منطقه آزاد ارس، به هاب فناوری ایران تبدیل خواهد شد

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری با خبرنگاران رسانه‌های گروهی به گفتگو پرداخت.

به گزارش فرینا، عبدالرضا واعظی با اشاره به اینکه هدف از ایجاد پارک علم و فناوری پاسخ به سوال همیشگی جامعه که همانا “چرا صنعت و دانشگاه نمی توانند با هم در ارتباط باشند” است و گفت: علیرغم اینکه در گذشته، دفاتر صنعت در دانشگاه‌های کشور ایجاد گردید اما علمی که در قالب مقاله در مراکز آموزشی تولید می‌شود باید در پارکهای تکنولوژی به عنوان محل تکمیل چرخه علم و ثروت به محصول تبدیل شده و سپس به مرحله صنعت برود.

واعظی با تأکید بر اینکه ایران با تشکیل پارک‌های فناوری از تکیه به نفت فاصله گرفته و به سوی اشتغال و صادرات پیش می رود ادامه داد: این پارک در آذربایجان شرقی از سال ۸۱ تاسیس شده و خوشبختانه جزو مراکز سطح یک کشور قرار گرفته است و عضو کامل و دائم انجمن بین المللی پارک های جهانی می باشد.

حمایت از ایده ها، ابتکارات و اختراعات اصلی ترین هدف ماست

وی حمایت از ایده ها، ابتکارات و اختراعات جوانان را اصلی‌ترین هدف پارک فن آوری دانست و افزود: با اعطای تسهیلات صفر درصد به شرکت های فناورانه سطح آذربایجان‌شرقی توانسته ایم تولیدات باکیفیت آنها را شتاب بخشیده و در زمره سه یا پنج کشور اول جهان در صادرات محصولات خاص باشیم.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی اعطای تسهیلات اخیر دولت در رابطه با فعالیت جوانان را بی نتیجه خواند و افزود: متاسفانه فقط تسهیلات ارائه می شد و خبری از پیگیری موفقیت یا عدم موفقیت آنها وجود نداشت و جوانانی که قبل بیکار بودند با این اقدام، به بیکاران بدهکار تبدیل می‌شوند اما در پارک علم و فناوری حمایت جدی از جوانان فارغ التحصیلان به انجام می رسد، به طوری که هم اکنون ۱۳۵ شرکت به فعالیت می پردازند و آموزش های شرکت داری، آشنایی با بازار و غیره به آنها انجام می گیرد.

واعظی ادامه داد: تسهیلات حساب‌شده ای هم به آنها تعلق می گیرد تا فناوری‌ها به محصول تبدیل شوند، لذا سهم شرکت‌های دانش بنیان آذربایجان شرقی در میانگین کشوری ۲.۷ درصد می باشد اما ۱۶۷ اختراع ثبت شده نیز وجود دارد که مایه مباهات است.

وی در ادامه اظهارات خود با ذکر این نکته که تاکنون حدود ۵۱ میلیارد ریال از این شرکت ها حمایت به عمل آمده است تاکید کرد: این شرکت ها و جوانان اعضای آنها تاکنون حدود ۱۲۱۶ میلیارد ریال نیز فروش داشته‌اند همچنین در این رابطه با ۱۰۸ واحد صنعتی قرارداد سفارش منعقد شده و برای بیش از ۳ هزار نفر شغل ایجاد شده است.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در بخش دیگری از اظهارات خود از مدل فناوری منحصربفرد آذربایجان شرقی در بهره گیری از پتانسیل های بومی سخن به میان آورد و گفت: از وجود کشورهای همسایه استان و وجود منطقه آزاد ارس نهایت بهره را برده و در سطح کشور به دنبال ایجاد ایده هاب فناوری هستیم زیرا هاب، اتصال یک نقطه به سایر نقاط است و ما نیز می توانیم از طریق منطقه آزاد ارس به پارک های فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان سراسر کشور خدمات ارائه نماییم بنابراین می توانیم در این منطقه یک شهرک فناوری با وسعت اولیه ۵۰ هکتار ایجاد نموده و ایده‌ها و فناوری پردیس ارس در تولید محصولات را راه اندازی نماییم تا تمام شرکت‌های کشور بتوانند محصولات خود را در آنجا تولید کرده و به سهولت صادر نمایند.
واعظی همچنین از برگزاری نمایشگاه “نیازها و چالشهای صنایع” تا پایان سال جاری در تبریز خبر داد و افزود: این رویداد خواهد توانست محل چالشی بین صنایع استان و جوانان تحصیل کرده باشد، به طوری که به دلیل تحریم های ظالمانه، واحدهای صنعتی آذربایجان شرقی با پارک علم و فناوری وارد تفاهمنامه شده و محصولات و قطعات مورد نیاز با مساعدت شرکت‌های فناور و دانش بنیان تولید شوند زیرا بازار تولیدات شرکت های دانش بنیان آماده بوده و نوسانات ارز نیز به آنها ضرری نخواهد رساند.

وی فناوری را یک فرصت مناسب برای تولید محصولات ارزیابی کرد و ادامه داد: چنانچه همگان استحضار دارند امروزه صنایع در تامین قطعات خود مشکل دارند اما شرکت های دانش بنیان می توانند در این عرصه به راحتی عرض اندام نموده و به دلیل وجود تجارب علمی، نوسانات ارزی نیز برای این شرکت ها هیچ گونه ضرر و زیانی وارد نخواهد کرد.

رئیس پارک علم و فن آوری استان، سیاست این مجموعه را تمرکززدایی از مرکز استان خواند و اضافه کرد: فناوری شهرستان ها شدیدا مورد توجه ماست لذا جوانان خلاق و کارآفرین باید در همان مناطق به فعالیت بپردازند که راه اندازی مراکز رشد سراب، بستان آباد و اهر نیز در دستور کارمان قرار دارد.

واعظی افزود: خوشبختانه با مراکز رشد و فناوری گرجستان، آذربایجان، آلمان، ترکیه و سایر کشورها به فکر عقد تفاهم نامه جهت ایجاد راه اندازی پارک های فناوری مشترک هستیم تا در موارد مختلف علمی و گردشگری به فعالیت مشترک بپردازیم.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در پایان اظهارات خود برگزاری استارتاپ ویکندها، نمایشگاه‌های فناوری، حمایت از پایان نامه های کارشناسی و رساله های دکتری فناوری، راه اندازی دپارتمان بازاریابی، تهیه نقشه جامع پارک علم و فناوری، چابک‌سازی صدور مجوز شرکت های دانش بنیان، راه اندازی صندوق پژوهش و فناوری و غیره را از جمله فعالیت های این مجموعه در آینده نزدیک برشمرد.

خبرنگار منطقه آزاد ارس امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو