ظرفیت تبدیل شدن منطقه آزاد اروند به هاب دانشگاهی کشور

سرپرست سازمان منطقه آزاد اروند در نشست هم اندیشی تدوین و گسترش فضای دانشگاهی منطقه، گفت: منطقه آزاد اروند ظرفیت تبدیل شدن به هاب دانشگاهی در کشور را دارد.

به گزارش فرینا، حسین گروسی در جلسه ای که با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان و دیگر مسئولین ذیربط برگزار شد؛ ضمن تأکید بر ظرفیت بالای منطقه در تبدیل شدن به هاب دانشگاهی کشور، اظهار داشت: پیش از این، نشست ها و حتی تفاهم نامه هایی در این راستا منعقد گشته بود که متأسفانه تا کنون هیچکدام به مرحله عملیاتی و اجرایی نرسیده است.

گروسی جدی گرفتن آموزش در حوزه گردشگری خصوصا گردشگری سلامت و دانشگاهی را مهم ارزیابی کرد و افزود: اروند در بحث زیرساخت‌های فرودگاهی رتبه خوبی دارد و می‌تواند با رشد گردشگری الگویی برای دیگر مناطق آزاد شود.

وی با اشاره به اختصاص زمین و یا نقاطی دیگر در منطقه برای شکل گیری پردیس دانشگاهی که اصلی ترین موضوع این نشست بود، خاطرنشان کرد: یکی از امکاناتی که ما می‌توانیم جهت گسترش و بالا بردن ظرفیت علمی به دانشگاه علوم پزشکی اختصاص دهیم، در اختیار قرار دادن ساختمانی مناسب و یا حدود 150 هکتار زمین قابل اهمیت و بدون معارض است که باید آن را در طرح تفصیلی منطقه آزاد اروند بگنجانیم.

حسین گروسی تصریح کرد: نگاه سازمان منطقه آزاد اروند بر این است اماکنی که در اختیار داریم را به دانشگاه‌علوم‌پزشکی اختصاص دهیم؛ مگر آنجایی که منعی وجود داشته باشد که در این صورت، می‌بایست موانع را بررسی و حل و فصل کنیم.

او سرمایه گذاری در مسائل دانش بنیان را ترسیم یک افق اقتصادی برای منطقه آزاد اروند عنوان کرد و گفت: با انجام طرح منطقه آزاد علمی کشور و توسعه آموزش، بی شک به توسعه همه جانبه دست می یابیم.

سرپرست سازمان منطقه آزاد اروند اذعان داشت: متأسفانه تا کنون نتوانستیم از موقعیت مطلوب همجواری با جنوب کشور عراق خصوصا شهر بصره استفاده کنیم و این فرصت را به دیگر کشورها واگذار نمودیم؛ اما بعد از این می بایست از الگوی کشوری نظیر ترکیه استفاده کرده و بدون از دست دادن فرصت ها هدف گذاری کرده و عملیاتی پیش رویم.

وی با بیان اینکه یک بار برای همیشه باید تفاهمنامه‌ای را با حضور معاونین مربوطه سازمان منطقه آزاد اروند و دانشگاه علوم پزشکی در راستای اهداف ذکر شده منعقد کنیم، اظهار داشت: این تفاهم نامه می تواند یک تفاهم نامه ماندگار باشد و اگر انجام گیرد آن را در اختیار هیئت وزیران قرار دهیم تا اعتباراتی نیز به آن تخصیص داده شود.

حسین گروسی در ادامه به نشستی که با کمیسیون آموزش مجلس طی هفته گذشته در خصوص این موضوع داشته اشاره کرد و افزود: موضوع را در آن جلسه مطرح نمودم و توانستم اعضای نشست را متقاعد کنم. متاسفانه نگاهی که در وزارت علوم وجود دارد نگاهی انحصاری است اما برای رشد علمی کشور قطعا باید توزیع متوازن داشته باشیم.

سرپرست سازمان منطقه آزاد اروند در پایان به ایجاد رقابت خارجی تأکید کرد و گفت: باید تلاش کنیم رقابت مان بیشتر با کشورهای خارجی باشد و بتوانیم نمایندگی های متعددی از دانشگاه های معتبر جهان را در همین منطقه، جذب کنیم.

خبرنگار منطقه آزاد اروند امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو