تاثیرگذاری «ساحات» بر صنایع کوچک و متوسط

لینک کوتاه: freena.ir/detail/50615
ساعت 14:18 سه شنبه 14 اسفند 1397
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تاثیرگذاری ساز وکار مالی حمایت از تبادلات تجاری با ایران (ساحات) بر صنایع کوچک و متوسط بیشتر از صنایع بزرگ خواهد بود.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، «محسن صالحی نیا» در خاتمه نشست خبری خود افزود: اگر این کانال مالی به نتیجه نهایی برسد، صنایع کوچک و متوسط نیز همچون سایر صنایع می توانند در بحث تامین مواد اولیه، ملزومات، تجهیزات، ماشین آلات، دانش فنی و غیره از مزایای آن استفاده کنند.
این مقام مسئول تاکید کرد: چنانچه این ساز وکار مالی تداوم و توسعه یافته و بتواند کارایی خوبی در زنجیره تامین صنایع مختلف داشته باشد، بطور حتم به ارتقا و توسعه صنایع کوچک و متوسط خواهد انجامید.
روز 12 بهمن ماه امسال وزرای خارجه سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان از راه‌اندازی سازوکار مالی حمایت از تبادلات تجاری با ایران موسوم به «اینستکس» خبر دادند. بر این اساس سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان که از امضاکنندگان توافق هسته‌ای با ایران هستند، مسئولیت این سازوکار موسوم به INSTEX (ساز و کار حمایت از روابط تجاری) را به عهده خواهند داشت؛ به طوری که پاریس میزبان این ساز وکار مالی است، آلمان مدیریتش را بر عهده دارد و انگلیس مسوول حسابرسی آن خواهد بود.
بر مبنای اعلام مقامات اروپایی ساز و کار راه‌اندازی شده، در مرحله نخست فقط کالاهای بشردوستانه یعنی غذا و دارو را در بر می‌گیرد. اما در مراحل بعدی امکان مبادله همه کالاها و خدماتی که در دسته تحریم‌های آمریکا یا تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار نمی‌گیرند با ایران فراهم خواهد شد.

** افزایش تولید محصولات بهداشتی، سلولزی، غذایی و دارویی
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در ادامه درباره وضعیت تولید امسال بنگاه های کوچک و متوسط کشور گفت: 55 کالا بطور دائمی از سوی این سازمان رصد می شود که بطور مثال برخی کالاها و تولیدات مرتبط با صنعت خودروسازی به دلیل تاثیرپذیری بیشتر از تحریم های بین المللی، با مشکلات بیشتری مواجه بوده و کاهش تولید داشته اند.
وی ادامه داد: در برخی دیگر از کالاها نظیر مواد بهداشتی، سلولزی، غذایی و دارویی، محدودیت ها سبب شد تا بازار بهتری برای محصولاتشان بیابند و به همین دلیل افزایش تولید داشته اند.
983 شهرک و ناحیه صنعتی در کشور وجود دارد که 561 مورد آن شهرک صنعتی، 412 مورد ناحیه صنعتی و 9 منطقه ویژه صنعتی است.
حدود 43 هزار واحد تحت مدیریت این سازمان مشغول فعالیت هستند که 875 هزار نفر در این واحدها جذب شده و مشغول به کار هستند.

شناسه خبری: 50615

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار

اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود
حضور منطقه آزاد اروند در رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران
مدیر دفتر «مرکز خدمات مشاوره ایرانیان خارج از کشور» در منطقه آزاد اروند منصوب شد

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟