سی و سومین جلسه شورای برنامه ریزی سازمان منطقه آزاد قشم برگزار شد

سی و سومین جلسه شورای برنامه ریزی سازمان منطقه آزاد قشم با حضور حمیدرضا مومنی رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، معاونان، مدیران و مشاوران این سازمان در سالن مرکز بین المللی رشد قشم برگزار شد.

به گزارش فرینا، این جلسه که با ادای احترام به سپهبد حاج قاسم سلیمانی همراه بود، با پخش کلیپی در سوگ سردار دلها و ارایه دکلمه ای در شرح رشادت های این فرزند دلاور میهن ادامه پیدا کرد.

بعد از میثاق با آرمان های سردار رشید کشور، علی یدقار مشاور عالی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ضمن تسلیت شهادت این فرزند انقلابی نظام، به شرح توضیحاتی در مورد نقش کشاورزی در اقتصاد کشور پرداخت.

وی با اشاره به نحوه دستیابی بشر به تمدن و مراحل روستانشینی و شهرنشینی، توسعه کشاورزی را محصول امنیت غذایی و اساس توسعه صنعتی دانست.

به گفته یدقار، تمرکز صنعت کشاورزی در کشور ما، در روستاها بوده که متاسفانه با مدیریت مناسب منابع آبی همراه نشده و همگام با تکنولوژی و دانش روز دنیا پیش نرفته است.

مشاور عالی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با ارایه پیشنهاداتی در زمینه حل این مشکل ادامه داد: انجام مطالعات آمایشی و پیمایشی، تقویت زیرساخت های تحقیقاتی و پژوهشی، مدیریت منابع آبی، آموزش عمومی و تخصصی صنعت کشاورزی، گسترش محصولات گلخانه ای و اصلاح ساختار بازار خرید و فروش محصول می تواند بخشی از معضلات صنعت کشاورزی کشور را حل کرده و آن را به اقتصادی پربازده تبدیل کند.

مدیریت فعالیت های نامولد در سازمان ها موضوع دیگری بود که در این جلسه به گفتمان گذاشته شد.

مدیران و مشاوران با بیان ایده ها و راهکارهای خود، بخش های مختلفی از این موضوع را واکاوی و بررسی کردند.

حمیدرضا مومنی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ضمن تسلیت مجدد به مناسبت شهادت یکی از پرافتخارترین فرزندان کشور بیان داشت: شهادت بزرگان افتخارآفرین بی ادعا آموزه ای برای ماست تا بدانیم از این دنیا جز خدمت به مردم و انباشتن کوله باری از اعمال صالح، چیزی با خود نخواهیم برد.

مومنی تولید نامولد را عاملی جهت کاهش راندمان سازمان ها دانست و افزود: برای رسیدن به اهداف ترسیم شده در هر سازمانی باید تولید مولد را تقویت کرد.

وی همچنین با اشاره به محدودیت های جزیره در حوزه کشاورزی، ادامه داد: آب، زمین، شرایط آب و هوایی، عدم دسترسی به تکنولوژی روز و آموزش های نوین باعث محدودیت عملکردی قشم در این حوزه شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، کشت گلخانه ای و پرورش محصولات کشاورزی مناسب با اقلیم جزیره را لازمه توسعه کشاورزی در این منطقه دانست.

مومنی بر ظرفیت های دیگر جزیره به ویژه در حوزه گردشگری و صنایع شیلاتی تاکید کرد و گفت: هر صنعتی که توانمند است باید اجازه رشد و توسعه پیدا کند تا هدف توسعه متوازن در جزیره، محقق شود.

به گفته وی، صنعت گردشگری در قشم به تنهایی توان هدایت منطقه به سمت سیاست های توسعه ای را داراست.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم همچنین به توانمندی های قشم در حوزه پرورش میگو و ماهی درقفس اشاره کرد و عنوان داشت: با تهیه و تولید خوراک، لارو و پرورش میگو، فاصله ای تا کامل کردن زنجیره ارزش این محصول صادرات محور، نداریم.

وی، جزیره را در زمینه پرورش میگو الگویی شایسته برشمرد و اضافه کرد: شوری و دمای مناسب آب،  چرخش دایمی جریان های آبی و دسترسی راحت به دریا از مزیت های این منطقه برای توسعه پرورش میگو به روش های سنتی و متراکم می باشد.

مومنی همچنین از پرورش دام های بومی جزیره به عنوان ظرفیت قابل توجه دیگر این منطقه نام برد و اظهار کرد: استعدادها و ظرفیت های منطقه شناسایی شده، تنظیم و تدوین سندی برای توسعه صنایع کشاورزی، دامپروری و شیلاتی می تواند چرخه اقتصاد و صادرات قشم را به صورت فزاینده ای تقویت کند.

در پایان این جلسه، حمیدرضا مومنی رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از معاونان، مدیران و فعالان اقتصادی این منطقه خواست تا با توجه به تمامی ظرفیت های جزیره، در توسعه این منطقه به سوی اقتصاد پایدار بکوشند.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.