معاون حقوقی و امور مجلس دبیرخانه شورایعالی در گفتگو با چابهار تایمز:

ایجاد فرودگاه بین‌المللی برای چابهار ضروری است

اضافه شدن شهر چابهار به منطقه آزاد در کنار معافیت این بندر از تحریم های آمریکایی سبب می شود تا چابهار به عنوان دروازه توسعه جنوب شرق در اجرای مأموریت‌های اصلی خود در شکوفایی اقتصادی کشور قدرت و شتاب بیشتری بگیرد و علاوه بر تاثیرگذاری در منطقه، نقشی بین المللی در این زمینه ایفا کند.

به گزارش فرینا، تحولات سال‌های اخیر در منطقه ضرورت توسعه محدوده منطقه آزاد چابهار را برای اجرای مأموریت‌های اصلی این منطقه در توسعه اقتصادی کشور بیشتر کرده بود که دسترسی منطقه آزاد و صنایع مستقر در آن به بندر و اسکله جزو مهمترین این ضرورت‌ها بود و حالا منطقه آزاد چابهار در اجرای مأموریت‌های اصلی خود در توسعه اقتصادی کشور قدرت و شتاب بیشتری می‌یابد. با اضافه شدن مناطق جدید، محدوده منطقه آزاد چابهار از ۱۴ هزار هکتار به ۸۰ هزار هکتار می‌رسد؛ این الحاق شامل شهر چابهار، بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری، شهر جدید تیس، اراضی شرق چابهار و یک نقطه منفصل مرزی در ریمدان، مرز ایران و پاکستان می‌شود. با این تفاسیر منطقه آزاد چابهار بعد از سال‌ها از تشکیل آن دارای مرزهای هوایی، زمینی و دریایی اختصاصی خواهد شد.

معاون حقوقی و امور مجلس دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در گفتگو با چابهار تایمز گفت: رهبر معظم انقلاب در بند 11 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بر توسعه عمل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تاکید کردند که نشان می‌دهد، این مناطق فرصت خوبی برای تعامل با همسایگان، ایجاد ارتباط اقتصادی سالم و مولد خوب است.

حسین گروسی بیان کرد: منطقه آزاد چابهار یکی از مهم‌ترین مناطق ازاد کشور است. این منطقه قابلیت برقراری کریدور جنوب به شمال را دارد تا بدین طریق ترانزیت کالا انجام شود.

گروسی ادامه داد: متاسفانه دو بندر شهید کلانتری و شهید بهشتی جزو منطقه آزاد نبوده که با تلاش‌های صورت گرفته، اسفندماه سال گذشته این دو بندر به منطقه آزاد چابهار الحاق گردید که این موضوع میتواند یکی از نقاط عطف در ایجاد کریدور ترانزیتی جنوب به شمال باشد.

وی با اشاره به ظرفیت بندر چابهار در پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما افزود: چنانچه بتوانیم خطوط ریلی را فعال کنیم این کریدور جنوب به شمال، تحولی را در ترانزیت کالا و ری اکسپورت ایجاد خواهد کرد. چابهار ظرفیت بسیار بالایی در حوزه ترانزیت دارد و میتواند به عنوان هاب تجاری و ترانزیت منطقه نقش‌آفرینی کند. چنانچه بتوانیم ۳۰درصد کالاهای کانتینری را از طریق چابهار جابجا کنیم میتوان درآمدی بیش از درآمد نفت را شاهد باشیم.

معاون حقوقی و امور مجلس دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی چابهار و نزدیکی با کشورهایی مثل عمان، پاکستان میتوان انتظار سرمایه‌گزاری‌های بزرگی در حوزه پتروشیمی، نفت، فولاد را در این منطقه داشت.

گروسی تصریح کرد: فرورگاه‌هایی که برای مباحث تجاری و ترانزیت استفاده می‌شود اصولا خارج از محدوده‌های حفاظت‌شده نظامی قرار میگیرند، بی‌شک همکاری‌های خوبی با فرودگاه کنارک تا کنون انجام شده ولی قطعا ایجاد فرودگاه بین‌المللی برای چابهار ضروری است و در کنار آن زیرساخت‌های لازم برای ریل و جاده در خود منطقه آزاد باید آماده و فراهم شود زیرا این ۳ مورد از مسائل استراتزیک برای سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی است.

وی با بیان اینکه استراتژی ما در چابهار گردشگردی و توریستی نیست ولی ظرفیت‌های گردشگری نیز دارد افزود: علیرغم آب‌وهوا و طبیعت خوبی که این منطقه دارد با آمایشی که انجام دادیم چابهار را به عنوان منطقه آزاد برای ترانزیت جنوب به شمال تعیین کردیم در حالیکه منطقه آزاد کیش برای جذب گردشگر شناخته شده است پس با یک برندسازی میتوانیم از هر یک از مناطق آزاد موجود استفاده‌های مشخص کرد.

معاون حقوقی و امور مجلس دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خاطرنشان کرد: هر یک از مناطق آزاد ما با توجه به همجواری‌شان با کشورهای همسایه باید بهره‌برداری های خاصی داشته باشند. تمام مناطق کشور و آزاد طرفیت‌های گردشگری دارند ولی اینکه بخواهیم فقط در مباحث توریست و جذب گردشگر فعال باشیم بهره‌ چندانی نخواهیم برد پس لازمه این کار برندسازی و پررنگ‌تر کردن ظرفیت‌های خاص هر یک از مناطق است که در این خصوص منطقه آزاد چابهار پتانسیل فعالیت در زمینه انرژی، نفت، فولاد و پتروشیمی را دارد.

گروسی با تاکید بر اینکه توسعه باید از پیرامون به مرکز برسد اظهار کرد: توسعه باید از پیرامون شروع و به مرکز برسد که متاسفانه توسعه در کشور ما از مرکز به پیرامون است و همین امر سبب مهاجرت و نبود فرصت های شغلی در استانهای محروم شده است. توسعه را به معنای واقعی تبیین کنیم باید از پیرامون شروع کرده و به مرکز برسانیم که متاسفانه توسعه در کش ور ما از مرکز به پیرامون است و همین امر سبب مهاجرت و نبود فرصت های شغلی در استانهای محروم شده است.

وی تشریح کرد: چابهار به لحاظ دارا بودن موقعیت ژئوپلتیکی و استراتژیکی، تمام آیتم‌های توسعه را داراست ولی باید زیرساخت‌های لازم برای این توسعه فراهم شود که فرودگاه، بنادر، ریل و جاده‌های ایمن از ملزومات این مسیر توسعه‌ای است که در این صورت سرمایه‌گذار رغبت بیشتری برای حضور در این منطقه خواهد داشت ولی در غیر این صورت سرمایه‌گذاری نتواند از مسیرهای هوایی، ریلی و بندری به این منطقه بیاید برای اشتیاق سرمایه‌گذاری را از دست خواهد داد.

معاون حقوقی و امور مجلس دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با تاکید بر اهمیت مسیر هوایی و لزوم ایجاد شهر فرودگاهی ایمن در چابهار افزود: توسعه کشورهای همسایه مثل دوبی به این دلیل بود که مسیر هوایی و فرودگاه‌های خود را گسترش دادند به همین دلیل منطقه آزاد چابهار نیز باید این موضوع را جدی بگیرد.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو