آغاز به کار رسمی کاربست 5G با امضای 5 تفاهم نامه در ایران؛

کیش، پیشگام در پیوستن به شبکه نسل پنجم

با امضای پنج تفاهم نامه اجرایی، ایران به جرگه کشورهایی پیوست که در تدارک جدی برای بکارگیری و ورود به شبکه نسل پنجم موسوم به 5G است.

به گزارش فرینا، در مراسم افتتاح کاربست های 5G در ایران که صبح امروز ششم مهر در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، 5 تفاهم نامه با حضور مسئولان ارشد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، روسای دانشگاههای شریف، تهران و شهید بهشتی، معاونت علمی و فناوری، اپراتورهای همراه اول و ایرانسل و مسئولانن سازمان منطقه آزاد کیش به امضا رسید.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم با بیان اینکه همه ما باید برای رسیدن به رویایی که در سر داریم، تلاش کنیم افزود: رسیدن به ایرانی هوشمند، هدف گذاری بزرگی است که علاوه بر تامین نیازهای داخل، ما را به صادرکننده محصولات سخت افزاری و نرم افزاری تبدیل می کند.

آذری جهرمی در ادامه بیان داشت: زمانی که اینترنت 3G  در ایران فعال شد، 12 سال از فعالیت نسل سوم در جهان می گذشت و ما از این بابت دچار زیان و خسران شدیم؛ از این رو برای پیوست همزمان به شبکه نسل پنجم، باید از ظرفیت و همراهی همه بخش ها برخوردار شویم. در عین حال در اسناد بالادستی نیز مجوزها در قالب شبکه ملی اطلاعات مورد تصویب قرارگفته تا مشکلی وجود نداشته باشد.

جهرمی گفت: با امضای تفاهم نامه های امروز، خدمت رسانی 5G از امروز رسما آغاز می شود. این تفاهم نامه ها شامل طراحی و ایجاد پایلوت حمل و نقل هوشمند شهری در کیش، توسعه زیرساختهای سلامت دیجیتال و هوشمند، تله مدیسن در حوزه بهداشت و درمان، توسعه زیست بوم فناوری نسل پنجم در زمینه اینترنت اشیا و هوش مصنوعی و توسعه فناوری و محصولات 5G است.

وی، اجرای طرح حمل و نقل هوشمند در کیش را که از زیرساختها و ظرفیتهای بسیار خوبی برخوردار است، از جمله تفاهم نامه های مهم در حوزه فناوری های نو برشمرد و ابراز امیدواری کرد با اجرای طرح های بزرگ و نوآورانه، ایران فردا کشوری قدرتمندتر از گذشته باشد.

کیش در چند قدمی تحقق شهر هوشمند

غلامحسین مظفری مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این خصوص گفت:مراسم انعقاد تفاهم نامه چهارجانبه طراحی و ایجاد پایلوت حمل و نقل هوشمند شهری در جزیره کیش، طرح مهم  مورد اشاره وزیر ارتباطات بود که بر بستر شبکه نسل پنجم و هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء استوار است.

با توجه به زیرساخت های ارتباطی منطقه آزاد کیش و آمادگی این جزیره برای پیشگامی در پیاده سازی شبکه تلفن همراه 5G و خدمات کاربردی مرتبط با آن، همچنین به منظور اجرای رسالت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در توسعه فناوری‌های حوزه حمل و نقل هوشمند و ظرفیت‌های پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در پشتیبانی از تحقیق و توسعه فناوری نوین، این تفاهم نامه برای اجرای یکی از طرح های آینده نگرانه در یکی از توسعه یافته ترین نقاط کشور، با توجه به توانمندی‌های فنی و اجرایی شرکت ایرانسل، منعقد شد.

وی افزود: هدف از امضا این تفاهم نامه، ایجاد پایلوت حمل و نقل هوشمند شهری مبتنی بر شبکه‌های نسل جدید مخابراتی و مطالعه تجربیات این پایلوت برای تسری به بقیه شهرهای کشور به عنوان خدمتی بزرگ به شبکه ملی اطلاعات است.

مظفری بیان داشت: امضا این تفاهم نامه مشترک فی مابین سازمان منطقه آزاد کیش، ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل هوشمند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل با هدف ایجاد زیرساختهای به روز و کارآمد و همچنین توسعه شبکه فیبر نوری، علاوه بر تامین نیازهای کیش تا 50 سال اینده، به همراه سایر ظرفیت ها بستر مناسبی را برای پیشگامی کیش در اجرای طرح نوگرایانه حمل و نقل هوشمند ایجاد کرده است که از این جهت بسیار خرسندیم.

وی ضمن تشکر از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در همراهی و مساعدت درایجاد شبکه سراسری فیبر نوری از طریق دریا و همچنین تعبیه کابل دریایی پشتیبان گفت: این اقدامات برای بکارگیری 5G کمک بسیار مهمی بود و کیش در چند قدمی تحقق شهر هوشمند با امضای پنج تفاهم نامه اجرایی، ایران به جرگه کشورهایی پیوست که در تدارک جدی برای بکارگیری و ورود به شبکه نسل پنجم موسوم به  5Gاست.

غلامحسین مظفری مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه اظهار داشت: دو پروژه فیبر نوری جزیره کیش با هدف ایجاد زیرساخت ها و کیفیت بخشی به ارتباطات پایدار در کسب و کار ها ، بهبود شرایط ارتباطی کیشوندان و تحقق ایده شهر هوشمند که بیستم شهریورتوسط رئیس جمهور از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح شد، طی 2 سال گذشته در دستور کار مدیریت فن آوری اطلاعات و ارتباطات سازمان منطقه آزاد کیش قرار گرفت و خوشبختانه عملیات هر دو پروژه به اتمام رسید.

وی با اشاره بر لزوم اهمیت پایداری ارتباطات جزیره کیش با سرزمین اصلی اظهار داشت: مکاتبات و مذاکرات متعددی از سوی سازمان منطقه آزاد کیش با  وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات، مبنی بر ضرورت ایجاد فیبرنوری دریایی پشتیبان انجام شد که با مساعدت ایشان، این طرح در اولویت برنامه های شرکت ارتباطات زیرساخت کشور قرار گرفت و با اتمام این پروژه ها در بیستم شهریور این دو طرح زیر ساختی به بهره برداری رسید.  وی در خصوص گام نخست عملیات اجرایی survey دریایی از جزیره کیش تا حد فاصل بنادر چارک – گرزه، اظهار داشت: شرکت ارتباطات زیرساخت کشور با همکاری سازمان منطقه آزاد کیش اجرای پروژه فیبرنوری دریایی به طول تقریبی 23 کیلومتر، انجام شد.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش با بیان این که گام دوم اجرای طرح با هدف توسعه شبکه فیبر نوری درون جزیره و بمنظور ارتقاء کمی و کیفی خدمات ارتباطی ثابت و سیار انجام شده است افزود: قرارداد مشارکت در احداث و بهره برداری از تونل ارتباطی کیش؛ به روش ساخت، بهره برداری و انتقال فی مابین این سازمان و یک شرکت داخلی منعقد شد و هم اکنون به نتیجه رسیده است.

مظفری گفت: تمام ظرفیت همکاران سازمان منطقه آزاد کیش در جهت ایجاد رونق و توسعه پایدار و متوازن این جزیره به کار گرفته شده است تا در در سطح منطقه الگو و پیشرو باشیم.

وی همچنین از همراهی مجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد فناوری های فضایی و حمل و نقل هوشمند در پیشبرد این طرح سپاسگزاری کرد.

در تحقق زیست بوم فناوری

ستار هاشمی معاون نواوری و فناوری وزارت ارتباطات در این مراسم گفت: 2 سال است که وزارت ارتباطات در زمینه توسعه  شبکه نسل پنجم فعالیت دارد و تلاش می شود تا همزمان با تجاری شدن این محصول در دنیا، ما نیز در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی با اشاره به اتفاقات مطلوبی که در شرف وقوع است، گفت: بر اساس اسناد بالادستی و تکالیف قانونی، 10 درصد از سبد اقتصاد در ایران 1404 باید مربوط به اقتصاد دیجیتال باشد. بنابراین حرکت به سوی فناوری های نو و ایجاد زیست بوم در این زمینه از الزامات توسعه کسب و کارهای دیجیتال است.

هاشمی در خصوص شبکه 5G گفت: ما در این زمینه مزیت رقابتی داریم.این فناوری وابستگی کمتری به سخت افزار دارد و بیشتر در حوزه فکر افزار و نرم افزار است و ما آن را یک کالای لوکس نمی دانیم. وزارت ارتباطات به دنبال بست عادلانه خدمات در تمام مناطق کشور است و 5G در این راستا مهم ارزیابی می شود.

رشد خدمات پزشکی در بستر وب

علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز از وزارت ارتباطات برای مقابله با کرونا از طریق رصد بیماران تشکر کرد و گفت: 50 هزار بیمار در تهران از طریق ردیابی اینترنتی شناسایی شده اند که اقدام موثری بود.

وی افزود: در حال حاضر 10 درصد خدمات پزشکی دنیا در طریق خدمات اینترنتی انجام می شود و این رقم تا سال 2025 به 25 درصد خواهد رسید. در این زمینه باید کارهای زیادی انجام شود تا از این ظرفیت بهره ببریم.

توجه بیشتر به دانشگاهها

محمود فتوحی رئیس دانشگاه شریف در این مراسم از انعقاد تفاهم نامه های تازه به عنوان گام های بزرگ توسعه یافتگی در حوزه ارتباطات یاد کرد و گفت: در سالهای اخیر توجه به مراکز علمی و دانشگاهها برای پاسخگویی به نیازهای نو بیشتر شده است و ما آن را به فال نیک می گیریم.  او با اشاره به اینکه شبکه نسل پنجم بر سبک زندگی مردم تاثیر خواهد گذاشت، گفت: دانشگاه شریف نیز به عنوان یکی از کانون های مهم علمی کشور در این زمینه از هرگونه همراهی دریغ نمی کند.

ساخت مودم 5G

بیژن عباسی آرند مدیرعامل ایرانسل گفت: برای توجه به موضوع 5G نقشه راه تدوین کرده و برنامه عملیاتی داریم. وی افزود: بزودی چند نمونه سایت 5G در یکی از دانشگاهها و مناطق تهران را راه اندازی می کنیم.

به گفته وی، با توجه به هزینه های سنگین سرمایه گذاری در زمینه پیاده سازی 5G در کشور، اپرانورها باید با هم همکاری کنند تا از عهده هزینه ها برایند و صرفه جویی هم انجام شود. وی از طراحی و ساخت مودم نسل 5 خبرداد و گفت: دانشگاهها و تامین کنندگان داخل باید به سمت بومی سازی و تولید این ابزارها پیش بروند و ما باید به توان داخلی توجه زیادی داشته باشیم.

غفلت برخی بخش ها از شبکه نسل پنجم

مهدی اخوان مدیرعامل همراه اول هم رشد ترافیک اینترنت توسط موبایل توسط کاربران در کشور را بسیار زیاد دانست و گفت: با توجه به این روند، استفاده از شبکه نسل پنجم در آینده لازم و ضروری است.وی پیشگامی وزارت ارتباطات در پیوستن به 5G را مهم ارزیابی کرد و گفت: مشکل اینجاست که بخش های دیگر بیرون از حوزه این وزارتخانه به ویژه تولید کنندگان محتوا، هنوز منفعل هستند و به فکر نیفتاده اند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو