تحریم‌های آمریکا مانع فعالیت‌های بازرگانی افغانستان در چابهار

یک مقام اتاق صنایع و معادن افغانستان تاکید کرد که تحریم‌های آمریکا بر ایران، مانع فعالیت‌های بازرگانی افغانستان از راه بندر چابهار شده است.

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری فارس، یک مقام اتاق صنایع و معادن افغانستان تاکید کرد که تحریم‌های آمریکا بر ایران، مانع فعالیت‌های بازرگانی افغانستان از راه بندر چابهار شده است.

هشت ماه پیش، پس از آن که بندر چابهار از تحریم‌های ایالات متحده آمریکا دور ماند، محموله‌ای از کالاهای بازرگانی این کشور که سنگ تلک نیز شامل آن بود، در پنجاه کانتینر از این راه به هند صادر شد.

سخی احمد پیمان، معاون اتاق صنایع و معادن افغانستان در گفت‌وگو با شبکه خبری طلوع نیوز، گفت به‌دلیل وجود تحریم‌ها، صاحبان صنایع پول محموله تلک را که 8 ماه پیش به هند صادر کرده بودند، تاکنون نتوانسته‌اند تحویل بگیرند.

پیمان افزود: «نزدیک به هزار تن تالک از بند چابهار صادر شد، که به هند هم رسیده است، در طول هشت ماه گذشته صادر کنندگان نتوانسته‌اند پول خود را دریافت کنند.»

از سویی دیگر وزارت حمل و نقل افغانستان با تاکید بر معافیت بندر چابهار از تحریم‌های آمریکا، اعلام کرد این تحریم‌ها چالش‌هایی را پیش روی فعالیت‌های بازرگانی از راه بندر چابهار قرار داده‌اند.

علی سینا سائد، سخنگوی وزارت حمل و نقل افغانستان، گفت: «بندر چابهار از تحریم‌های آمریکا مستثنی است و ما مصمم به حل تمامی چالش‌های پیش روی فعالیت‌های اقتصادی هستیم.»

توافق‌ نامه بندر چابهار، در ماه می سال ۲۰۱۶ میلادی میان افغانستان، هند و ایران امضاء شد. این بندر، افغانستان را به صورت مستقیم از راه آب به هند و کشورهای دیگر وصل می‌کند.

یک هفته پیش هند از تمدید معافیت بندر چابهار از تحریم‌های ایالات متحده آمریکا خبر داد.

اما این معافیت تاکنون انتقال پول کالاهایی را که از راه بندر چابهار انتقال می‌یابند، شامل نمی‌شود که مانع توسعه داد و ستدهای کالاهای بازرگانی کشور از این راه شده است.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو