واحدهای تولیدی غیرفعال منطقه آزاد چابهار به چرخه تولید برمی‌گردند

مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: 200 واحد تولیدی غیرفعال در این منطقه هستند که اولویت مهم سازمان منطقه آزاد چابهار در سال 1401 برگرداندن آن‌ها به چرخه تولید است.

به گزارش فرینا به نقل از تسنیم، نصرالله ابراهیمی اظهار داشت: تعداد پروانه بهره برداری صادر شده در حوزه صنایع در 28 سال فعالیت منطقه آزاد بالغ بر سیصد فقره است که از این تعداد تا ابتدا سال 1399 فقط 37 واحد فعال بوده‌اند و طی دو سال گذشته تعداد واحدهای فعال به حدود 100 واحد افزایش یافته است.

ابراهیمی افزود: به عبارتی دیگر حدود 200 واحد که پروانه بهره‌برداری داشته‌اند در حال حاضر غیر فعال هستند و یا تغییر کاربری به انبار داده‌اند و در حال حاضر کمتر از یکصد واحد فعالیت دارند که اولویت مهم منطقه آزاد در سال 1401 برگرداندن واحدهای تولیدی تعطیل به چرخه تولید است.

وی تصریح کرد: علل مختلفی موجب تعطیلی واحدها است که عمده آن عبارت است از تغییرات مدام نرخ ارز و بی‌ثباتی اقتصادو تحریم‌های بین‌المللی و عدم دسترسی به بازار های بین‌المللی و مشکلات عدیده در تامین مواد اولیه از خارج، تغییرات مستمر قوانین و مقررات و عدم ثبات در مقررات و تسری مقرارات سرزمین اصلی به مناطق که موجب بی‌اعتمادی سرمایه گذاران شده است.

مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: وارادت به رویه در سنوات قبل و عدم امکان رقابت کالا های تولیدی منطقه با سایر رقبا، فقدان روش‌های متنوع تامین نقدینگی مورد نیاز و استفاده از روش ها نوین تامین منابع، کاهش مزایا رقابتی مناطق آزاد به علت کاهش مشوق‌ها و فقدان زیر ساخت‌های مورد نیاز، عدم اعمال معافیت های مالیاتی به علل گوناگون از جمله شمول مالیات فعالین اقتصادی از سال 1390 تا 1395 به علت ارائه ندادن اظهار نامه مالیات و فقدان تخصص و ضعف مدیریت در واحد‌های تولیدی کوچک و متوسط و بازاریابی ضعیف  از دیگر دلایل تعطیلی این واحدها است.

ابراهیمی با بیان اینکه مالیات‌های اجباری بر واحدهای تولیدی مناطق آزاد خلاف روح و فلسفه وجودی این مناطق است، تصریح کرد: منطقه آزاد به واسطه ویژگی‌های رقابتی و مزیت‌ها و مشوق‌هایش منطقه آزاد شده؛ وقتی مالیات‌های مختلف بر روی واحدهای تولیدی بسته می‌شود، هیچ جذابیتی تولید در منطقه آزاد با سرزمین اصلی ندارد و بنابراین تولید کننده هم رغبتی به ماندن و فعالیت ندارد.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو