اولین رزمایش پدافند شیمیایی در منطقه آزاد ارس برگزار شد

در پنجمین روز از هفته پدافند غیرعامل، «رزمایش پدافند شیمیایی شهید فهمیده» در سایت صنایع سنگین منطقه آزاد ارس برگزار شد.

به گزارش فرینا، اولین رزمایش پدافند شیمیایی شهید فهمیده، به مناسبت هفته گرامیداشت پدافند غیرعامل با رویکرد افزایش بازدارندگی و کاهش آسیب‌پذیری تاسیسات، تجهیزات و مراکز حیاتی و حساس در محوطه یکی از شرکت خزرنفت ارس، مستقر در سایت صنایع سنگین منطقه آزاد ارس برگزار گردید.

فرمانده صحنه عملیات این رزمایش و رئیس ایمنی و آتش نشانی سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به وظایف و کارکردهای پدافند غیرعامل هدف از برگزاری این مانور را مصونیت‌بخشی، ایمن‌سازی، کاهش آسیب‌پذیری زیرساخت‌ها، مراکز و صنایع شیمیایی و پاسخ پدافندی به حوادث و مخاطرات شیمیایی عنوان کرد.
مهدی جلالی حفاظت از سرمایه انسانی و محیط زیست در برابر تهدیدهای شیمیایی را بخش دیگری از اهداف این رزمایش برشمرد.
گفتنی است؛ این رزمایش با مشارکت پدافند غیرعامل استان، واحدهای امداد و نجات، حراست، مدیریت صنایع، خدمات شهری، محیط زیست و روابط‌عمومی سازمان منطقه آزاد ارس، پدافند غیرعامل اداره صنعت معدن و تجارت، اطلاعات سپاه ناحیه جلفا، حوزه شهید مصطفی خمینی، ادارات شبکه بهداشت و درمان، آتش نشانی، هلال احمر، اورژانس، نیروی انتظامی، آب، برق و گاز شهرستان جلفا برگزار شد.
هر اقدام غیرمسلحانه‌ای که موجب کاهش آسیب پذیری نیروی انسانی، ساختمان‌ ها، تاسیسات، تجهیزات، اسناد و شریان‌های کشور در مقابل عملیات خصمانه و مخرب دشمن گردد، پدافندغیرعامل (Passive Defense)خوانده می شود. در پدافند عامل فقط نیروهای مسلح مسئولیت دارند. درحالی که در پدافند غیرعامل تمام نهادها، نیروها، سازمان ها، صنایع و حتی مردم عادی می توانند نقش مؤثری داشته باشند.

هفته پدافند غیرعامل سال 1400 (هشتم لغایت 14 آبان ماه) با شعار «پدافند غیرعامل، ایران پایدار» نامگذاری شده است.

خبرنگار منطقه آزاد ارس امتیاز به خبر :