قطار توسعه گیلان روی ریل 

لینک کوتاه: freena.ir/detail/50616
ساعت 14:21 سه شنبه 14 اسفند 1397
اتصال رشت به خط آهن کشور نمود تحقق یکی از وعده های اقتصادی دولت در خصوص گسترش چشمگیر خطوط ریلی است که در سفر روحانی به استان گیلان رخ می دهد.

به گزارش فرینا به نقل از گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، زیرساخت ها عامل توسعه کشورها هستند و هر یک از آنها می توانند در رشد اقتصاد نقش آفرین باشند. در این میان، زیرساخت های حمل و نقلی را به ویژه برای کشورهایی که در مسیر کریدورهای بین المللی قرار دارند، محور توسعه می دانند. 
حمل و نقل و ترانزیت در بسیاری از کشورها سهم اصلی را در تامین درآمدها دارند به طوری که در بسیاری از کشورهای توسعه‌ یافته، حمل‌ و نقل بین 10 تا 15 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌ دهد. حال اینکه این رقم در ایران نامعلوم است و برخی از منابع غیررسمی و فعالان اقتصادی مدعی اند که سهم حمل و نقل در تولید ناخالص داخلی چیزی حدود 6 تا 8 درصد است. 
موقعیت منحصر به فرد کشورمان در جغرافیای منطقه باعث شده است که در مسیر به صرفه ترین کریدورهای ترانزیتی قرار بگیریم که با سرمایه گذاری روی زیرساخت های حمل و نقل و جذب بار ترانزیتی می توانیم ظرفیت های بی نظیر درآمدزایی از ترانزیت را فعال سازیم. 
یکی از مهم ترین زیرساخت ها برای حمل ارزان، سریع و ایمنِ بار، راه آهن و گسترش خطوط ریلی است که در سال های گذشته دولت همزمان با افزایش ظرفیت بنادر کشورمان نسبت به گسترش خطوط ریلی هم اقدام کرده است و این دو حوزه حمل و نقلی در کنار هم می تواند منجر به توسعه ترانزیت و افزایش درآمدهای حاصل از آن شود. 
یکی از مهم ترین وعده های دولت «حسن روحانی»، افزایش طول خطوط ریلی بود و از اواخر دولت یازدهم اتصال پنج مرکز استان کرمانشاه، آذربایجان غربی، گیلان، آذربایجان شرقی از مسیر جدید و همدان در دستور کار قرار گرفت. تاکنون راه آهن همدان، کرمانشاه و ارومیه به افتتاح رسیده است و فردا چهارشنبه، پانزدهم اسفندماه راه آهن قزوین– رشت با حضور رئیس جمهوری افتتاح می شود و با پیوستن رشت به شبکه راه آهن کشور، شمار مراکز استانی دارای شبکه ریلی به 22 مرکز می رسد. 
راه آهن قزوین- رشت و ادامه آن تا بندر انزلی و آستارا بخش مهمی از کریدور شمال- جنوب محسوب می شود که این کریدور می تواند مدت زمان جابه جایی و ترانزیت بار عبوری از کانال سوئز و هند را به کشورهای حوزه قفقاز، آسیای میانه و اروپا به نصف برساند و این ویژگی می تواند کریدور شمال- جنوب را برای ایران به پولسازترین مسیر ترانزیتی تبدیل کند. 
علاوه بر این مزیت پولساز، فعالسازی راه آهن قزوین- رشت می تواند در کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا و کاهش تصادفات جاده ای و حفظ سرمایه های ملی بسیار موثر باشد به طوری که با فعال سازی خط ریلی قزوین– رشت 20 میلیون لیتر در سال در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌ شود. در بحث کاهش آلودگی هوا اعداد و ارقام صرفه‌جویی اقتصادی به 15.7 میلیارد تومان می ‌‌رسد. همچنین در سال 35.2 میلیارد تومان صرفه‌ جویی اقتصادی ناشی از کاهش تصادفات جاده‌ ای را خواهیم داشت. بخش مهمی از صرفه ها و فرصت های اقتصادی حاصل از ایجاد این زیرساخت ها نصیب مردم منطقه و استان گیلان می شود. 

** قطار توسعه گیلان روی ریل 
«مهرداد لاهوتی»‌ نماینده مردم استان گیلان و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت وگو با پژوهشگر ایرنا درباره اهمیت اتصال استان گیلان به شبکه ریلی گفت: استان گیلان یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری در کشور است و سالانه 36 میلیون مسافر به شهرهای مختلف این استان سفر می کند بنابراین باید دسترسی های حمل و نقلی به این منطقه افزایش پیدا کند. 
وی ادامه داد:‌ افزایش زیرساخت های گردشگری از جمله افزایش مدهای حمل و نقلی می تواند باعث افزایش گردشگر به این استان شود و به طور قطع بهره برداری از راه آهن قزوین- رشت تعداد مسافر به این استان را افزایش می دهد. 
لاهوتی بیان داشت: افزایش گردشگر به یک منطقه فرصت های شغلی را برای مردم آن منطقه افزایش می دهد بنابراین رشد تعداد مسافر به استان گیلان با راه اندازی حمل و نقل ریلی در این مسیر به نفع اقتصاد مردم منطقه تمام می شود ضمن اینکه گزینه های مردم هم برای نحوه سفر افزایش می یابد و هزینه سفر را هم کاهش می دهد. 
این نماینده مجلس با بیان اینکه توسعه خطوط ریلی باعث کاهش تصادفات جاده ای می شود، گفت: با انتقال بخشی از ترافیک بار و مسافر از جاده به ریل، تردد ناوگان ماشین های سنگین و خودروهای سواری در جاده ها کاهش می یابد بنابراین از بروز تصادفات جاده ای و ایجاد هزینه های اجتماعی و اقتصادی ناشی از آن جلوگیری می شود. 
لاهوتی با بیان اینکه افزایش زیرساخت ها در منطقه ضامن افزایش جذب سرمایه گذاری است، تاکید کرد: یکی از مهم ترین عوامل جذب سرمایه گذاران وجود انواع زیرساخت ها است. آن چیزی که توجه سرمایه گذاران را برای سرمایه گذاری در منطقه ای جلب می کند و باعث می شود که سرمایه گذاری توجیه پذیر باشد، تعدد زیرساخت ها است و ورود راه آهن به استان گیلان می تواند باعث افزایش سرمایه گذاری در این منطقه شود. 
وی با اشاره به موقعیت بی نظیر ایران در مسیر کریدورهای بین المللی اظهار داشت: کریدور شمال- جنوب مهم ترین مسیر ترانزیتی در منطقه محسوب می شود و با افتتاح راه آهن قزوین- رشت بخشی از این کریدور تکمیل می شود اما برای بهره مندی از ظرفیت های این کریدور باید خط آهن به بندر انزلی و آستارا هم برسد. 
نماینده مردم استان گیلان با بیان اینکه اتصال راه آهن رشت به آستارا به یک میلیارد دلار اعتبار نیاز دارد، ادامه داد: قرار بر این شده است که 500 میلیون دلار از طریق تسهیلات کشور آذربایجان تامین شود و مابقی آن از محل فاینانس. مجلس هم با تایید رهبری به دولت اجازه تامین آورده 15 درصدی فاینانس از محل صندوق توسعه ملی را داده است. 
به گفته وی پروژه های ریلی با توجه به اهمیت آن در توسعه اقتصاد محلی و ملی در اولویت استفاده از فاینانس قرار دارند. 
لاهوتی ادامه داد: طبق اسناد بالادستی تا افق 1404 باید طول شبکه ریلی کشور به 25 هزار کیلومتر برسد. برای تحقق این سیاست سالانه باید هزار و 200 کیلومتر راه اهن در کشورمان ساخته می شد اما به غیر از سال گذشته که رکورد ریل گذاری و ساخت راه آهن شکسته شد، میزان ساخت راه آهن در سال چیزی حدود 200 کیلومتر بوده که با این میزان پیشرفت کار نمی توان به برنامه های مورد نظر دست پیدا کرد. 

**راه آهن، یادگار دولت تدبیر 
طول خطوط ریلی در کشورمان در سال 57 چیزی حدود 4 هزار و 500 کیلومتر بوده است که این میزان در حال حاضر به 13 هزار و 790 کیلومتر رسیده که نشان دهنده رشد 3 برابری راه آهن در چهار دهه گذشته است. 
طبق گفته «محمد اسلامی» وزیر راه و شهرسازی 7 هزار کیلومتر خط آهن هم در مسیرهای مختلف در حال ساخت است . هر چند که احداث بیش از 10 هزار کیلومتر راه آهن در مدت 7 سال برای تحقق اهداف اسناد بالادستی بعید به نظر می رسد اما برای جبران این فاصله و کاهش آن باید سرعت اجرای پروژه های ریلی را افزایش داد از این رو دولت هم با تایید رییس جمهوری تخصیص اعتبارات برای ساخت پروژه های ریلی را در اولویت قرار داد. از این رو 5 پروژه ریلی اتصال مراکز استان ها در صدر طرح های اقتصاد مقاومتی قرار گرفتند و تخصیص بدون نوبت و صف به این پروژه ها باعث شد رکورد ریل گذاری در کشورمان جابه جا شود به طوری که در روند ریل گذاری پروژه راه آهن کرمانشاه رکورد کشوری 1950 متر ریل گذاری در یک روز به ثبت رسید. 
در حال حاضر 9 مرکز دیگر نیز در دست ساخت است و طبق برنامه ریزی های انجام شده 3 مرکز اردبیل، کردستان و چهارمحال و بختیاری هم تا پایان کار دولت به شبکه ریلی متصل خواهند شد. یکی از مهم ترین مزیت اتصال مراکز استان ها به شبکه ریلی توزیع عدالت اجتماعی در بین مناطق مختلف کشور است که خروجی آن می تواند رونق اقتصاد محلی و ملی باشد. 

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار

اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود
حضور منطقه آزاد اروند در رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران
مدیر دفتر «مرکز خدمات مشاوره ایرانیان خارج از کشور» در منطقه آزاد اروند منصوب شد

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟