نریمان:

اگر مسئولین حمایت کنند؛ ارس توان کمک به افزایش درآمد سرانه ملی را دارد

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در همایش روابط تجاری ایران و ارمنستان که بصورت مجازی برگزار شد، گفت: با توجه به موقعیت ارتباطی خاص و قوانین سهل سرمایه گذاری بین المللی در ارس، در صورت حمایت مسئولین توان کمک به افزایش درآمد سرانه ملی را داریم.

به گزارش فرینا، محسن نریمان در این همایش که توسط اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، گفت: در صورت حمایت مسئولین و بالفعل شدن استعدادهای ارس، می توانیم به وظایفمان در زمینه تامین بخشی از نیازهای اقتصادی کشور و بالا بردن درآمد سرانه ملی عمل کنیم.

نریمان یکی از راه های کمک به اقتصاد ملی را توافق سران کشورهای همسایه مبنی بر تجارت آزاد در قالب اتحادیه اوراسیا عنوان کرد و گفت: منطقه آزاد ارس با بیش از هفتاد هزار هکتار وسعت در حاشیه رود ارس امکان توسعه روابط اقتصادی و نقش آفرینی موثر در تعاملات تجاری با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و راهیابی به بازارهای اروپا را دارد.

وی ظهار داشت: تنها مرز زمینی کشورمان با ارمنستان بعنوان عضو اتحادیه اوراسیا در زون دوم منطقه آزاد ارس در منطقه نوردوز واقع است که وجود 40 کیلومتر مرز مشترک بلامناقشه و امن زمینی امکان ایجاد تعامل ترازیتی با اتحادیه اوراسیا را فراهم می کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به اتفاقات اخیر در منطقه قره باغ، گفت: نزاع در قره باغ موجب شد تا زیرساخت های ریلی این منطقه آسیب ببیند که در صورت اصلاح امکان بهره مندی از خطوط ریلی نیز برای ترانزیت بار فراهم می شود.

نریمان در ارتباط زنده با مسئولین اتاق بازرگانی، سفیر ایران در ارمنستان و سایر سازمان های مرتبط با اقدام برای بهره مندی از ظرفیت های اتحادیه اوراسیا، گفت: بر اساس قوانین و توافق نامه ها برای بیش از 800 مورد کالا تخفیف تعرفه تجارت بین کشورهای اتحادیه اوراسیا و ایران اعمال شده است.

وی گفت: مزیت هایی همچون تخفیف تعرفه های ترجیحی، معافیت از مالیات، مشوق های سرمایه گذاری، زمین ارزان قیمت، حمایت برای اخذ تسهیلات بانکی، ایجاد فرصت استثنایی برای صادرات مجدد و همچنین نزدیکی به بازارهای اتحادیه300 میلیون نفری اوراسیا و کشورهای اروپایی ارس را به منطقه ای استراتژیک در عرصه تولید و صادرات تبدیل کرده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس افزود: هم اکنون نیز بیش از 90 درصد از 50 هزار تن تولیدات گلخانه ای به روسیه بعنوان یکی از اعضای اتحادیه اوراسیا صادر می شود که در صورت فراهم شدن زیرساخت های سیاسی و ارتباطی از طریق مرز نوردوز تحول شگرفی در تولید و صادرات انواع محصولات تولیدی ارس در زمینه های سلولزی، پتروشیمی، کشاورزی  گلخانه ای، غذایی و بهداشتی و ده ها عنوان محصول دیگر فراهم خواهد شد.

نریمان گفت: با اقدامات اساسی دولت در شبکه آبرسانی هزاران هکتار از اراضی زون سوم و چهارم منطقه آزاد ارس در خداآفرین و قلی بیگلو بزودی شاهد جهشی در تولید محصولات کشاورزی و آبزیان خواهیم بود.

گفتنی است؛ همایش روابط تجاری ایران و ارمنستان با همکاری اتاق مشترک بازرگانی ایران ـ ارمنستان تحت عنوان «ظرفیت شناسی در توسعه همکاری های اقتصادی ایران و ارمنستان در سایه توافقنامه اتحادیه اقتصادی اوراسیا» بصورت ارتباط زنده و مجازی توسط اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.

خبرنگار منطقه آزاد ارس امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.