واردات کالای همراه مسافر رونق اقتصادی در منطقه را فراهم می‌کند

معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند گفت: بازار داخلی در منطقه آزاد اروند با ورود کالای همراه مسافر رونق خواهد یافت.

به گزارش فرینا، جبار سالم پور در نشست رفع موانع صادرات در مرز شلمچه اظهار داشت: هفته گذشته طی مصوبه ای با حضور مقامات گمرک ج.ا.ایران، اختیار و تشریفات ورودی کالای همراه مسافر در مرز شلمچه به سازمان منطقه آزاد اروند واگذار گردید و انتظار می‌رود گمرک جمهوری اسلامی ایران این مصوبه را اجرایی کند.
سالم پور افزود: این حق مردم آبادان و خرمشهر که از مزایای واردات کالای همراه مسافر استفاده کنند و خوشبختانه با توجه به جلسه‌های برگزار شده در هفته گذشته این مصوبه ابلاغ شده است.
وی گفت: وظیفه کنترل ورود کالا از مبدأ سرزمین اصلی و سایر کشورها به محدوده منطقه برعهده‌ منطقه بوده و گمرک ایران بعنوان مرزبان اقتصادی کشور می‌بایست در خصوص کالای ورودی به سرزمین اصلی نظارت کند.
معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند بیان کرد: گمرک منطقه آزاد اروند از هفته آینده در مرز شلمچه مستقر خواهد شد ولی گمرک جمهوری اسلامی ایران همانند گذشته موضوع صادرات را اجرایی خواهد کرد.
سالم پور افزود: متاسفانه برخی موانع رونق اقتصادی در مرز شلمچه بعنوان بزرگترین و لوجستیکی ترین مرزهای خشک کشور را با چالش ایجاد کرده و روز به روز نیز این رونق کمتر می‌شود.
وی گفت: این موانع صادرات و اشتغالزایی را با سیر نزولی مواجه کرده و برای خروج از این وضعیت نیازمند هم افزایی بین دستگاهی است.
معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند گفت: این سازمان آمادگی لازم برای بازگرداندن رونق اقتصادی در مرز شلمچه را دارد اما گمرک جمهوری اسلامی و هنگ مرزی نیز باید برای روان‌سازی این مشکلات همراهی کنند.
سالم پور افزود: معضلات و موانع در مرز شلمچه در مقایسه با مرزهای دیگر بیشتر است که باعث اختلال صادرات در این مرز شده است.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: متاسفانه برخی موانع بخصوص اخذ هزینه‌های گزاف از تاجران رکود اقتصادی در مرز شلمچه را به وجود آورده است.
سید لفته احمدنژاد افزود: مرز شلمچه دارای امکانات و زیرساخت‌های متفاوتی نسبت به سایر مرزهای کشور است ولی برخی سختگیری‌ها و موانع مانند هزینه بالای ترخیص کالا از سوی شرکت‌های خصوصی رکود صادارات و واردات را در این مرز به همراه داشته است.
احمدنژاد اظهار داشت: اجرای کامل قوانین مناطق آزاد در منطقه آزاد اروند از جمله استقرار گمرک در مبادی خروجی شهر یکی از راه حل‌ها برای ایجاد رونقی دوباره در مرز شلمچه است.
احمدنژاد نقش مرز شلمچه در رونق منطقه را مهم ارزیابی کرد و افزود: برای رونق تجاری شلمچه نیاز به هم افزایی بین دستگاهی است تا زمینه ایجاد اشتغال برای حداقل پنج هزار نفر فراهم گردد.
وی اظهار داشت: زیرساخت هایی که در این مرز وجود دارد با هیچ مرزی قابل قیاس نیست اما برخی مشکلات داخلی رونق اقتصادی در این منطقه را از بین برده که باعث شده تجار عراقی مرزهای دیگر را برای صادارات انتخاب کنند.
نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی مرز شلمچه را از نظر موقعیت اقتصادی بسیار شاخص و مهمتر نسبت به دیگر مرزها دانست و گفت: نبود مدیریت واحد در مرز شلمچه باعث بروز مشکلات برای بازرگانان و تجار شده است.
احمدنژاد از کمبود امکانات رفاهی در بارانداز شلمچه انتقاد کرد و افزوذ: کمبود امکانات رفاهی ویژه بازرگان و تجار باعث کاهش صادرات در مرز شلمچه شده است.

خبرنگار منطقه آزاد اروند امتیاز به خبر :