قابليت منطقه ويژه اردکان در تبديل شدن به قطب اقتصادي

لینک کوتاه: freena.ir/detail/9701
ساعت 16:25 چهارشنبه 11 خرداد 1390
نماينده اردکان در مجلس شوراي اسلامي گفت : منطقه ويژه اقتصادي اردکان قابليت تبديل شدن به يک قطب اقتصادي را در کشور دارا است.

محمدرضا تابش، با بيان اين مطلب در گفتگو با خبرنگار بنا (bena) تصويب لايحه "منطقه ويژه اقتصادي فولاد اردکان" در مجلس را بعنوان گامي اساسي و تعيين کننده در تحقق اين مهم عنوان کرد و افزود: شهرستان اردکان به دليل موقعيت ترانزيتي مناسب و مهيا بودن بسترهاي لازم جهت توسعه و پيشرفت مي تواند نقش ممتازي در جذب سرمايه گذاري داخلي و خارجي و ارتقاء وضعيت اقتصادي و صنعتي استان و منطقه ايفا کند.

رئيس کميته اقتصادي کميسيون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به مطرح شدن منطقه ويژه اقتصادي اردکان در دور دوم سفرهاي استاني رئيس جمهور تصريح کرد: با آماده شدن بسترهاي لازم در شهرستان و در دور دوم سفر هيات دولت به استان يزد پيشنهاد ايجاد "منطقه ويژه اقتصادي فولاد اردکان" را مطرح کرده و بطور جد پيگيري هاي لازم جهت تصويب در هيات دولت و کميسيون اقتصادي مجلس انجام و خوشبختانه با راي بالاي نمايندگان نيز اين امرمحقق شد.

وي وجود کارخانجات متعدد را در اين منطقه از ديگر دلايل موفقيت تبديل شدن آن به يک منطقه ويژه اقتصادي خواند و اظهار داشت: ايجاد بيش از 22 واحد بزرگ صنعتي در زميني به وسعت 65 کيلومتر مربع براي استقرار در اين منطقه پيش بيني شده است و کارخانجاتي مانند ذوب ريخته گري، نورد گرم، سرد و مقاطع، ماشين سازي و قطعات يدکي، واحدهاي فرآوري مواد معدني غيرآهني و فرآورده هاي نسوز، فرو آلياژهاي مختلف، کارخانجات دکل هاي فشار قوي برق و دکل هاي روشنايي، واحدهاي احيا و گالوانيزه و... در کنار توسعه ناوگان ريلي و جاده اي و استقرار گمرک در منطقه که مي توان بطور مستقيم اقدام به صادرات و واردات نمود از جمله اين موارد است.

نماينده مردم اردکان با اشاره به ميزان بالاي اشتغال اين منطقه افزود: بکارگيري بيش از 12 هزار نيروي انساني که نيمي از آنها را تکنسين ها، کارشناسان و مديران ارشد تشکيل خواهد داد مي طلبد تا از هم اکنون با پيش بيني موارد لازم از جمله تربيت نيروهاي متخصص بومي و انديشيدن تمهيدات لازم جهت ورود نيروي کار در آينده از تبعات سوء ناشي از توسعه جلوگيري بعمل آيد.

وي بر لزوم ساماندهي وضع موجود و همسو نمودن روند توسعه شهري با بخش اداري و مديريتي شهر تاکيد کرد و بيان داشت: با جلب مشارکت مردم و ارتقاء کيفيت زيستي و معيشتي آنها و ارتقاء فرهنگ شهرنشيني،شرايط بالندگي و توسعه بيش از پيش منطقه مهيا مي شود.

تابش تاکيد کرد: در کنار اين پروژه هاي عظيم، احداث پرديس هاي خدماتي، پذيرايي و تفريحي و مجتمع آموزش‌هاي کاربردي فولاد و صنايع وابسته نيز پيش بيني شده تا همپاي رشد صنعتي، مردم از مواهب توسعه اي برخوردار شوند و رشدي موازي و پايدار در تمام بخشهاي اقتصادي،اجتماعي و فرهنگي شکل گيرد.

رئيس کميته اقتصادي کميسيون برنامه و بودجه مجلس بر حمايت همه جانبه از کارآفرينان و توليد کنندگان تاکيد کرد و گفت: از سرمايه گذاران و کار آفرينان دعوت مي کنيم تا با توجه به موقعيت ويژه و استثنايي منطقه اردکان جهت اجراء پروژه هاي پيش بيني شده اقدام و مسئولان اجرايي و بانک هاي عامل نيز حمايت هاي لازم را نسبت به آنها معطوف دارند. در شرايط فعلي کشور، حمايت از توليد و اشتغالزايي امري پسنديده و مستوجب پاداش اخروي است.

تابش در رابطه با استفاده از تسهيلات پيش بيني شده در صندوق توسعه ملي نيز بيان داشت: تسهيلات پيش بيني شده در صندوق توسعه ملي که اخيرا در قانون برنامه پنجم به تصويب رسيده است ، بهترين امکان و فرصت براي دولت و بخش خصوصي است تا اجراء طرحها و پروژه هاي پيش بيني شده را تسهيل بخشد.
202

شناسه خبری: 9701

آخرین اخبار

از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش
وزیر اقتصاد: نهایی شدن كریدر شمال جنوب مورد تاكید ایران است
گردهمایی بهترین های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در نمایشگاه کیتکس 2024
ندای تفرقه، صدای دشمن است

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو