مدیرعامل شرکت راه آهن خبر داد:

بهره‌برداری از فاز اول اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی؛ سال 1400

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی کشور در حال اجراست و امیدواریم که در سال 1400 فاز اول آن به بهره برداری برسد.

به گزارش فرینا به نقل از تین نیوز، سعید رسولی این مطلب را 16 اسفند ماه سال گذشته در حاشیه برگزاری اجلاس دریایی هندوستان 2021 گفت: در این نشست توانایی‌ها و رویکرد راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در توسعه همکاری های حمل و نقل دریایی ـ ریلی به ویژه تقویت کریدورهای بین‌المللی ریلی مطرح شد که خوشبختانه این امر مورد استقبال اعضای نشست قرار گرفت.

رسولی افزود: چابهار یکی از بنادر مهم و تنها بندر اقیانوسی کشور است که دولت هند در سرمایه گذاری جهت توسعه بندر شهید بهشتی آن مشارکت دارد.

وی عنوان کرد: ویژگی‌های منحصر به فرد این بندر و همینطور اتصال ریلی آن در آینده نزدیک، این بندر را به عنوان یکی از بنادر تأثیرگذار در حمل و نقل بین المللی کالا، به ویژه ترانزیت کالا میان کشورهای شبه قاره هند و کشورهای CIS تبدیل می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: از جمله موضوعاتی که در این نشست مطرح شد، اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی کشور بود. این طرح در حال اجراست و امیدواریم که در سال 1400 فاز اول آن به بهره برداری برسد.

رسولی با بیان اینکه بندر چابهار برای اتصال کشورها به یکدیگر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، عنوان کرد: برای پشتیبانی از بندر چابهار سه نقطه به عنوان مرکز لجستیک پیش‌بینی شده و ایجاد آن در دستور کار راه‌آهن قرار گرفته است، که مهمترین آن مرکز لجستیک زاهدان است و دو نقطه دیگر مراکز لجستیک مرزی میرجاوه و شمتیغ هستند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از کوتاه‌ترین و باصرفه ترین مسیرهای اتصال کشورهای حوزه خلیج فارس و شبه قاره هند به کشورهای حاشیه دریای خزر و شرق اروپا کریدور شمال-جنوب است، گفت: راه‌اندازی این کریدور حائز اهمیت بوده چرا که ایران به لحاظ منافع اقتصادی سیاسی و امنیتی از اولویت بالایی برخوردار است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن افزود: این کریدور در مسیر بندرعباس به سمت شمال تکمیل شده و تا رشت مسیر ریلی آن در حال بهره برداری است، تنها مسیر رشت به آستارا حدود 160 کیلومتر تکمیل نشده که امیدواریم در آینده نزدیک این اتصال ریلی نیز انجام و کریدور ریلی به صورت کامل مورد بهره‌برداری قرار بگیرد. هر چند در حال حاضر این کریدور ریلی از طریق حمل ترکیبی ریلی ـ جاده‌ای ـ ریلی قابل استفاده است.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :