رشد زیرساخت‌های بندر انزلی در راستای توسعه دریامحور

مجتمع بندری انزلی یکی از پرسابقه‌ترین بنادر ایران و از مهم‌ترین و بزرگترین بنادر شمال کشور محسوب می‌شود که طی یک سال گذشته توانسته به لحاظ توسعه زیرساختی امکانات خوبی را برای صادرات و واردات کالا‌های اساسی فراهم کند.

به گزارش فرینا به نقل از اقتصاد24، بندر انزلی از جمله بنادر استراتژیک دریایی کشور است که مزیت‌های رقابتی اقتصادی و گردشگری در شمال کشور ایجاد کرده است. نباید فراموش کرد که دریا محور تجارت خارجی ایران را تشکیل می‌دهد به به این معنا که بیش از 80 درصد تجارت کشور از دریا و با استفاده از کالا‌های دریابرد اتفاق می‌افتد. مجتمع بندری انزلی نیز یکی از بنادری است که از ظرفیت بسیار بالایی در تخلیه و بارگیری کالا برخوردار است و در توسعه تجرات کشور نقش موثری دارد. این بندر به لحاظ ارزآوری برای کشور اهمیت زیادی دارد. از این رو است که از ابتدای سال توسعه زیرساخت‌های آن در دستور کار قرار گرفت. یکی از اهداف منطقه آزاد انزلی در خصوص توسعه این بندر مهم کشور این بوده است که تا پایان سال عملکرد خود را حدود 50 درصدی افزایش دهد و سالانه حدود پنج میلیون تن کالا از این بندر تخلیه و بارگیری شود.

افزایش ظرفیت برای واردات واردات غلات

یکی از مهم‌ترین کالا‌های وارداتی کشور غلات است که 70 درصد کالا‌های وارداتی کشور را تشکیل می‌دهد. آنچه در این باب اهمیت دارد توسعه سیلو‌های نگهداری غلات است که امسال مورد توجه منطقه آزاد انزلی قرار داشته است. براساس اظهارات آبایی، مدیرکل سازمان بنادر و دریانوردی گیلان؛ در سال 99 حدود 100 هزار تن به ظرفیت فعلی بندر الحاق شده است که با استفاده از این ظرفیت ایجاد شده بندرانزلی توانست به تقریباً 120 هزار تن ظرفیت در جای سیلو برسد. بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار است در سال آینده ظرفیت غلات بندرانزلی را به 200 هزار تن برساند.

بر این اساس سه پست اسکله در بندر انزلی تحت عنوان جنرال کارگو و کالا‌های عمومی ساخته شده؛ یک پست اسکله غلاتی و دو پست دلفین نفتی که ظرفیت حمل مواد فله‌ای خشک و مواد فله‌ای مایع را افزایش داده و این ظرفیت شرایطی را فراهم کرده که بتوان در بندرانزلی همه نوع کالا و کشتی را پذیرش کرد. بندر انزلی پیش از این 10 پست اسکله داشت که با افزایش تعداد آن ظرفیت آن نیز افزایش یافته است.

توسعه زیرساخت‌ها در بندر انزلی

مجتمع بندری انزلی با سابقه 100 ساله در عرصه حمل و نقل دریایی همواره منطقه مورد توجه تجالر قرار داشته است. انزلی با 15 پست اسکله و امکان تخلیه و بارگیری 10 میلیون تن کالا در سال بزرگترین و مجهزترین بندرگاه ایرانی حاشیه دریای خزر محسوب می‌شود.

امضای تفاهمنامه سرمایه گذاری احداث و بهره برداری از مرکز ساخت و تعمیرات کشتی‌ها با شرکت تاید واتردر مجتمع بندری انزلی یکی از مهم‌ترین رویداد‌های اسفند ماه بوده که طی آن بخشی از زیرساخت‌های لازم برای بندر انزلی فراهم می‌شود. سرمایه گذاری در این بخش حدود هزار و 400 میلیارد تومان خواهد بود.

در واقع طی این قرارداد حدود پنج هکتار از اراضی مجتمع بندری انزلی به شرکت تاید واتر واگذار می‌شود که قابلیت افزایش به 10 هکتار را دارد تا پایگاهی برای ساخت کشتی‌هایی با تناژ بالاتر باشد.

هم اکنون کشتی‌های اندکی در دریای خزر با تناژ شش هزار تن در حال تردد هستند، افزود: با افزایش تناژ این کشتی‌ها در دریای خزر قیمت تمام شده کالا کاهش خواهد یافت.  در دریای خزر کشتی‌هایی با تناژ بیش از سه هزار تن تردد دارند که با احداث این مرکز؛ کشتی‌ها و شناور‌هایی با تناژ هشت هزار تن را که قابلیت تردد در دریای سیاه و در همه پهنه‌های آبی را داشته باشند، ساخته خواهد شد.

بخشی از سازوکار زیرساختی بنادر مربوط به افزایش ظرفیت انبار‌های سرپوشیده است. در این میان منطقه آزاد انزلی حدود 73 هزار مترمربع انبار سرپوشیده در محوطه بندرانزلی ایجاد کرده است که حدود 38 هزار مترمربع از این انبار‌ها قدیمی بودند و تقریبا نصف این میزان هم انبار‌های جدید هستند  و می‌تواند بر راندمان بندر بیفزاید.

هر چه هست مجتمع بندری انزلی یکی از پرسابقه‌ترین بنادر ایران و از مهم‌ترین و بزرگترین بنادر شمال کشور محسوب می‌شود که با قرار گرفتن در کریدور‌های بین المللی از قبیل نوستراک و تراسیکا و ... از دیرباز عهده دار نقش برجسته در صنعت حمل و نقل دریایی با کشور‌های حاشیه دریای خزر و اروپایی بوده است.

لیلا سلیمانی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.