میراث منطقه آزاد چابهار برای ورزشکاران

سازمان منطقه آزاد چابهار در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی، گام‌های بلندی برای جهش سرانه ورزشی این دیار برداشته که احداث دهکده ورزشی پیل‌بند با مجموعه‌های متعدد ورزشی از جمله آنهاست بطوریکه از آن به عنوان یک میراث در حوزه ورزش و جوانان یاد می‌شود.

بچه که بودیم شهرمان فقط یک زمین چمن طبیعی فوتبال داشت که آن هم، سطح هموارو یکدستی نداشت و برخی اوقات به قدری آب از شب گذشته در آن قسمتِ گود زمین جمع شده بود که کسی از بچه‌ها حاضر نمی‌شد در آن قسمت نقشِ هاف‌بک یا دفاع را برعهده بگیرد. البته بازی روی آن زمین هم برای ما به مثابه یک رویا بود چون زمین چمن، بیشتر وقت‌ها به تیم‌های بزرگسالان اختصاص داده شده بود. به اجبار روی زمین خاکی بازی می‌کردیم، ما که آن روزها به امید بازی روی چمن به ورزشگاه می‌رفتیم درنهایت مجبور می‌شدیم روی زمین خاکیِ پُر از سنگ‌ریزه و خار و خاشاک بازی کنیم. بیشترمان هم که توانایی خرید یک جفت کفش خوب را نداشتیم پس بازهم مجبور می‌شدیم با پای برهنه بازی کنیم. خلاصه بحث مسابقه بین تیم‌های نوجوانان 2 محله شهر در میان بود، تیم‌هایی که نه مربی داشتند و نه لباس یکرنگِ درست و حسابی، بیشتر گُل به‌خودی‌ها هم شاید علتش همین ناهماهنگی‌ها بود. این مطالبی که اشاره کردم تنها گوشه‌ای از دوران نوجوانی ما بود. بچه بودیم و از کارهای اصولی و قوانین و مقررات آگاه نبودیم، پول‌هایمان را روی هم می‌گذاشتیم و بذر چمن را که آن موقع پاکتی 200 تومان بود خریداری و در سطح زمینی که مشخص نبود مالکش کیست بذرپاشی می‌کردیم، به امید روزی که آن چمن‌ سبز شود و ما هم دارای زمین چمن شویم و از شر زخم‌های کفِ پا و دیگر مصدومیت‌های ناشی از زمین خوردن، راحت شویم. اما نه چمنی سبز شد و نه ما فوتبال درستی بازی کردیم.

از آن روزها، مدت زیادی می‌گذرد و چندی قبل به منطقه دورافتاده‌ای از کشور آمدم، به چابهار. برایم جالب بود پسربچه‌های بسیاری از روستاها حتی در مناطق حاشیه‌نشین شهر هم زمین چمن مصنوعی داشتند. آن‌ها آب نداشتند اما زمین فوتبال باکیفیت داشتند. بگذریم! مقداری دقیق‌تر به وضعیت میراثی که یک سازمان برای ورزشکاران و ورزش‌دوستان این دیار به یادگار گذاشته است بپردازیم. این مقدمه را گفتم تا بدانید چه کار ارزشمندی در این دیار محروم درحال انجام است اتفاقا و بخش زیادی از آن انجام شده است.

همانطور که در خبرها و گزارش‌های متعددی آورده‌ایم، ساخت دهکده المپیک «پیل‌بند» زمینه‌ای برای میزبانی منطقه آزاد چابهار در رقابت‌های مختلف ورزشی است. این دهکده ورزشی به مساحت 40 هکتار شامل ورزشگاه فوتبال با ظرفیت 12 هزار نفر، ورزشگاه کریکت چهار هزار نفری، سالن‌ ورزش‌های رزمی پنج هزار و 500 نفری، سالن‌های چند منظوره 2 هزار نفری و همچنین ورزش‌های آبی 2 هزار نفری است.

به گفته مسوولان، این دهکده ورزشی دارای امکانات مناسبی برای انجام بازی‌های بین‌المللی دارد چراکه دارای زمین‌های استاندارد تمرینی و همچنین زمین‌های والیبال، بسکتبال، هندبال و انواع بازی‌های داخل سالن و فضای باز، آبی، ساحلی، رزمی، تنیس، اسکواش، مینی گلف و کارتینگ است و بهره‌برداری از این مجموعه موجب ایجاد تحول در ورزش سیستان و بلوچستان خواهد شد.

به گفته طاهره شهرکی معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار، اگر بخواهیم میزبانی بازی‌های جهانی را داشته باشیم باید زیرساخت‌های ورزشی این منطقه را منطبق با استانداردهای بین‌المللی اجرا کنیم که خوشبختانه در ساخت ورزشگاه کریکت هم به این استانداردها توجه شده است.

براساس اظهارات شهرکی، ورود به حوزه ورزش و جوانان در راستای تحقق مسوولیت‌های اجتماعی بوده و جزو وظایف تکلیفی مناطق آزاد نیست اما در منطقه آزاد چابهار به توسعه زیرساخت‌های ورزشی‌خصوصا طی سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای شده و امیدواریم این مسیر همچنان با قدرت تداوم داشته باشد.

«امسال سازمان منطقه آزاد چابهار در سومین سمینار بین‌المللی مسوولیت اجتماعی کشور حائز رتبه برتر شد»

برای درک بهتر از شرایط ورزشی این منطقه و اینکه سازمان منطقه آزاد چابهار چه رویکردی را در بحث توسعه ورزش و ایجاد نشاط اجتماعی درپیش گرفته، شمارا به صحبت‌های عبدالرحیم کُردی مدیرعامل این منطقه آزاد در جمع تعدادی از نمایندگان هیات‌های ورزشی چابهار، کُنارک و دشتیاری ارجاع می‌دهیم.

کُردی در این جلسه اظهارداشت: منطقه آزاد چابهار حسب اعتقاد، نه برای رفع مسوولیت چند سالی توجه خود را نسبت به موضوعات اجتماعی بیشتر کرده است و مشارکت بومیان و مردمی که در این منطقه زندگی می‌کنند برای ما حائز اهمیت است و باید بتوانیم به بهترین شکل ممکن این موضوع مهم را محقق کنیم و مسوولیتی بردوشمان نباشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه جلوه این مشارکت و نقش‌پذیری در موضوعات مختلف نمود پیدا کرده است گفت: مباحث مربوط به آموزش، بهداشت، توانمندسازی و موضوعات دیگری همچون ناهنجاری‌های اجتماعی و پدیده‌هایی که جامعه را دچار مشکلاتی کرده‌ است همچون حاشیه‌نشینی و تامین زیرساخت‌های موردن نیاز برای روستاها و زیرساخت‌های آب و برق و همه موضوعاتی که می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی مردم کمک کند نکات مهمی هستند که به عنوان سیاست و راهبرد منطقه آزاد چابهار طی این دوره نهادینه شده است.

وی ادامه داد: تمامی این اتفاقات به سطحی از باور رسیده که به این آسانی کنار گذاشته نخواهد شد. اینکه برخی از موضوعات به عنوان برنامه‌های مهم و اساسی منطقه در سرفصل‌های بودجه‌ای، جایگاه پیدا کرده و در سال‌های آینده هم ادامه خواهد داشت اتفاق مهمی است که می‌تواند برای مردم و ورزشکاران این دیار نویدبخش باشد و رویدادهای شگرفی را برای عموم جامعه خصوصا ورزشکاران رقم بزند.

کُردی اضافه کرد: به عنوان مثال بگویم؛ در همه این حوزه‌ها دستگاه‌های تخصصی داریم و اینکه در کدام منطقه و به چه شکل یک مدرسه بسازیم در صلاحیت دستگاه‌ دیگری است چراکه ما نمی‌دانیم کدام روستا دقیقا به چه تعداد دبستان و کلاس درس در چه مقاطع و استانداردهایی نیاز دارد اما وظیفه خودمان می‌دانیم کمک کنیم سرانه آموزشی این مناطق به استانداردهای لازم برسد.

وی بیان داشت: در همین راستا، با هر دستگاه اجرایی یک تفاهمنامه‌ای منعقد کردیم که در آن، سیاست‌ها و اولیت‌ها را آن دستگاه تخصصی مشخص می‌کند و در قالب یک فهرست پیشنهادی، به سازمان منطقه آزاد چابهار ارسال می‌کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه چندی قبل در وزارت بهداشت در ارتباط با خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت و تسهیلات زایمانی، تفاهمنامه‌ای امضا کردیم گفت: ما که نمی‌دانیم این مراکز چه اولویت‌ها و استانداردهایی دارند اما می‌دانیم برای منطقه ما ضروری هستند پس می‌پذیریم در اجرای آن‌ها سهم داشته باشیم و مشارکت کنیم.

وی عنوان کرد: در بحث ورزش هم این تفاقات باید از سوی وزارت ورزش و جوانان رقم بخورد چراکه منطقه آزاد در این حوزه، از سیاست‌های تخصصی ورزش و جوانان اطلاع کافی ندارد و از طرفی، مسوولیتی هم در ماموریت‌های ما در این حوزه‌ها تعریف نشده است اما در راستای سند مسوولیت‌های اجتماعی برای ارتقای شاخص‌ها و سرانه‌های ورزشی، همراهی می‌کنیم.

کُردی در خصوص بهره‌مندی از امکانات ورزشی احداث شده در منطقه آزاد نیز بیان داشت: در این حوزه حتما با هماهنگی اداره ورزش و جوانان و همچنین هیات تخصصی ورزشی مربوطه، زمینه استفاده از سالن‌ها و امکانات ورزشی موجود فراهم شود.

وی با بیان اینکه حمایت از ورزشکاران و تلاش برای توسعه زیرساخت‌ها را در دستور کار داریم اظهار داشت: ساخت ورزشگاه بین‌المللی کریکت نه ماموریت ما بوده و نه در اولویت ما است بلکه در این بخش سرمایه‌گذاری می‌کنیم و دلیل حمایت از این سرمایه‌گذاری هم این است که کریکت در هیچ‌کجای ایران ورزشگاه ندارد و از یازده نفر تیم ملی کریکت 10 نفر از ورزشکاران چابهاری حضور دارند.

وی با بیان اینکه به هر رشته ورزشی باید توجه شود گفت: اما از سال 95 تصمیم گرفتیم با رویکرد بین‌المللی روی موضوع کریکت سرمایه‌گذاری کنیم و همین ورزشگاه کریکت تمامی نقشه‌ها و استانداردهای خود را از فدراسیون کریکت دریافت کرده است.

او با اشاره به دهکده ورزشی پیل‌بند گفت: بعد از اتمام مراحل ساخت ورزشگاه چهار هزار نفری کریکت، ورزشگاه 12 هزار نفری فوتبال، نقطه عطفی در حوزه ورزش و جوانان خواهد بود.

کُردی اضافه کرد: در بحث زمین چمن در سطح شهر هم نیازمندی‌ها اعلام شود تا سازمان منطقه آزاد برای حمایت و تامین این نیازمندی‌ها تدابیر لازم را تخاذ کند.

وی با بیان اینکه همواره آماده شنیدن دغدغه‌های ورزشکاران هستیم بیان داشت: استقبال می‌کنیم که ورزشکاران و هیات‌های ورزشی بیایند و مشکلات خود را مطرح کنند و ما هم تا جایی که در توانمان باشد برای رفع مشکلات همراهی کرده‌ایم و خواهیم کرد.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار همچنین خطاب به معاون فرهنگی‌، اجتماعی و گردشگری خود گفت: اولویت‌های سه شهرستان چابهار، دشتیاری و کُنارک را را به صورت جداگانه دریافت کنید تا بتوانیم با توجه به شاخص‌ها، استانداردها و همچنین موانع پیش روی آن‌ها در بحث ورزش، اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهیم. البته این کار در بحث آموزش و پرورش انجام شده است.

وی تصریح کرد: شورای ورزش و جوانان چابهار هم باید با معرفی نمایندگان هیات‌های ورزشی، فعال شود. با توجه به تعدد رشته‌های ورزشی، فعال شدن شورای ورزش کمک خوبی به حل مشکلات می‌کند.

کُردی به بحث ورود خیران به حوزه ورزش هم اشاره کرد و گفت: اگر خیران به موضوع ورزش ورود کنند ما هم حمایت می‌کنیم تا بتوانند کار خود را بهتر پیش ببرند.

وی همچنین عنوان کرد: سازمان منطقه آزاد چابهار از هر دومیدانی‌کارِ ملی‌پوشی که اهل استان سیستان و بلوچستان باشد حمایت می‌کند و این، سیاستی است که سه سال قبل اعلام کردیم. البته ورزشکاران ملی‌پوش چابهاری در همه رشته‌ها مورد حمایت سازمان منطقه آزاد هستند.

توجه به توسعه ورزش بانوان و ساماندهی اماکن ورزشی در محله‌ها

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با تاکید بر توجه ویژه به توسعه ورزش بانوان در رشته‌های مختلف بیان داشت: همچنین ساماندهی محلات شهر چابهار و اولویت‌بندی برای نصب چمن مصنوعی در این محله‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

وی بر تقویت و توسعه هیات نجات غریق برای استقرار ناجیان در سواحل چابهار و آموزش و تربیت مربیان و ناجیان نیز تاکید کرد و گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی برای رشته‌های مختلف ورزشی با مشارکت شرکت‌های استارتاپی نیز مد نظر است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در جمع‌بندی این نشست اظهار داشت: تمامی موضوعات و مصوباتی که در این جلسه مطرح شد را در برنامه امسال قرار خواهیم داد.

وی افزود: مهمترین نکته این جلسه، جدول شاخص‌ها (وضع موجود، شاخص‌ها و شکاف‌ها) است و برای هر موضوعی جداگانه برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری می‌کنیم و این به عنوان یک سند مورد استفاده قرار خواهد گرفت. البته با افتتاح دهکده ورزشی پیل‌بند، شاخص‌های ورزشی چابهار تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: فعلا اولویت‌بندی نیازهای هر رشته ورزشی از اهمیت برخوردار است و بر اساس این اولویت‌ها از رشته های ورزشی حمایت شود.

کُردی تاکید کرد: از این به بعد حتما در جلسات مربوط به حوزه‌های مختلف، مدیر دستگاه تخصصی هم حضور داشته باشد و بدون حضور مدیر مربوطه اصلا جلسه‌ای برگزار نشود، مثلا مدیر اجرایی باید شخصا و به صورت حضوری در نحوه مصوبات مشارکت داشته باشد تا بعدا نیازمندی‌های ورزشکاران با مشکل مواجه نشود.

وی گفت: هرچقدر فضاهای ورزشی و فرصت نشاط و شادابی افزایش پیدا کند، جامعه ما پُرانرژی‌تر خواهد بود و درنتیجه اتفاقات خوبی در منطقه رقم خواهد خورد.

مسلما با زیرساخت‌های مختلف بویژه در حوزه ورزش و جوانان، منطقه آزاد چابهار مرکزی برای میزبانی از تیم‌های بین‌المللی خواهد شد و این موضوع نه تنها چابهار را در سطح بین‌الملل صاحب نام خواهد کرد بلکه میزبانی بازی‌های بین‌المللی به لحاظ اقتصادی هم برای عموم مردم منطقه منفعت چشمگیری به دنبال خواهد داشت و این، میراث ارزشمندی است که منطقه آزاد چابهار برای ورزشکاران این خطه از کشور به یادگار خواهد گذاشت.

همانطور که در خبرها و گزارش‌های متعددی آورده‌ایم، ساخت دهکده المپیک «پیل‌بند» زمینه‌ای برای میزبانی منطقه آزاد چابهار در رقابت‌های مختلف ورزشی است. این دهکده ورزشی به مساحت حدود 30 هکتار شامل ورزشگاه فوتبال با ظرفیت 12 هزار نفر، ورزشگاه کریکت چهار هزار نفری، سالن‌ ورزش‌های رزمی پنج هزار و 500 نفری، سالن‌های سالن چند منظوره 2 هزار نفری و همچنین ورزش‌های آبی 2 هزار نفری است.

سازمان منطقه آزاد چابهار از سال 95 در کنار ماموریت‌های ذاتی خود در بخش‌های تجارت و صنعت، اهمیت زیادی به موضوع افزایش سرانه ورزشی در محدوده این منطقه آزاد که از سال 99 به 82 هزار هکتار افزایش یافته و بعضا شهرها و روستاهای اطراف داشته است و در این راستا احداث زمین‌های چمن در مناطق محروم را به طور جدی پیگیری کرده و امروز مشاهده می‌کنیم جوانان و نوجوانان زیادی را که پیش از این در زمین‌های خاکی و سنگلاخی بازی می‌کردند، ساماندهی شده و روی زمین‌های چمنِ باکیفیت به بازی و ورزشِ مورد علاقه خود مشغول هستند.

بندر و منطقه آزاد چابهار در 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و در ساحل دریای مکران (عمان) واقع شده و جوانان و نوجوانان این شهرستان و شهرستانهای اطراف آن در برخی رشته های ورزشی بویژه کریکت، دو و میدانی، ورزش های ساحلی و غیره دارای توانمندی و خلاقیت هستند.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو