آیا سازمان منطقه آزاد چابهار در ایفای مسئولیت اجتماعی موفق بوده است؟

ایفای مسئولیت اجتماعی یکی از وظایف خطیر هر سازمان، شرکت و یا ارگان است که باید برای اجرای آن همه جوانب توسعه اجتماع محور را در نظر داشته باشد؛ اما سازمان منطقه آزاد چابهار چقدر در ایفای این نقش موثر بوده است؟

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری تسنیم از چابهار، عده‌ای عقیده دارند منطقه آزاد چابهار با وجود تبلیغات بسیار در زمینه فعالیت‌های این سازمان در حوزه خدمات اجتماعی، آنچنان که باید به تعهدات اجنماعی پایبند نیست، بنابراین در این گزارش خبرنگار تسنیم تلاش کرده تا حقیقت موفقیت یا عدم موفقیت سازمان منطقه آزاد چابهار در ایفای مسئولیت اجتماعی خود را بررسی کند.

مسئولیت اجتماعی شامل طیف گسترده‌ای از اقدامات عام‌المنفعه‌ است؛ از اطعام اقشار محروم تا ایجاد اماکن فرهنگی و ... اما بحث اصلی چگونگی اجرای آن است چرا که اخیراً بیشتر مؤسسات و کارخانجات به مسئولیت اجتماعی خود عمل می‌کنند و برای مثال میان افراد نیازمند غذا توزیع می‌کنند، یکی پوشاک می‌دهد و دیگری با انجام کارهای فرهنگی باعث پیشرفت منطقه از منظر فرهنگی می‌شود و یا کارخانجاتی هستند که برای عمل به مسئولیت اجتماعی خود به قولی "نذر طبیعت" می‌کنند و با کاشت و نگهداری از چندین هزار اصله درخت به مسئولیت اجتماعی خود عمل می‌کنند. با تمام این تفاسیر حالا تسنیم سراغ منابع موثق رفته تا بررسی شود سازمان منطقه آزاد چابهار به عنوان یکی از بزرگترین مناطق آزاد کشور در این حیطه تا چه حد موفق عمل کرده است.

**ارتقای کیفیت زندگی مردم سواحل مکران هدف اصلی منطقه آزاد چابهار

فرماندار دشتیاری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در چابهار می‌گوید: اصولاً هدف از تأسیس و ایجاد مناطق آزاد در کشور، تولید ثروت عمومی و افزایش سرانه درآمد عمومی برای ساکنان این مناطق و همجوار آن است که این هدف اصلی موجبات افزایش تولید رونق کسب و کار و در نهایت ایجاد اشتغال پایدار می‌شود.

عادل عفتی ادامه می‌دهد: بنابراین بهبود کیفیت زندگی ساکنان همجوار منطقه آزاد در سایه تحقق هدف اصلی امکانپذیر است و ارتقای کیفیت زندگی مردمان سواحل مکران با وجود منطقه آزاد در ابعاد مختلف محسوس است که از جمله می‌توان به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد چابهار اشاره کرد.

عفتی با اشاره به جدیت منطقه آزاد چابهار در احداث و ایجاد مدارس با همکاری سازمان‌های خیریه و نوسازی مدارس، می‌افزاید: همچنین این سازمان علاوه بر احداث سه مدرسه در شهرستان دشتیاری جمعاً به مساحت هزار مترمربع، چمن مصنوعی به زمین‌های ورزشی روستاهای «سند بهرام، دمپک، سند میرثعبان و بالاد سرکوب» اهدا کرده است.

فرماندار دشتیاری ادامه می‌دهد: توجه به توسعه صنعت گردشگری به منظور کمک به اقتصاد محلی در روستاهای هدف گردشگری «بریس، پسابندر و گواتر» از اقدامات دیگر سازمان منطقه آزاد چابهار برای نقش‌آفرینی در توسعه سواحل مکران و توجه به حفظ محیط زیست به ویژه حمایت از طبیعت‌گردی جامع محور جهت اجرای برنامه مدیریت جامع تالاب بین‌المللی خلیج «گواتر» و «خور باهو» در راستای افزایش توان اکولوژیکی منطقه از دیگر اقدامات ارزنده سازمان منطقه آزاد چابهار در کنار سازمان حفاظت از محیط زیست بوده است.

عفتی ضمن تقدیر از اقدامات منطقه آزاد چابهار در حوزه خدمات اجتماعی، گفت: ما خواستار مشارکت منطقه آزاد چابهار در تأمین زیرساخت‌های اساسی توسعه از جمله حوزه سلامت، بهداشت و درمان هستیم.

**ساخت بیش از 13 مدرسه طی همکاری با «دست یاری برای دشتیاری»

مؤسسه مردم نهاد و مستقل «دست یاری برای دشت یاری» مجموعه‌ای فعال در زمینه مدرسه‌سازی در محروم‌ترین شهرستان کشور در زمینه زیرساخت‌های آموزشی یعنی شهرستان دشتیاری است که توسط «حسین علیمرادی» با هدف‌گذاری ساخت 340 مدرسه منطقه دشتیاری سیستان و بلوچستان با 32 هزار دانش‌آموز ایجاد شد. حسین علیمرادی که تهران دنیا آمد انگلستان درس خواند و در سیستان و بلوچستان حین خدمت داوطلبانه روز هشتم آذرماه 99 در جاده «پیرسهراب» شهرستان دشتیاری در اثر تصاف درگذشت.

پدر حسین علیمرادی، خیر مدرسه‌سازی که پس از درگذشت حسین علیمرادی به طور خانوادگی وارد حوزه مدرسه‌سازی در محدوده محروم جنوب بلوچستان شده‌اند، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در چابهار از حضور دلسوزانه و مجدانه سازمان منطقه آزاد چابهار در حوزه مدرسه‌سازی توضیح می‌دهد و می‌افزاید: منطقه آزاد چابهار تقریباً تنها سازمانی است که در جنوب استان به به مسئولیت اجتماعی خود عمل کرده است.

وی ادامه می‌دهد: از وقتی پسرم حسین وارد عرصه مدرسه‌سازی در منطقه آزاد چابهار شد تاکنون که آسمانی شده و در بین ما حضور ندارد، می‌توانم بگویم 13 مدرسه با همکاری منطقه آزاد چابهار توانسته‌ایم بسازیم و این قدم بزرگی است برای اجرایی شدن مسئولیت اجتماعی، چه چیزی از دادن علم و آگاهی به فرزندان این سرزمین مهم‌تر نمود می‌کند.

این عضو مؤسسه خیریه دستیاری به دشتیاری توضیح می‌دهد: من به شخصه از سازمان منطقه آزاد به دلیل ورود به حوزه مدرسه سازی برای ایفای مسئولیت اجتماعی خودشان تشکر می‌کنم و می‌توانم بگویم بر اساس اعلام خود منطقه آزاد چابهار، بیش از چهار میلیارد تومان تا به الان، این سازمان به ساخت و افتتاح مدارس استاندارد برای دانش آموزان این مرز و بوم کمک کرده است.

وی خاطرنشان کرد: این عمل منطقه آزاد چابهار به این دلیل زیاد به چشم نمی‌آید که مدرسه‌ها در روستاهای دور افتاده‌ای ساخته می‌شوند تا همه دانش‌آموزان این مرز و بوم نیز بتوانند از تحصیل عادلانه بهره ببرند.

**هزینه کرد بیش از 724 میلیارد تومان در حیطه مسئولیت‌های اجتماعی

در انتها با معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد چابهار که در این زمینه صحبت‌های زیادی دارد تماس گرفتیم، وی در دفاع از عملکرد منطقه آزاد چابهار به خبرنگار تسنیم توضیح می‌دهد: به طور دقیق تاکنون و در این دوره مدیریتی، این سازمان 100 پروژه در حیطه مسئولیت اجتماعی بر عهده گرفته که شامل دو پروژه محیط زیستی، 17 پروژه گردشگری، 48 پروژه اجتماعی و 33 پروژه فرهنگی می‌شود.

طاهره شهرکی می‌افزاید: مبلغ کل پروژه‌های عمرانی در حیطه مسئولیت اجتماعی بالای یک هزار و 558 میلیارد تومان بوده که سهم دقیق منطقه آزاد چابهار از این پروژه‌ها، 724 میلیارد و 800 میلیون تومان است؛ 9 میلیارد تومان در بخش فرهنگی، 431 میلیارد و 300 میلیون تومان در بخش اجتماعی، 283 میلیارد و 800 میلیون تومان در بخش گردشگری و برای دو پروژه محیط زیست نیز سهم مشارکت ما 750 میلیارد تومان بوده که در اجرای این پروژه‌ها توسعه پایدار اجتماع محور هدف اصلی سازمان است.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو