تبدیل پیام البرز به قطب اقتصاد دیجیتال نیازمند حمایت همه جانبه است

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام اعلام کرد: تبدیل این منطقه به قطب دیجتیال کشور نیازمند حمایت های همه جانبه دولت است .

به گزارش فرینا، اکبر قنبرپور در گفت وگو با ایرنا افزود: پیام به عنوان یکی از مهم ترین قطب های اقتصادی به خصوص طی سال های اخیر توانسته جهشی قابل قبول داشته باشد؛ جهشی که موجب شده تا توانایی و ظرفیت های این منطقه بیشتر از هر زمانی دیده شده و امروز باید با  دید مثبت بیشتری به آن نگاه شود.

قنبرپور ادامه داد:  تاکنون حدود 244 قرارداد سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی پیام صورت گرفته  و  واحدهایی با تکیه بر توان متخصصان داخلی و بومی توانستند نه تنها بخش زیادی از نیاز کشور را در بخش تولیدات تامین بلکه امروز زمینه صادرات این تولیدات به دیگر کشورها نیز فراهم شده است.

وی اضافه کرد: بهره مندی از گمرک تخصصی، آزمایشگاه های مجهز، نزدیکی به پایتخت و برخورداری از فرودگاه شامل بخش مسافری و کارگو این امکان را امروز در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام فراهم کرده که به عنوان یکی از قطب های مهم اقتصادی در منطقه و حتی کشور بتواند نقش خود را در توسعه اقتصادی و رونق اشتغال این مرز و بوم هر چه بهتر و بیشتر ایفا کند.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام گفت: از سوی دیگر وجود چنین ظرفیت هایی در این منطقه موجب شده تا امروز پیام در حال تبدیل شدن به یکی از مهم ترین قطب های اقتصاد دیجیتال کشور باشد هدفی که به خصوص در دولت سیزدهم به صورت ویژه تری به آن پرداخته شده و برنامه ریزی ها به این سمت است که طی پنج سال آینده به یکی از مهم ترین قطب فناوری های نوین در کشور تبدیل شود.

قنبرپور ادامه داد: این در حالی است که توسعه زیر ساخت ها با هدف استقرار واحدهای تولیدی و صنعتی با اولویت واحدهای دانش بنیان و مرتبط با فناوری های نوین به صورت جدی در پیام در حال انجام و زمینه استقرار هر چه بیشتر این واحدها در مرحله اجرایی شدن است.

وی گفت: امروز در این منطقه آنچنان شاهد رونق تولید و اشتغال در آن هستیم که شاید یک روزی رسیدن به این میزان جهش دور از ذهن بود. این در حالی است که پیام امروز به جایی رسیده که تبدیل به فعال ترین منطقه ویژه اقتصادی در کشور شده که در جوار پایتخت قرار دارد و توسعه کالاهای صادرات محور را در کنار تبدیل شدن به قطب فناوری های نوین در دستور کار خود قرار داده است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام تصریح کرد:  این نکته نیز نباید فراموش شود که با  وجود چنین ظرفیت هایی، منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام برای تحقق هدف اصلی خود که تبدیل شدن به قطب فناوری های نوین در کشور است با چالش هایی مواجه است چالش هایی که رفع آنها نیازمند همکاری دستگاه های اجرایی است و در صورت پشتوانه و همراهی می توان این نوید را داد که پیام به عنوان یکی از مهم ترین محورهای توسعه در کشور نه تنها موجب رونق و خودکفایی در تولید می شود بلکه با گام هایی مصمم از دیگر اهداف خود که رشد اشتغال است قدم برمی دارد.

قنبرپور تاکید کرد: در همین راستا یکی از مهم ترین برنامه هایی که طبق تاکید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به دنبال اجرایی کردن آن به خصوص تا پنج سال آینده در این منطقه هستیم این است که یک درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را در منطقه پیام رقم بزنیم.

وی ادامه داد: همچنین تبدیل پیام به یکی از مهم ترین قطب های اقتصاد دیجیتال کشور از طریق ایجاد زیرساخت های فنی و محتوایی با اقداماتی از جمله راه اندازی  مرکز ساخت و تولید دیجیتال، استودیوهای هوشمند و رندرفارم ها، شتابدهنده های حوزه نوآوری، توسعه فعالیت ها در بخش های دانش بنیان و استارتاپی و از سوی دیگر ارتباط با دیگر بخش های مرتبط در سراسر کشور از دیگر برنامه هایی است که در دوره جدید بنا داریم که به صورت جدی با هدف محقق ساختن آنها اجرایی کنیم.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام گفت: وجود واحدهای تولیدی و صنعتی در کنار بهره مندی از بخش مسافری و کارگو امروز این امکان را فراهم ساخته تا پیام به عنوان یکی از مهم ترین قطب های اقتصادی در منطقه دیده شده و ما نیز بنا داریم تا از این ظرفیت ها از یک سو در جهت رونق تولید و خودکفایی کشورمان و از سوی دیگر افزایش اشتغال بهره گیریم.

قنبرپور ادامه داد: رسیدن به این اهداف مهم از جمله تبدیل شدن به قطب فناوری های نوین کشور با موانعی روبرو است، موانعی که با همکاری سایر دستگاه ها و نهادها می توان بخش زیادی از آنها را مرتفع و روند تبدیل شدن پیام به قطب اقتصاد و فناوری های نوین منطقه را تسریع بخشید.

وی بالا بودن نرخ سوخت پروازهای کارگو را یکی از مهم ترین مشکلات و موانع پیش روی این منطقه عنوان و اظهار داشت: یکی از برنامه ها در این منطقه افزایش واردات و صادرات محصولات مرتبط با آی.تی و آی.سی.تی با استفاده از ظرفیت بخش باری این فرودگاه است، این در حالی است که بالا بودن نرخ سوخت بنزین این پروازها سبب شده تا وارد کنندگان و صادر کنندگان تمایل زیادی برای استفاده از این پروازها نداشته باشند و در واقع شاید خیلی به صرفه نباشد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام تاکید کرد: در راستای حل این مشکل نشست و رایزنی هایی با مسوولان داشته و قول هایی نیز داده شده اما ادامه این روند می تواند ما را که هدف اصلی مان در راستای تبدیل شدن به هاب پستی و قطب فناوری های نوین است را دچار چالش نماید چرا که یکی از برنامه هایی که در قالب این برنامه تعریف شده توسعه به خصوص صادرات کالاهای مرتبط با حوزه آی.سی.تی است که به همین منظور نیاز است در خصوص نرخ سوخت پروازهای کارگو تجدید نظری صورت بگیرد که رسیدن به این مهم عزم جدی از سوی دستگاه های مرتبط به خصوص نمایندگان در مجلس شورای اسلامی را می طلبد.

قنبرپور افزود: توسعه زیرساخت ها با هدف استقرار شرکت های مرتبط با فناوری های نوین از دیگر برنامه هایی است که در راستای تحقق هدف اصلی ما برنامه ریزی شده که البته به صورت جدی در حال انجام و پیاده سازی است اما در این بخش نیاز است تا ادارات مرتبط با تسهیل سازی و کوتاه کردن بوروکراسی های اداری ما را در ایجاد بهتر و بیشتر زیر ساخت ها در منطقه یاری سازند.

وی نزدیکی حلقه دره به این منطقه را از دیگر مشکلات پیام عنوان کرد و گفت: وجود مرکز زباله استان البرز در داخل منطقه پیام به یکی از چالش های اساسی تبدیل شده و علارغم قول هایی که مبنی بر انتقال این مرکز به نقطه دیگری از استان داده شده است اما تاکنون به مرحله اجرایی نرسیده و انتظارمان این است که در این خصوص تصمیم گیری نهایی شود.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام به توسعه پروازهای مسافری از پیام اشاره کرد و گفت: پروازها هم اکنون به صورت هفتگی از این فرودگاه به مقصدهای اهواز و مشهد مقدس و بالعکس در حال انجام است این در حالی است که از ظرفیت بخش مسافری این فرودگاه آنچنان که باید استفاده نمی شود و با حمایت دستگاه های استانی و ملی می توانیم ضمن معرفی هر چه بیشتر پتانسیل های این فرودگاه شاهد افزایش مسیرهای پروازی از پیام نیز باشیم.

قنبرپور خاطر نشان کرد: منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام امروز در مسیری قرار گرفته که در آینده ای نه چندان دور نه تنها بخش زیادی از نیاز منطقه بلکه کشور را نیز می تواند در تولید داخلی و اشتغال مرتفع نماید، این در حالی است که رسیدن به این اهداف مهم که در جهت رشد اقتصادی البرز و کشور است به حمایت تمام نهادها و دستگاه ها نیاز دارد و انتظارمان این است که در این مسیر ما را یاری کنند.

 

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :