سرمایه‌گذاری و مشوق‌های منطقه آزاد انزلی برای سرمایه‌گذاران

منطقه آزاد انزلی برای جذب سرمایه‌گذاران در منطقه مشوق‌های متعددی را فراهم کرده که اخیراً تخفیف 50 درصدی در اخذ عوارض راه اندازی از واحد‌های صنعتی در محدوده این منطقه نیز به آن افزوده شده است.

به گزارش فرینا به نقل از اقتصاد۲۴، ارائه بسته‌های حمایتی تشویقی از جمله عواملی است که بیشترین تأثیر را در جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دارد و منطقه آزاد انزلی از جمله مناطقی است که در کنار مزیت‌ها و امتیازات کلی مناطق آزاد که در قانون برنامه ششم و قانون چگونگی اداره مناطق آزاد مورد تاکید قرار گرفته است، امتیازات دیگری نیز در نظر گرفته است. اخیراً سازمان منطقه آزاد انزلی در نظر دارد تا تخفیف ۵۰ درصدی را در اخذ عوارض راه اندازی از واحد‌های صنعتی در محدوده این منطقه اعمال کند.
این طرح حمایتی که برای حمایت از فعالان اقتصادی در راستای حفظ و ایجاد فرصت‌های شغلی و رونق تولید ملی در نظر گرفته شده، در حالی اجرایی خواهد شد که سومین شهرک صنعتی در این منطقه نیز افتتاح شده که بیش از ۵۰ هکتار به اراضی صنعتی در منطقه افزوده شده است. این شهرک صنعتی تازه تاسیس ظرفیت فعالیت ۲۰۰ واحد تولیدی، صنعتی و کارگاهی را دارد که تقریباً ظرفیت تولید در انزلی را به بیش از دو برابر افزایش خواهد داد.

در دو شهرک صنعتی و داخل محدوده منطقه آزاد انزلی افزون بر ۱۴۰ واحد تولیدی در زمینه‌های مختلف شیمیایی، فلزی، غذایی، دارویی، بهداشتی، پوشاک، لوازم و تجهیزات پزشکی، سلولزی و چوب، بسته بندی، پلاستیک، برق و الکترونیک، مواد شوینده، تجهیزات آزمایشگاهی و تجهیزات خودرو مشغول به فعالیت هستند.

مشوق‌های سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی

مشوق‌های جدید سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد انزلی علاوه بر امکانات قانونی است که در مناطق آزاد برای حضور سرمایه‌گذاران وجود دارد. شرایطی مثل معافیت مالیاتی ۲۰ ساله، مشارکت سرمایه گذاری خارجی تا سقف ۱۰۰ درصد، معافیت از پرداخت هرگونه حقوق گمرکی و سود بازرگانی برای واردات مواد اولیه، ماشین آلات و قطعات یدکی جهت تولیدکنندگان منطقه، معافیت گمرکی برای ورود کالا‌های ساخته شده در منطقه آزاد به داخل کشور به میزان ارزش افزوده، امکان ترانزیت و صدور مجدد کالا بدون محدودیت، امکان ورود کالا بدون پرداخت عوارض گمرکی و سود بازرگانی منطقه، امکان ورود اتباع خارجی از طریق مبادی ورودی و خروجی مجاز مناطق و بدون نیاز به صدور روادید قبلی، پیش از این از مشوق‌های سرمایه گذاری در این منطقه بوده که اجرایی می‌شده است.  
سرمایه‌گذاران می‌توانند مطمئن باشند که در منطقه آزاد انزلی از تجهیزات و تاسیسات پیشرفته‌ای جهت تخلیه و بارگیری و انبارداری بهره ببرند. امکانات زیادی برای سهولت در صادرات و واردات در این منطقه فراهم شده است. در همین راستا سازمان منطقه آزاد انزلی سیستم رایانه‌ای مشترکی با گمرک برای سهولت در ترخیص کالا پیش بینی کرده که وقتی در کنار امتیازات و امکاناتی که راه‌اندازی بندرگاه نوین کاسپین ایجاد کرده قرار می‌گیرد، شرایط مناسبی را برای تجارت ایجاد می‌کند.

بندر کاسپین به زودی ۲۲ اسکله را تکمیل کرده و به بهره‌برداری می‌رساند که ظرفیتی حدود ۱۱ میلیون تن دارد. به این منظور امکاناتی مثل مراکز لجستیک شامل انبارداری، توزیع کالا و گسترش صنایع دریایی (اعم از کشتی‌سازی و شناورسازی) تکمیل خواهد شد. مثلاً اعمال تخفیفات ویژه انبارداری در منطقه و ایجاد مزیت نسبی انبارداری به نسبت سایر مناطق، یکی از امکاناتی است که  انزلی را برای سرمایه‌گذاران جذاب کرده است.

امکانات زیرساختی شهرک‌های صنعتی نیز فراهم شده است. در واقع ایجاد بندرگاه کاسپین و شهرک صنعتی جدید در این منطقه در پاسخ به نیاز منطقه صورت گرفته است. از آنجا که گرفتن بازار‌های اوراسیا برای منطقه آزاد انزلی اهمیت دارد، سازمان منطقه آزاد انزلی سعی کرده با وجود فرصت تجارتی که طی سال‌های اخیر گشوده شده، اقتصاد مولد منطقه را نیز تقویت کند تا بتوان به هدف افزایش صادرات دست پیدا کرد.  
البته سازمان منطقه آزاد انزلی برای فروش کالا‌های تولیدی نیز برنامه‌ها و مشوق‌های متعددی دارد که واگذاری غرفه و فضای نمایشگاهی عرضه مستقیم محصولات در منطقه به تجار و بازرگانان برای مدت دو سال بدون اجاره و تنها با دریافت حق شارژ یکی از آن‌ها است. این سازمان حتی هزینه‌های تبلیغاتی برای تولیدکنندگانی که محصولات خود را در غرفه‌های فاز تجارت منطقه عرضه کنند و نیز هزینه‌های ایاب و ذهاب بازدیدکنندگان و مشتریان را پرداخت می‌کند.

شرایط و مراحل آغاز سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد انزلی

پنجره واحد سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد که اخیراً رونمایی شده، هم کار گرفتن مجوز برای واحد‌های تولیدی را کوتاه کرده و هم از بروکراسی‌های مراحل اولیه سرمایه‌گذاری کاسته است. متقاضیان از این طریق درخواست سرمایه گذاری را بر اساس طرح مدنظر خود در سامانه ثبت و تمام فرآیند‌های مربوطه را به صورت الکترونیکی و بدون نیاز به حضور فیزیکی پیگیری و در انتها با دریافت مجوز‌های مربوطه از سازمان منطقه آزاد، سرمایه گذاری را محقق می‌کنند.

این فرایند در ۶ مرحله و طی مدت زمان ۳۰ روز کاری عملیاتی می‌شود. طبق وعده دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، متقاضیان سرمایه گذاری با مراجعه به این درگاه خدماتی صرفا در ۲ مرحله نسبت به بارگزاری و تکمیل طرح‌های سرمایه گذاری اقدام می‌کنند که این فرایند در اقدامات بعدی تا ۲۰ روز کاهش خواهد یافت.  
در حال حاضر برای سرمایه‌گذاری به طور کلی، جواز‌های مورد نیاز شامل جواز تأسیس و جواز بهره‌برداری است. در واقع مراحل تاسیس واحد صنعتی در منطقه آزاد انزلی به ترتیب شامل صدور جواز تاسیس در صورت تایید مدیریت صنایع، انتخاب محل و انعقاد قرارداد زمین، تحویل زمین، ارائه نقشه‌های اجرایی ساختمان، دریافت پروانه ساخت، دریافت مجوز فعالیت اقتصادی کارگاهی و شروع عملیات ساختمانی و احداث بنا، ورود ماشین آلات و مواد خام بدون عوارض و نصب ماشین آلات در واحد صنعتی، راه‌اندازی واحد صنعتی و اخذ پروانه بهره‌برداری از مدیریت صنایع، دریافت مجوز فعالیت اقتصادی صنعتی، ارائه درخواست جهت اخذ سهمیه ارزش افزوده و تکمیل پرسشنامه مربوطه و تعیین درصد ارزش افزوده و درصد مجاز ورود کالا توسط کمیسیون ارزش افزوده در صورت درخواست برای انتقال بخشی از محصولات تولیدی به سرزمین اصلی است.
در مجموع شهرک صنعتی تازه تاسیس منطقه آزاد انزلی شرایط مطلوبی برای سرمایه‌گذاران است و این بسته‌های تشویقی در کنار یکدیگر می‌تواند خیلی از تولیدکنندگان را ترغیب کند تا سرمایه‌های خود را به این منطقه بیاورند. 

لیلا سلیمانی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو