به مناسبت هفته میراث فرهنگی با آثار تاريخي جزیره قشم آشنا شویم

گمرك قديمي باسعيدو

بقایای ساختمان گمرك قديمي جزیره در داخل روستاي باسعيدو نزديك ساحل دريا دركنار جاده و بافت مسكوني روستا قرار دارد. گمرك باسعيدو سازه اي تقريبا چهارگوش با چهار اتاق هم اندازه با راهروهايي در چهار جهت و بر روي يك سكويي با ارتفاع حدود يك متر ايجاد شده است.

این سازه داراي ساباطي با ستون هاي چوبي تراش خورده و تزيين شده است و داراي حياطي در قسمت جنوبي بوده كه در اين قسمت سازه هاي معماري با كاربري نامشخص ديده مي شود. اين بنا درسال 1397 مرمت شده است.

باسعيدو در انتهاي جزيره با فاصله حدود 125 كيلومتر از شهر قشم قرار دارد. باسعيدو در زبان مردم باسيدو گفته مي شود. بندر گاهي در دماغه شمالي جزيره قشم است. درخصوص نام اين بندر كه باسيدو يا باسعيدو گفته و نوشته شده است، مي توان گفت سيدو يا سعيدو به لهجه مردم جنوب ايران سعيد كوچك و يا سيد يا سعيد معرفه است.

در دوران سلطنت فتحعلي شاه قاجار انگلستان موفق شد از پادشاه قاجار اجازه گيرد كه بندرگاه و پايگاهي در شرق باسعيدو بنا كند. پس از تصرف اين نقطه، نيروي دريايي انگلستان پايگاه دريايي بزرگي كه داراي چندين آسايشگاه براي سربازان، انبارذغال، بهداري و زمين ورزشي، تاسيسات بي سيم و اسكله بود دراين محل تاسيس كرد. اين پايگاه با ساير تاسيسات نظامي جزايرهنگام و هرمز در سال 1819 ميلادي برابر 1234هجري به امر نايب السلطنه هندوستان بوجود آمد. فرمانده جديد پايگاه، باسعيدو را بهترين نقطه براي استقرار قواي عمده دريايي دانست و به توسعه آن پرداخت. پس از تشكيل نيروي دريايي ايران در سال 1311 هجري شمسي مرحوم دريادار بايندر فرمانده نيروي دريايي ايران اقدام به تصرف پايگاه نظامي انگليسي باسعيدو مي کند و در تابستان سال 1312 هجري شمسي پرچم انگلستان را از پايگاه باسعيدو پايين كشيده و به جاي آن پرچم ايران را مي افرازد.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو