بازدید مشاور رییس جمهوری از 6 طرح زیرساختی، نفت و انرژی در قشم

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و مدیران عامل مناطق آزاد کشور امروز چهارشنبه (29 اردیبهشت ماه) از 2 طرح شیلاتی، 2 طرح در حوزه نفت، یک نیروگاه و یک واحد تولید شناور در قشم بازدید کردند.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، حمیدرضا مومنی در ابتدا از نخستین مزرعه پرورش میگو به شیوه فوق متراکم کشور در جزیره قشم بازدیدکرده و روند اجرایی آن را از نزدیک بررسی کرد.

این طرح با 480 حوضچه، به‌طور میانگین، ظرفیت تولید 40 تُن میگو در هر هکتار را دارد.

قابل ذکر است که در پروش میگو به روش سنتی در هر هکتار حدود هفت تُن میگو تولید می شود که این امر از اهمیت طرح مذکور در ایجاد جهش تولید میگو در صنعت غذایی کشور حکایت دارد.

**بازدید از طرح پرورش ماهی در دریا

مومنی در ادامه سفر خود به جزیره قشم از طرح مزرعه پرورش ماهی در دریای قشم بازدید کرد.

در حال حاضر 12 قفس 50 تُنی از این طرح وارد چرخه تولید شده که تا پایان امسال با به‌آب‌اندازی 12 قفس دیگر، تولید سالانه مزرعه مذکور به 2 هزار تُن ماهی می‌رسد.

توسعه صنایع شیلاتی در 2 بخش پرورش میگو و ماهی در دریا با مشارکت سرمایه‌گذاران بومی، تکیه‌بر توان موقعیتی جزیره و کاهش فشار به ذخایر آبزیان خلیج‌فارس، یکی از سیاست‌های اساسی منطقه آزاد قشم برای توسعه رشد آبزیان است.

ظرفیت مطالعه شده پرورش ماهی در دریای قشم، تولید 86 هزار تُن در سال است که در حال حاضر با فعالیت پنج واحد تولیدی در این زمینه، تا پایان امسال تولید 10 هزار تُن ماهی به این روش محقق خواهد شد.

** بازدید از اسکله نفتی حَرّای قشم

مشاور رییس جمهور در ادامه بازدیدهای خود از قشم، مراحل ساخت اسکله نفتی حرا قشم قشم را از نزدیک بررسی کرد.

با احداث اسکله نفتی حرا قشم، ورود نفت خام از طریق شناور با هدف ایجاد تسهیلات و تجهیزات برای تأمین خوراک و سپس، انتقال محصولاتی نظیر قیر، نفت، سوخت شناورها و سایر فرآورده‌های نفتی که توسط پالایشگاه‌های هم‌جوار تولید شده، صورت خواهد گرفت.

راه‌اندازی مرحله نخست این اسکله نفتی با توان پهلوگیری کشتی 35 هزار تنی می‌تواند با تأمین خوراک شرکت‌های فعال در حوزه تولید انرژی، نیازهای صنعت نفت، گاز و انرژی منطقه را تامین کند.

اسکله نفتی حرا قشم، یکی از بزرگ‌ترین اسکله‌های نفتی در جنوب کشور با ظرفیت تخلیه و بارگیری 14 میلیون و 500 هزار تُن فرآورده‌های نفتی است که در مرحله دوم امکان پهلوگیری کشتی‌های نفتی 80 هزار تُنی نیز مهیا می‌شود.

** بازدید از نیروگاه سیکل ترکیبی قشم

 نیروگاه سیکل ترکیبی تولید برق، طرح دیگری است که امروز توسط مشاور رییس جمهور و هیات همراه مورد بازدید قرار گرفت.

 این شرکت با ظرفیت اسمی تولید 500 مگاوات برق و تامین یوتیلیتی مورد نیاز پالایشگاه نفت قشم، فعالیت خود را در این جزیره آغاز کرده است که با افتتاح مرحله نخست آن، 21 مگاوات برق، هشت هزار مترمکعب آب شیرین و 38 هزار تُن بخار در روز به این پالایشگاه نفت تزریق می‌کند.

این نیروگاه همچنین ظرفیت تولید 70 مگاوات برق و تامین آب و بخار مورد نیاز سایر پالایشگاه‌های جزیره قشم را نیز دارد.

با راه اندازی مرحله دوم این نیروگاه، 320 مگاوات برق جهت پشتیبانی از نیازهای بخش‌های مختلف اقتصادی و صنعتی جزیره به شبکه سراسری کشور متصل می‌شود.

** بازدید از پالایشگاه تولید قیر قشم

مومنی در ادامه سفر خود به قشم، از  بزرگ‌ترین پالایشگاه تولیدکننده قیر کشور بازدید کرد.

این پالایشگاه با سرمایه‌گذاری ارزی 164 میلیون دلار  در حال ساخت است و ظرفیت تولید 35 هزار بشکه قیر در روز را دارد.

** بازدید از شرکت تعاونی شناورسازی قشم

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و هیات همراه از مراحل ساخت، نوسازی و تعمیر شناورهای فایبرگلاس، آلومینیومی و فولادی در شرکت تعاونی شناورسازی قشم بازدید کردند.

این شرکت 15 سال است که در قشم فعال است و با استفاده از نیروهای بومی و تکنولوژی روز دنیا، گامی  مهم در جهت رشد و تعالی صنعت کشتی‌سازی در جزیره  محسوب می‌شود.

این شرکت شناورسازی توانایی ساخت شناورهای آلومینیومی، فولادی و را دارد که از ظریفیت آن برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل مسافری، باری و صیادی استفاده می‌شود.

شرکت مذکور با اشتغال‌زایی چند صد نفره، ظرفیت ساخت 100 فروند شناور زیر 30 تُن را در سال دارد.

اجرای این طرح در 2 مرحله صورت می‌گیرد که با بهره برداری از آن و با تولید قیر به ‌عنوان محصول اصلی و نفت خام سبک به ‌عنوان محصول فرعی به خودکفایی اقتصادی و ارزآوری کشور کمک می‌کند.

گفتنی است؛ حمیدرضا مومنی، مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به همراه مدیران عامل مناطق آزاد کشور باهدف بازدید از پروژه‌های زیرساختی، نفت و انرژی و حضور در نشست هم اندیشی مدیران عامل سازمان‌های مناطق آزاد کشور سه‌شنبه 28 اردیبهشت‌ماه 1400 به جزیره قشم سفر کردند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :