اولویت منطقه آزاد اروند افزایش تولید و صادرات و رشد صنعت گردشگری

هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد اروند از سال 1392، هدفگذاری اصلی خود را افزایش تولید و صادرات، رشد صنعت گردشگری و بهبود زیرساخت‌های منطقه با جذب حداکثری سرمایه گذاری جهت رفاه عمومی مردم صبور و مقاوم آبادان، خرمشهر و مینوشهر قرار داده است. سازمان منطقه آزاد اروند دارای دسترسی آبی، زمینی، ریلی و هوایی به بازار کشورهای همسایه است و در مجاورت با دومین استان بزرگ عراق، بصره قرار دارد. طی چهار سال اخیر 5 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داخلی و 500 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در این منطقه انجام پذیرفته است که از جمله آن می‌توان به کارخانه فولاد کاوه اروند، کارخانه فولاد جهان آرا و توسعه فاز 2 پالایشگاه آبادان اشاره نمود. در سال 97 حجم تولیدات در محدوده منطقه آزاد اروند به 70 هزار میلیارد تومان رسید و یک میلیارد و 400 میلیون دلار صادرات از منطقه آزاد اروند صورت گرفته است.
در حوزه گردشگری نیز سالانه یک میلیون گردشگر خارجی از منطقه بازدید می نماید و همین موضوع باعث شد با وجود مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه امریکا، منطقه آزاد اروند رونق تجارت خود را از دست ندهد.
اولویت منطقه آزاد اروند ایجاد صنایع جدید بخصوص در حوزه های صادراتی مانند صنایع فولاد، پتروشیمی، نفت و گاز است و رویکرد منطقه آزاد اروند، حول محور تولید است که پیش بینی می شود طی 3 تا 5 سال آینده سالیانه 6 میلیون تن فولاد در منطقه تولید شود.همچنین در حال حاضر روزانه 60 مگابایت صادرات برق به عراق وجود دارد. این درحالی است که پروژه های منابع نفت، گاز و پتروشیمی زیادی دردست احداث است که همه این عوامل سرمایه گذاری داخلی و خارجی خوبی را تا یک سال آینده جذب خواهد نمود.
از آنجا که رویکرد غالب، صادرات محور است لذا برای بندر آبادان و خرمشهر و همچنین بندر خشک شلمچه به میزان 100میلیاردتومان سرمایه گذاری برای زیرساخت های لازم انجام شده است که تا بهمن امسال این زیرساخت‌ها تکمیل و بهره برداری می‌شود و بستر برای جذب سرمایه گذاران مساعد‌تر خواهد شد.
در سال گذشته، تصمیم گرفته شد پس از 5 سال تلاش؛ منطقه آزاد اروند را در رقابت با مناطق آزاد دنیا قرار دهیم و با محک زنی، نقاط قوت و ضعف خود را ارزیابی نماییم.
این مهم دلیلی شد تا خود را در معرض ارزیابی مجله fDi که یک بخش تخصصی از فایننشال تایمز است و هر ساله مناطق آزاد جهان را ارزیابی و رتبه‌بندی می‌نماید، قرار دهیم. پس از اعلام نتایج این ارزیابی، منطقه آزاد اروند موفق به کسب عنوان جایزه تخصصی صنعت فولاد و جایزه منطقه برتر در توسعه زیرساخت‌ها در بین مناطق آزاد جهان در سال 2019 گردید.
کسب این جایزه، نشان‌دهنده پتانسیل و آمادگی منطقه آزاد اروند در جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی است.

** منبع: روزنامه ایران

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو