انتقال دومین محموله صادراتی افغانستان از بندرچابهار

منابع خبری افغانستان به نقل از مقامات وزارت حمل و نقل این کشور خبر از آماده شدن دومین محموله صادراتی افغانستان دادند که از طریق بندر چابهار ایران به مقصد کشورهای هند و امارات متحد عربی صادر خواهد شد.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، خبرگزاری صدای افغان موسوم به «آوا» با انتشار مصاحبه خود با «حسنی مبارک عزیزی» رییس ارتباط خارجی وزارت حمل و نقل افغانستان نوشت؛ بخشی از این محموله صادراتی که کمتر از یک ماه آینده منتقل می شود، برای نخستین ‌بار به یک کشوری عربی در حاشیه خلیج فارس ارسال می شود.
آوا به نقل از عزیزی ادامه داده است که کارهای ابتدایی ارسال این محموله در وزارت حمل و نقل شروع شده و در زودترین فرصت طی 20 روز آینده ، محموله ای بزرگ تحت سیستم TIR از طریق بندر چابهار به هندوستان و امارات متحده عربی صادر می‌شود.
وی خاطر نشان کرده است که با مذاکرات و تلاش‌های انجام شده توسط این وزارتخانه از این به بعد، محموله‌های صادراتی و وارداتی افغانستان از طریق بندر چابهار مبادله خواهند شد.
وی گفت : ما همراه تاجران افغان که در امارات متحده عربی کار می‌کنند، به توافق رسیدیم که از طریق دو بندر جبل علی در آن کشور و بندر چابهار در ایران تبادلات تجاری را سامان دهیم .
به گفته عزیزی، وزارت حمل و نقل افغانستان برای استفاده ترانزیتی از مسیر افغانستان و بندر چابهار توسط سایر کشورهای همسایه و منطقه هم برنامه دارد و تلاش دارد کشورهای جنوبی آسیا مانند هند را از طریق چابهار به آسیای مرکزی و بالعکس متصل کند .
وی افزود که وزارت حمل و نقل افغانستان برنامه دارد تا محموله‌هایی را نی از طریق چابهار برای کشور چین ترانزیت کند.

* حل مشکلات حمل و نقل بین دو کشور ایران و افغانستان و تردد وسایل نقلیه افغان

رییس روابط خارجی و تقنین وزارت ترانسپورت (حمل و نقل) افغانستان به خبرگزاری آوا از وجود برخی مشکلات در بخش تردد وسایل نقلیه افغان در خاک ایران گفت و تأکید کرد که باید این مشکلات حل شود.
عزیزی افزود : مشکلاتی در بخش تردد خودروها و تریلی ها در خاک ایران وجود دارد که ضروری است حل شود.
او مشکل تامین سوخت خودروهای افغان را داخل خاک ایران ، به عنوان یکی از مشکلات عنوان کرد و گفت اگر چه تفاوت هزینه سوخت در قوانین بین‌المللی پیش بینی شده است ، اما ایران به این قوانین عمل نکرده و همچنین مشکلاتی در بحث روادید ، مسائل مرزی، انتقال ارز و عملکرد بازارچه‌ها مرزی وجود دارد.
وی ادامه داد که به مقام‌های مرتبط با موضوع در جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد داده شد که نشست‌های مرزی برگزار شود و این مسائل حل گردد، زیرا اگر این مسائل حل نشود، ما با چالش‌های متعددی روبرو خواهیم شد.
عزیزی در بخش هزینه‌های حمل و نقل بین ایران و افغانستان نیز تأکید کرد که این هزینه‌ها باید یکسان شود و یا به حداقل و حتی صفر نزدیک شود.

*اولین محموله صادراتی به هند؛ مشکلاتی در تخلیه و بارگیری در کشتی

وی در مورد ارزیابی وزارت ترانسپورت از ارسال اولین محموله صادرات افغانستان از طریق بندر چابهار به هند گفت : عملیات آن محموله صادراتی موفق انجام شد؛ هم از نظر راه که از طریق نیمروز حرکت کرد تا بندر چابهار رسید و هم بارگیری اما مشکلاتی در تخلیه و در کشتی داشتیم و محموله ما چندین روز متوقف ماند و وقت زیادی گرفته شد.
این مقام وزارت حمل و نقل افغانستان به آوا گفت که باید تعداد کشتی‌هایی که در چابهار موجود است از نوع خدماتی و حمل و نقل افزایش یابد.
وی خاطر نشان کرد که افغانستان اموال وارداتی زیادی از کشورهای دیگر دارد که از طریق بنادر مختلف وارد می شوند، اما باید ظرفیت‌های لازم در بندر چابهار ایجاد شود که ما جلو انتقال اموال را از بندرهای دیگر را که برای ما گران تمام می‌شود ، بگیریم و چابهار بهترین راه برای ما باشد.

اولین محموله صادراتی افغانستان از طریق بندر چابهار به مقصد هند، در پنجم اسفند ماه سال گذشته با حضور « محمد اشرف غنی » رییس ‌جمهوری افغانستان از شهر زرنج، مرکز استان نیمروز حرکت کرد و پس از 24 ساعت به بندر چابهار رسید.
این محموله 570 تنی شامل 23 کانتینر بود که پس از بارگیری در کشتی، به مقصد بندر بمبئی هند حرکت کرد و 22 اسفند ماه به مقصد رسید.
افغانستان تصمیم دارد دومین محموله صادراتی خود را از مسیر بندر چابهار به هند و برای نخستین‌ بار به امارات متحده عربی صادر کند.
پیش از این نیز مسئولان شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی افغانستان با توجه به ارسال اولین محموله صادراتی کشور به مقصد هند از طریق بندر چابهار، خواهان کاهش هزینه‌های حمل و نقل بین دو کشور و به صفر رساندن این هزینه‌ها شده بودند.
«عبدالستار نورزی»، مسئول یکی از شرکت‌های بین‌المللی حمل و نقل افغانستان از استان نیمروز، در گفت‌ و گو با خبرنگار آوا در حاشیه نشست بین‌المللی توسعه بندر چابهار خاطر نشان کرده بود که « مشکلات ما هزینه‌های سنگین حمل و نقل در دو طرف است »
این در حالی است که در جریان سفر سال گذشته وزیر ترانسپورت افغانستان به ایران و مذاکره با همتای خود در تهران، دو طرف در مورد بررسی هزینه‌های حمل و نقل بین دو کشور و کاهش و حتی به صفر رساندن این هزینه‌ها به توافق هایی رسیده اند که حال باید پس از بررسی‌های کارشناسی، این توافق عملی شود.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.