هند بودجه بندر چابهار را دو برابر کرد

دولت هند در برنامه بودجه سال ۲۰۲۰ ـ ۲۰۲۱ خود که روز گذشته به پارلمان این کشور ارائه کرد، بودجه اختصاص یافته به پروژه بندر چابهار را در مقایسه با سال گذشته دو برابر افزایش داد.

به گکزارش فرینا به نقل از ایرنا، نشریه "پرینت" روز یکشنبه با انتشار گزارشی دراین زمینه نوشت: در بودجه اعلام شده برای وزارت امور خارجه هند، ۱۰۰ کرور روپیه (معادل تقریبی یک میلیارد روپیه یا ۱۴ میلیون و ۱۰ هزار دلار) برای توسعه بندر چابهار ایران در نظر گرفته شده است.
درحالی که در بودجه دولت هند در سال ۲۰۱۸ ـ ۲۰۱۹ پروژه چابهار تامین مالی نشد، اما در سال گذشته این کشور یک بودجه ۴۵۰ میلیون روپیه ای باره این پروژه در نظر گرفت. با این حال به دلیل تحریم های آمریکا علیه ایران، هند نتوانست از این بودجه استفاده کند.
افزایش بودجه پروژه بندر چابهار در زمانی که تنش ها میان ایران و آمریکا بسیار افزایش یافته است، نشان دهنده اهمیت این پروژه برای هند و همچنین تعهد دهلی نو برای تکمیل بندر چابهار است.
آمریکا برای توسعه بندر چابهار به هند یک معافیت از تحریم های ایران داده است. در ماه دسامبر رسانه های هندی اعلام کردند که آمریکا یک تضمین کتبی به هند ارائه کرده است که بر اساس آن هند می تواند برای خرید تجهیزات در بندر چابهار اقدام کند.
نیرمالا سیتارمان وزیر اقتصاد هند در ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ پس از دیدار با استیون مانچین وزیر خزانه داری آمریکا در دهلی نو اعلام کرد که هند برای ادامه تجارت با افغانستان به بندر چابهار ایران احتیاج دارد.
بندر چابهار ایران از لحاظ  مختلف برای هند اهمیت زیادی دارد  و مهمترین دلیل آن موقعیت راهبردی این بندر است. با ادامه اختلافات با کشور های همسایه خود از جمله پاکستان و چین، هند تصمیم گرفته است تا یک مسیر جدید برای دسترسی به کشور های غرب و آسیای مرکزی ایجاد کند و منافع خود را در افغانستان محسور در خشکی گسترش دهد.
فاز اول این بندر در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ با حضور حسن روحانی رئیس جمهور ایران و نمایندگانی از هند و سایر کشور های منطقه افتتاح شد.
بندر چابهارکه در دریای عمان قرار گرفته است دسترسی هند به افغانستان از طریق دریا را آسان می کند. دولت هند متعهد به سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری برای توسعه چابهار و همچنین سرمایه گذاری 1.5 میلیارد دلاری برای ساخت مجموعه ای از جاده ها و راه آهن شده است.

برچسب ها : بندر چابهار
آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو