منطقه ویژه اقتصادی بیرجند، موتور محرک توسعه اقتصادی در استان

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: منطقه ویژه اقتصادی بیرجند به عنوان یکی از موتورهای محرک توسعه اقتصادی نقش خود را در استان ایفا می‌کند.

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری فارس، مرتضی صفدری‌زاده در نشست خبری، با اشاره به اینکه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند سعی کرده با توجه به گرایش خدماتی، صنعتی و تجاری میزبان سرمایه‌گذاران متقاضی برای حضور در عرصه فضای کسب و کار باشد، بیان داشت: متناسب با فضای اقتصادی حاکم سعی می‌کنیم بهترین دستاورد را برای جامعه پیرامون خود داشته و در خدمت توسعه صادرات کالای ایرانی به کشور افغانستان تلاش می‌کنیم.
صفدری زاده گفت: علی‌رغم اینکه در بحث زیرساخت‌های آب، برق و گاز در سایت مرکزی مشکلاتی داریم اما با همت مدیران اجرایی منطقه ویژه اقتصادی سعی شده بیشترین خدمت را در خصوص میزبانی داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه سعی داریم بهترین دستاورد را برای جامعه و توسعه صادرات کالاهای ایرانی به کشور افغانستان داشته باشیم، مطرح کرد: تاکنون درخواست متقاضیان سرمایه‌گذاری در استان بدون پاسخ رها نکردیم و تلاش شده است بیشترین خدمت برای میزبانی از آنان را انجام دهیم.
رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌جنوبی عنوان کرد: هیچ محدودیتی برای حضور سرمایه‌گذار در منطقه ویژه اقتصادی نداریم و در خصوص مشکلات حوزه برق نیز خط توزیع برق 60 مگاواتی از پست بیرجند تا منطقه ویژه اقتصادی نهایی شده و کمتر از 8 ماه آینده برای همیشه این مشکل حل می‌شود.
صفدری زاده، از فعالیت 34 واحد سرمایه‌گذاری در 2 سایت این منطقه خبر داد و افزود: 14 واحد در سایت مرکزی و 20 واحد نیز در سایت مرزی در بخش‌های مختلف صنعت و تجارت مشغول به فعالیت هستند.

وی اشتغال مستقیم ایجاد شده در این 2 سایت را اشتغال 890 نفر اعلام و مطرح کرد: همچنین با بهره‌برداری از واحدهای جدید زمینه اشتغال مستقیم یک هزار و 762 نفر را فراهم می‌کند.
رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌جنوبی، از سرمایه‌گذاری 217 میلیارد تومان در سایت مرکزی و 48 میلیارد تومان در سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی استان خبر داد و اضافه کرد: حجم سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی اعلامی در این منطقه 672 میلیارد تومان است.

اشتغال غیر مستقیم روزانه 5 هزار نفر در سایت مرکزی و مرزی منطقه ویژه اقتصادی بیرجند

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه روزانه حدود 5 هزار نفر به صورت غیر مستقیم در سایت مرکزی و مرزی منطقه ویژه اقتصادی مشغول به کار هستند، بیان داشت: راهی جز توسعه اقتصادی در کشور و استان با محوریت بخش خصوصی نداریم لذا باید بخش خصوصی دارای توان مدیریتی و تمکن مالی در استان خراسان‌جنوبی فعال‌تر شود.
صفدری‌زاده از وجود مزیت‌های فراوان در این استان خبر داد و عنوان کرد: ممکن است در استان محددیت‌هایی داشته باشیم اما این موضوع نمی‌تواند توجیهی برای عدم توسعه‌یافتگی خراسان‌جنوبی باشد.
وی ادامه داد: از مزیت‌های استان هم‌مرزی با کشور افغانستان است و علی‌رغم شرایط بی‌ثبات و‌ تغییر حکومت در افغانستان توانسته‌ایم شرایط را کنترل و روند تجارت و صادرات کالا در سایت مرزی ماهیرود ادامه دهیم.
رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: طی چند سال اخیر با رویکرد منطقه ویژه اقتصادی در مرز ماهیرود و با همکاری مسئولان دستگاه‌های اجرایی توانستیم از مرز میلک و دوغارون که مرز مشترک با افغانستان دارند جلوتر باشیم.

چشم‌انداز منطقه ویژه اقتصادی بیرجند

صفدری‌زاده چشم‌انداز منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌جنوبی را صدور مجوزها ظرف کمتر از 48 ساعت اعلام و بیان داشت: اگر امروز می‌خواهیم به نقطه روشن‌تری برسیم باید بخش خصوصی پای کار اقتصاد بیاید.
وی با اشاره به اینکه به لحاظ آماری در چندساله اخیر شاهد افزایش اشتغال و امنیت سرمایه‌گذاری در خراسان‌جنوبی بوده‌ایم، اظهار داشت: هدف ما به عنوان سرمایه‌گذار در خراسان‌جنوبی این است که استان از نظر توسعه تجاری بتواند جایگاه خوبی به خود اختصاص دهد.

آمادگی برای خرید محصولات استراتژیک

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌جنوبی برای خرید محصولات استراتژیک استان اعلام آمادگی کرد و گفت: مرکز مبادلات تجاری منطقه ویژه اقتصادی آمادگی خرید محصول زعفران و زرشک را دارد و در ترسیم چشم‌انداز بحث فرآوری محصولات استراتژیک کشاورزی و معدنی استان در دستور کار است.
صفدری‌زاده از تولید خودروهای برقی در منطقه ویژه اقتصادی استان با تکیه بر توان نخبگان خبر داد و گفت: خودروهای برقی ساخت بیرجند تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه نسبت دادن موانع کسب و کار فقط به خراسان‌جنوبی بی‌انصافی است، گفت: موانع حوزه کسب و کار در کشور ایران وجود دارد اما نسبت دادن آن فقط به خراسان‌جنوبی بی‌انصافی است لذا برخی اقدام به سیاه‌نمایی کرده و انگیزه این افراد از این اقدام بیشتر امتیاز گرفتن از حاکمیت و کنترل رقیب‌پروری است.
رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌جنوبی تبیین کرد: هنوز حس باور حضور در فضای کسب و کار در برخی سرمایه‌داران استان وجود ندارد و این در صورتی است که بیرجند مسیر توسعه‌یافتگی خود را پیدا کرد و برای رسیدن به تعالی نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.
صفدری‌زاده عدم برخورداری از زیرساخت‌ها را زیاد مانع توسعه و سرمایه‌گذاری در استان ندانست و خاطرنشان کرد: هر چند حل مشکلات زیرساختی در حوزه راه، ریل، هوایی شرایط را برای سرمایه‌گذار بهتر می‌کند اما نمی‌توان گفت به دلیل نبود زیرساخت نمی‌توان در استان سرمایه‌گذاری کرد لذا نبود زیرساخت مانعی برای سرمایه‌گذاری نیست‌.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :