در گفتگو با اقتصاد۲۴ مطرح شد؛

منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم، منطقه‌ای با قدمت ۲۰ ساله در خودروسازی و قطعه‌سازی

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم گفت: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی یکی از ابزارهای توسعه تجارت خارجی هستند که می‌توانند به تقویت تولید صادرات‌محور و توسعه اقتصادی کشورها کمک کنند و نیز زمینه مساعدی را برای رفع موانع توسعه اقتصادی از جمله جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی فراهم آورند.

منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم نقش مهمی در پیشرفت حوزه خودروسازی کشور دارد. این منطقه یک منطقه تخصصی در زمینه صنایع خودروسازی است که کارخانه‌های فعال و پویای زیادی در آن مشغول به فعالیت هستند و علاوه بر آن پتانسیل بالای این منطقه برای گردشگری می‌تواند آینده درخشانی را برای آن رقم بزند. از این نظر اهمیت ویژه‌ای نیز در اشتغالزایی در کشور دارد. 

بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که به ازای تولید هر دستگاه خودرو دو شغل ایجاد می‌شود که ۱۷ درصد آن یک شغل مستقیم بوده و ۸۳ درصد آن اشتغال غیرمستقیم است. از اینرو مسعود فاضل،‌ مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم در گفتگو با خبرنگار اقتصاد۲۴ درباره آخرین اقدامات در این منطقه گفت.

فاضل با اشاره به ایجاد شرایط رقابتی فضای کسب و کار و پردازش صادرات به عنوان فلسفه وجود مناطق ویژه اقتصادی گفت: با اتکا به قابلیت‌های ارگ جدید شاهد رشد مطلوب در شاخص‌های اقتصادی واحدهای صنعتی مستقر در منطقه از بدو شروع فعالیت تاکنون بوده‌ایم. ارگ جدید توانسته اهداف استراتژیک خود را در جهت تأمین انتظارات سرمایه‌گذاران تا حد مطلوبی محقق کند.

وی ادامه داد: اهداف منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم در مدیریت دوران تحریم، الگوی موفقی بوده و همواره با برنامه‌ریزی و اتخاذ تصمیمات به موقع، از بحران‌های ناشی از تحریم عبور کرده است.

دستاوردهای سال ۹۹ منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم در صنایع خودروسازی

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم با اشاره به اینکه این منطقه باسابقه بیش از ۲۰ سال فعالیت در صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی، منطقه‌ای توسعه یافته در جنوب شرقی ایران است، گفت: منطقه ویژه ارگ جدید براساس مطالعات کامل مهندسی و شهرسازی و با سرمایه‌گذاری کامل بخش خصوصی ایجاد شده و دارای کلیه امکانات پشتیبانی، رفاهی، ورزشی، فرهنگی و اقامتی است.

فاضل افزود: در سال ۹۹ با تمام فراز و فرودهایی که با آن مواجه بودیم، دستاوردهایی نیز برایمان به همراه داشت. در این راستا توانستیم شرکت‌های تولید خودروهای سنگین، قطعات پیش ساخته بتنی و مونتاژ موتور و گیربکس را ایجاد کنیم. 

وی خاطرنشان کرد: در راستای تحقق اهداف این مجموعه به تکمیل پروژه شبکه‌های فاضلاب، گازرسانی، فیبر نوری پرداختیم و در تلاش هستیم تا به انتقال آب از سد نسا نیز بپردازیم. همچنین با توجه به شرایط اقتصادی و فشارهای ناشی از تحریم در بخش‌های تولیدات خودرو شرکت‌های خودروسازی از قبیل کرمان موتور، مدیران خودرو، خودروسازان بم، ریگان خودرو، خودروسازان راین و آریا اورست، چندین دستگاه خودرو به بازار وارد کرده‌اند و صنایع وابسته از قبیل شرکت‌های تامین قطعات و مواد مصرفی خودرو از قبیل رنگ و ... نیز خدمات خود را به خودروسازان ارائه کرده‌اند. 

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم افزود: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی یکی از ابزارهای توسعه تجارت خارجی هستند که می‌توانند به تقویت تولید صادرات‌محور و توسعه اقتصادی کشورها کمک کنند و نیز زمینه مساعدی را برای رفع موانع توسعه اقتصادی از جمله جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی فراهم آورند.

اهمیت داشتن رویکرد تولیدمحور و توجه ویژه به تقویت تولید

فاضل با اشاره به اینکه تأسیس مناطق ویژه اقتصادی در کشورهایی با بیشترین موفقیت همراه بوده که حرکت پیوسته و باثباتی را دنبال کرده و ورود به عرصه تولید و تجارت در جهان را در دستور کار خود قرار داده‌اند، گفت: در کشورهای موفق، ایجاد این مناطق به منزله ابزاری برای توسعه صنعتی و تقویت تولید است. آنچه مسلم است آن است که صرف ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای افزایش صادرات، ایجاد اشتغال و جذب فناوری‌های نوین، کافی نیست. داشتن رویکرد تولیدمحور و توجه ویژه به تقویت تولید در این مناطق بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: ما نیز در این راستا با توجه به فشارهای اقتصادی که بر سرمایه گذاران تحمیل می‌شود برای رونق توسعه در منطقه برنامه‌های تشویقی ساخت و بهره‌برداری، ارائه تسهیلات، ثبات و عدم تغییر عوارض در منطقه و گسترش زیرساخت‌های مورد نیاز برای فعالیت‌های جدید را در نظر گرفته‌ایم و بر اساس تمامی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در این راستا به حمایت از سرمایه‌گذاران می‌پردازیم. 

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم تصریح کرد: از سوی دیگر، در تمامی سال‌ها تلاشمان بر این بوده است تا به اشتغالزایی بپردازیم حتی در شرایط موجود اقتصادی نیز تا جایی که توانسته ایم به حمایت از کارگران و نیروهای متخصص پرداخته‌ایم. 

فاضل در پایان خاطرنشان کرد: با ایجاد شرکت‌های نیام پوش کویر، دیزل بوتیا‌، آریا اورست ماشین، سروش تراب، کوروش موتور آریا و شرکت ثمین خودرو دیزل خراسان بالغ بر ۳۰۰ شغل مستقیم ایجاد کرده‌ایم که خود موجب فضای اشتغالزایی خوبی برای کارگران شده است. 

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.