وزیر ورزش و جوانان کشور:

پیشرفت‌های ورزشی نمادی از پیشرفت خود کشور هستند

وزیر ورزش و جوانان کشور پیشرفت‌های ورزشی را نمادی از پیشرفت خود کشور عنوان کرد و اظهار داشت: نیل به هدف میزبانی شایسته دور از دسترس نیست و تنها لازمه‌اش رسيدن به برداشت و تفاهم مشترک است.

به گزارش فرینا، سید حمید سجادی در نشست با مدیرعامل و معاونین سازمان منطقه آزاد کیش و مدیران حوزه ورزش و اعضای انجمن سرمایه‌گذاران و کارآفرینان کیش، پیشرفت‌های ورزشی را نمادی از پیشرفت خود کشور عنوان کرد و اظهار داشت: نیل به هدف میزبانی شایسته دور از دسترس نیست و تنها لازمه‌اش رسيدن به برداشت و تفاهم مشترک می‌باشد.

سجادی با بیان این مطلب که تمام کشورها از ورزش بهره‌برداری می‌کنند، گفت: در حالی که برای یک زمین خاکی در عمان، 32 کمپ تمرینی مستقل که هرکدام شامل زمين و تمام امکانات و فضاهای جانبی آن می‌باشد دیده شده است ما تنها برای پنج زمین فوتبال چانه‌زنی می‌‌کنیم.

وی با تایید برادری سازمان منطقه آزاد کیش در حمایت از ورزش، افزود: امکانات ورزشی بسیار خوب و ارزشمندی برای رشته‌های مختلف در کیش وجود دارد.

وزیر ورزش و جوانان کشور به تفاهم‌نامه‌ای با قطر اشاره کرد و افزود: به‌زودی با حضور وزیر ورزش قطر در ایران، یا من در قطر این تفاهم‌نامه منعقد خواهد شد.

سجادی ادامه داد: رضا نیک‌بخش دانشیار دانشگاه و مدیر بخش مرکز پژوهش‌ها و مطالعات وزارت ورزش به عنوان نماینده و مشاور وزارت و فرامرزیان مسئول پیگیری این تفاهم‌نامه هستند.

وی با اشاره به 4سال سابقه حضور در یونسکو از دریافت مجوز مرکز آموزش بین‌المللی بازی‌های بومی و محلی آسیا و اقیانوسیه در کیش در آن زمان خبر داد و تصریح کرد: در حال پیگیری برای احیای این مجوز هستیم.

وزیر ورزش و جوانان کشور با اشاره به اینکه چوگان(polo) که بازی بومی ایران می‌باشد و در خارج از کشور به شاه بازی‌ها معروف است، ادامه داد: مساحت چوگان 8برابر زمین فوتبال است و چمن خاصی با 30سانت ریشه نیاز دارد.

سجادی از کشورهایی مانند آرژانتین، انگلیس و پاکستان به عنوان بهترین‌های این ورزش در جهان نام برد و گفت: در سال 2017 قطر قصد تصاحب این ورزش را به نام خودش داشت اما با پیگیری پیشکسوتان این رشته، چوگان با عنوان میراث فرهنگی ایرانیان ثبت شده است.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری به احیای این رشته گفت: از 31 استان کشور تنها در 7 استان هیئت چوگان وجود دارد و از این 7 استان تنها 3 هیئت فعال هستند و در شرایطی که تمام دنیا از موقعیت‌های ورزشی بهره‌برداری می‌کنند ما با پرداختن به ورزش‌های بومی اینچنین می‌توانیم قدمی در این مسیر برداریم.

وزیر ورزش و جوانان کشور با اشاره به برگزاری بیش از 120 رویداد برجسته بین‌المللی در زمان حضور 28‌‌ماهه‌اش به‌عنوان‌ مدیرعامل موسسه ورزش در کیش، این امر را مرهون ظرفیت‌های جزیره عنوان کرد و ادامه داد: در مسابقات قهرمانی جهان زورخانه که آن زمان در کیش برگزار شد، 450مهمان خارجی حتی از آمریکا به جزیره آمدند و تمام کیش از رونق آن بهره بردند.

سجادی تاکید کرد: باید به سمتی برویم که کشورهای دنیا برای اردو و بازی در ایران، از ما وقت بگیرند نه این‌که رغبتی برای حضور در کشور ما نداشته باشند.

وی، هزینه بلیط رسیدن لژیونرها به بازی‌های تیم‌ملی را هربار حداقل 5میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: سال‌هاست 8میلیون یورو از فدراسیون جهانی طلب‌کار هستیم و تنها یک تیم پرسپولیس 3.4 میلیون یورو در مالزی طلب دارد و با بهره‌گیری از ظرفیت وزارت خارجه و تفهیم این مطلب که باید ورزش از سیاست و تحریم‌ها جدا انگاشته شود در حال تلاش برای برگشت این 12 میلیون به کشور هستیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اين مطلب که روز کیش امسال، رنگ و بوی ورزشی داشت، اظهار داشت: علاقه‌مندی مردم کیش به ورزش و ایجاد شور و نشاط توسط آن بین مردم، تعامل دوسویه‌ای است که اهمیت پرداختن به آن را تایید می‌کند.

جعفر آهنگران تفاوت سازمان منطقه آزاد کیش و فدراسیون فوتبال را در دولتی و غیردولتی بودن آنها عنوان کرد و افزود: هم مقررات و هم بودجه مواردی هستند که برای برنامه‌ریزی در هر تصمیمی دیده شوند.

آهنگران با تایید این مطلب که بنا بود زمین فوتبال کیش در اختیار فدراسیون قرار بگیرد، گفت: تمام تمهیدات لازم دیده و پیگیری‌ها انجام شد و جهت قانونی و امکان‌پذیر شدن قرارداد، کمترین حد اجاره در نظر گرفته شد گرچه برای آن هم ساز و کاری مبنی بر تهاتر تبلیغات دور زمین به‌منظور عدم دریافت هرگونه وجهی از فدراسیون تبیین شد.

وی با اشاره به اینکه بنا بود اعتبار 25میلیارد تومانی جهت بازسازی زمین‌های موجود بعد از اجاره 15ساله به فدراسیون، توسط وزارت ورزش در اختیار آن قرار بگیرد، این عدم تخصیص اعتبار را از مشکلات خود وزارت و فدراسیون عنوان، و تصریح کرد: آن‌چه در ید قدرت سازمان منطقه آزاد کیش بود برای دراختیار گذاشتن زمین فوتبال به فدراسیون اتفاق افتاد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش همچنین به تامین اعتبار پانصد میلیون تومانی جهت پرواز ملی‌پوشان به بحرین تاکید کرد و افزود: سازمان به همه‌ی تعهدات خود عمل کرده است.

دبیر انجمن سرمایه‌گذاران و کارآفرینان کیش در ابتدای این نشست، ضمن پیروزی تیم‌ملی ایران، نزدیکی به جام جهانی قطر و محدوده جغرافیایی کیش با نزدیک‌ترین فاصله به قطر را فرصتی کم‌نظیر برای جزیره دانست و گفت:مجموعه المپیک با دارا بودن زمین‌های مختلف رشته‌های ورزشی درصورت اورهال شدن ظرفیت بسیار بالایی را برای میزبانی مسابقات مختلف دارد و البته این درصورتی‌ است که دیدگاهی اقتصادی نیز بر آن حاکم شود.

محسن قریب با تاکید بر قابلیت‌های مجموعه ورزشی کیش، با بیان این مطلب که اتفاقات بزرگ ورزشی می‌تواند در کیش رقم بخورد گفت: کیش می‌تواند رویدادهای ملی و بین‌المللی را میزبانی کند.

قریب با اشاره به راه‌اندازی پرواز کیش دبی با ایرلاین دبی، از پرواز به ترکیه در هفته‌ی آتی توسط ایرلاین خارجی خبر داد و افزود: این امکانات، شرایط میزبانی کیش را تقویت می‌کند.

وی، اولین و مهم‌ترین اتفاق صدسال اخیر در خاورمیانه را جام‌جهانی عنوان کرد و گفت: ترانسفر هوایی و دریایی همراه با روابط کنسولی برنامه‌ریزی‌شده از اولین زیرساخت‌های لازم برای میزبانی مهمانان جام‌جهانی است.

دبیر انجمن سرمایه‌گذاران و کارآفرینان کیش، با پيش‌بینی حضور 30هزار نفر ایرانی در کیش که قصد دیدن‌ بازی‌های قطر را دارند، افزود: طراحی جشنواره‌های مختلف شادی‌آفرین و فوتبال از جمله مواردی است که برای این مدت باید در دستور کار قرار بگیرد.

قریب همچنین بر لزوم اهمیت برگزاری اردوهای تیم‌ملی در کیش، ادامه داد: از علاقه‌مندی‌های مردم ایران به فوتبال باید نهایت بهره‌وری را داشت و از این رهگذر اتفاقات خوب و جدی را در کیش رقم بزنیم.

وی با اشاره به ایجاد ستادی از بهمن‌ماه گذشته برای برگزاری جام‌جهانی2022 قطر، گفت: تمام نیازهای میزبانی جام جهانی قطر توسط بخش خصوصی تامین می‌شود.

دبیر این ستاد مجموعه ورزشی کیش را نیازمند بروزرسانی دانست و افزود: اگر وزارت ورزش با توجه به مزیت‌های کیش برای برگزاری اردوها، تورنمنت‌های ملی و مانند آن برای ورزش کشور از جزیره بهره‌ی کافی را ببرد، هم شاهد ارتقای ورزش کشور و هم تقویت سطح گردشگری کیش خواهیم بود.

وی به افتتاح ترمينال جدید مسافربری اشاره و تصریح کرد: علاوه بر 53 هتل که درحال‌حاضر فعالیت دارند، 60هتل نیز برای بیش‌از دوبرابر شدن ظرفیت پذیرش مسافر در حال احداث هستند.

در ادامه نشست، معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت ورزش با اشاره به ساختار ورزش در منطقه آزاد گفت: علی‌رغم احتمال مداخله در امور مناطق آزاد، مکاتباتی با دبیران سابق مناطق آزاد جهت اینکه حوزه ورزش در مناطق آزاد، ذیل قوانین خود مجموعه مناطق آزاد پیش‌بینی شوند، انجام شد.

ژاله فرامرزیان با اشاره به نشستی این خصوص میزبانی کیش در مسابقات قطر گفت: علی‌رغم تمایل وزارت ورزش به این اتفاق، مجموعه‌ای از محدودیت‌های قانونی وجود دارد که برای مثال صورت هزینه برای انجام اتفاقات عمرانی اتفاق نمی‌افتاد و تصمیم‌گیری شد با ابلاغ اعتبار عمرانی، 20میلیارد به استان هرمزگان اختصاص یابد.

فرامرزیان، مکانیزمی که بتواند این اقدامات را اجرایی کند، منوط به وجود شرکتی خصوصی با مجوز فعالیت‌های عمرانی عنوان کرد و گفت: چنین شرکتی با سهام خاص می‌تواند با قرار داشتن زیرمجموعه صندوق وزارت، از منطقه آزاد کیش پذیره‌نویسی کند و با این طریق به نتیجه برسد و البته همزمان مجوز بهره‌برداری فدراسیون فوتبال را نیز از هیئت وزیران دریافت کند.

وی در پایان با تاکید بر تکلیف وزارت ورزش بر تامین امکانات اینچنین، هرگونه اقدامی را ولو با هزینه بخش خصوصی در گرو تایید و تصمیم وزارت ورزش عنوان کرد.

معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت ورزش در پایان به بازدید از مجموعه المپیک کیش اشاره کرد و با تایید شرایط و زیرساخت‌های موجود گفت: برای نیل به نتیجه هیچ مشکل خاصی وجود ندارد و نیازمند پیگیری مستمر می‌باشد. 

همچنين رییس فدراسیون فوتبال با اشاره به اسفندماه سال گذشته و بازپس‌گیری میزبانی ایران توسط بحرین، از پیگیری‌های کیش و آماده کردن زمین (چمن و رختکن) برای اردوی تیم‌ملی بر شرایط آب و هوایی مشابه بحرین تقدیر کرد و با بیان این مطلب که هتل داریوش هم در اختیار تيم‌ملی قرار گرفت، ادامه داد: در همان زمان نیز نیم‌نگاهی به بازی‌های قطر داشتیم.

شهاب‌الدین عزیزی خادم، این اقدامات را تعاملی دوطرفه دانست و افزود: تیم‌ملی از ظرفیت‌های کیش استفاده کرده و جزیره نیز به‌موجب محبوبیت این ورزش از رونق برخوردار شده است.

عزیزی خادم، تمامی امکاناتی که برای حضور تیم‌ملی در کیش لازم است را برشمرد و خواسته‌های فدراسیون فوتبال را جهت ایجاد کمپ دائمی تیم‌ملی فوتبال در کیش مطالبه کرد.

رئیس مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش نیز از آماده‌سازی مجموعه فوتبال جزیره حسب دستور مدیرعامل سازمان خبر داد و افزود: در جهت احیا و استانداردسازی استادیوم شماره‌ی یک و دو، کار در حد مطلوب با قدرت پیش رفت و تمام امکانات برای میزبانی تیم‌ملی فوتبال فراهم شد.

عزیزاله فرضی‌پور با اشاره به اردوی تیم‌ملی فوتسال بعد از تیم‌ملی فوتبال گفت: ایجاد کمپ دائمی تیم‌ملی فوتبال مورد موافقت و استقبال شورای دبیرخانه مناطق آزاد و سازمان کیش و هیئت‌مدیره‌ی آن قرار گرفت و پیش‌نویس قرارداد بر اساس آئین‌نامه مالی سازمان تدوین شد و با رقمی ناچیز 107 میلیون تومانی تعیین شد اما بعد از رایزنی با مدیرعامل بنا شد آن مبلغ هم توسط تهاتر فروش تبلیغات محیطی دور زمین تامین شود.

فرضی پور با اشاره به حضور وزیر سابق ورزش و جوانان در کیش و بازدید از اردوی تیم‌ملی ادامه داد: بنا شد جهت احیا و بازسازی زمین‌ها اعتباری در اختیار فدراسیون قرار بگیرد اما قوانین این اجازه را فقط به اداره ورزش و جوانان استان هرمزگان جهت دریافت اعتبار و سرمایه‌گذاری می‌داد و این موارد باعث شد اجرای این تفاهم‌نامه تاکنون مسکوت بماند.

همتی نیز تعریف دقیق بازسازی زمین‌های موجود یا توسعه و ساخت زمین‌های جدید را لازمه‌ی ورود سازمان به اجرای این طرح عنوان کرد و گفت: طرح وزارت ورزش باید در اختیار ما قرار بگیرد و پیرو آن پیگیری‌های حقوقی لازم نیز انجام خواهد شد.

مسیح‌اله صفا نیز در ادامه‌ این نشست تعامل بخش خصوصی کیش را در تمامی حوزه‌های کیش با سازمان، بسیار ارزشمند و در سطح بالا عنوان کرد و گفت: زمان حضور تیم‌ملی در کیش از 4850 اتاق جزیره، کمتر از 50اتاق خالی وجود داشت اما ظرف چندساعت امکانات یک هفته اقامت با پذیرایی کامل برای حضور ملی‌پوشان فراهم شد و این امر و موارد مانند آن، موید علاقه بخش خصوصی‌کیش به ورزش می‌باشد.

شیرازی‌منش رییس سندیکای صنایع کیش نیز بر تمایل و حمایت بخش خصوصی از میزبانی جزیره در مسابقات جام جهانی قطر تاکید کرد و گفت: در کیش، مدال‌آوران خوبی در رشته‌های مختلف ورزشی حضور دارند و حمایت از آنها مستلزم استقلال مرکز ورزش و تفریحات سالم کیش می‌باشد.

همچنین حقیقیان از پیشکسوتان فعالیت‌های اقتصادی جزیره به مذاکرات پیشین خود با قطر اشاره کرد و گفت: تامین مسیر سفر کیش و قطر از مواردی است که مورد مطالبه و پیگیری ما بوده و هست.

حقیقیان با تاکید بر لزوم حمایت دید حاکمیتی، پیش‌بینی کرد در صورت راهیابی تیم‌ملی به جام‌جهانی، حدود 60 هزار نفر می‌توانند از طریق کیش به قطر سفر کنند و بخش خصوصی تمام هزینه‌های آن برای تقبل می‌کند.

 نشست وزیر ورزش و جوانان کشور، با حضور مدیرعامل و مدیران و معاونین ارشد سازمان منطقه آزاد کیش، رئیس و مدیران فدراسیون فوتبال، رئیس مرکز ورزش و روسای هیئات ورزشی کیش، به منظور هم‌اندیشی برای میزبانی کیش در مسابقات جام جهانی قطر، بامداد 21آبان در محل انجمن سرمایه‌گذاران و کارآفرینان کیش برگزار شد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :