منطقه ماکو با موقعیت استراتژیک خود قابلیت خوبی برای رونق گردشگری تجاری دارد

مدیر توسعه گردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: منطقه ماکو با موقعیت استراتژیک خود قابلیت خوبی برای رونق گردشگری تجاری دارد.

به گزارش فرینا به نقل از خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، مناطق آزاد به مثابه نقاط اتصال بین المللی، محل تعامل میان سرمایه گذار داخلی و خارجی و فرصتی برای حضور همزمان فعالان اقتصادی از سراسر دنیا را فراهم می‌کند و تاثیر بسزایی در صنعت گردشگری دارد.
باید دید مناطق آزاد چه گام‌هایی در جهت بهره برداری از این مزیت‌های نسبی یا کمتر دیده شده برداشته اند، آیا نقش آن‌ها برای تصمیم گیران مرکز شناخته شده و از همه مهمتر مناطق آزاد فارغ از مباحث نظری، در عمل برای رسیدن به شکل نهایی و توسعه یافته خود، چه مسیری را باید طی کنند؟
مهدی عبداله زاده گفت: منطقه آزاد ماکو به عنوان بزرگترین منطقه آزاد ایران همانند سایر مناطق کشور دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی جهت توسعه گردشگری در حوزه‌های مختلف است. چه در حوزه گردشگری به لحاظ آثار و ابنیه تاریخی که بخش عمده‌ای از بنا‌ها به جا مانده از دوره قاجار مربوط است و یا طبیعت بکری که در منطقه برای رونق طبیعت گردی یا فعالیت‌های اکوتوریستی در منطقه ماکو ذاتی است یا رونق فعالیت‌های مرتبط به بوم گردی و گردشگری روستایی که در حال حاضر نیز در این حوزه فعال است.
عبداله زاده ادامه داد: با توجه به موقعیت منطقه آزاد ماکو به لحاظ اینکه در همسایگی با کشور ترکیه و نخجوان قرار دارد، قابلیت خوبی برای رونق گردشگری تجاری ایجاد کرده است که طی سال‌های گذشته با استقرار سازمان منطقه آزاد و فعالیت‌هایی که سازمان در ارتباط با رونق این فعالیت‌ها داشته، شاهد تحولات موثری در توسعه گردشگری منطقه بودیم که این امر باعث شده انگیزه و تقاضا برای حضور سرمایه گذاران ایجاد شود، قطعا سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در فعالیت‌های گردشگری در کنار اینکه جاذبه‌ها و پتانسیل‌های موجود را می‌سنجند، مخاطب این ظرفیت‌ها را هم در نظر می‌گیرند.
وی با تاکید بر موقعیت ماکو که در مسیر مسافران به سمت ترکیه قرار دارد، افزود: حجم قابل توجهی از گردشگران همه ساله، هم برای بازدید از منطقه و هم به لحاظ مسیر گذر به کشور همسایه ترکیه از این خطه گذر می‌کنند که این تردد توجیح اقتصادی فعالیت‌های سرمایه گذاران در ارتباط با فعالیت گردشگری را بالا برده است. طی چند سال گذشته پروژه‌های سرمایه گذاری در این حوزه و در منطقه آغاز شده که طی چندسال آتی شاهد به انجام رسیدن بخشی از این پروژه‌ها و فعالیت‌ها خواهیم بود که بیش از پیش گردشگری و فعالیت‌های مرتبط با گردشگری را تقویت خواهد کرد.
 مدیر توسعه گردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو در خصوص اینکه منطقه آزاد ماکو چه قابلیت‌هایی در ارتباط با رونق صادرات خدمات دارد بیان داشت: جهت رونق بخشی و تسهیل برای ورود گردشگران خارجی و افزایش تعدادگردشگرانی که در محدوده منطقه آزاد ماکو در تردد هستند، اتباع کشور‌های همسایه طبق قوانین و قابلیت‌های مناطق آزاد، می‌توانند بدون روادید در این منطقه اقامت داشته باشند. همچنین با توجه به ظرفیت‌هایی که چه به لحاظ فعالیت‌های تجاری و یا خود ظرفیت‌های گردشگری که در منطقه وجود دارد زمینه را برای جذب مسافر و گردشگر خارجی فراهم نموده ایم.
عبداله زاده با اشاره به تسهیل تردد و حضور گردشگران در محدوده منطقه آزاد افزود: این قابلیت باعث رونق فعالیت‌های هتلینگ و فعالیت مرتبط با پذیرایی در محدوده منطقه خواهد بود چرا که هر چه اقامت گردشگر خارجی در منطقه و حضورش بیشتر باشد، قطعا فعالیت‌های مرتبط به سرویس دهی و میزبانی از این‌ها رونق خواهد داشت.
مدیر توسعه گردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو ادامه داد: تمامی فعالیت‌های خدماتی و صنعتی از معافیت‌های مالیاتی برخوردارند و ما هم سعی کرده ایم کمترین بروکراسی اداری را برای متقاضیان و سرمایه گذاران داشته باشیم تا فرایند‌های واگذاری زمین و سرمایه گذاری و صدور مجوز‌ها در کمترین زمان ممکن انجام پذیرد.
او افزود: در این راستا طی مطالعاتی که در چندسال گذشته انجام داده ایم اولویت‌ها و سایت‌هایی را برای انجام سرمایه گذاری با توجه به قابلیت‌های منطقه مشخص کرده ایم که تاکنون در برخی از این پروژه‌ها موفق به جذب سرمایه گذار و عقد قرارداد شده ایم.
مدیر توسعه گردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو ادامه داد: همچنین جهت معرفی و جذب سرمایه گذار برای فعالیت‌های مختلف در حوزه گردشگری در مبحث احداث هتل در سطوح مختلف سه تا پنج ستاره، ایجاد مراکز تفریحی، استفاده از ظرفیت سد‌های مستقر در منطقه برای راه اندازی مراکز تفریحات آبی و ساحلی سایت‌هایی مشخص داریم که مطالعات آن صورت گرفته و در تلاشیم با جلب نظر و حضور مشارکت بخش خصوصی قسمت‌هایی از این پروژ‌هایی که مطالعات امکان سنجی اولیه اش انجام شده را محقق کنیم و در سال‌های آتی شاهد بهره برداری از این برنامه‌ها و رونق گردشگری در منطقه آزاد ماکو باشیم.
عبداله زاده در پایان گفتگو درخصوص چشم اندازی که از نقش منطقه آزاد در رونق صنعت گردشگری برای سال ۹۸ و سال‌های بعد متصور هستند نیز اظهار داشت: مناطق آزاد در کشور ایران با توجه به قوانین خاصی که دارند، می‌توانند جایگاه خاصی در جلب و جذب گردشگری بعنوانی یکی از مهمترین صنایع اشتغالزا در عصر کنونی داشته باشند و بعنوان الگویی برای رونق گردشگری در سطح کلان کشوری قرار گیرند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو