مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار؛

چابهار، آسان‌ترین مسیر حمل کالا برای قزاقستان است

مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه چابهار مسیر ترانزیت کشورهای محصور در خشکی را کوتاه می‌کند گفت: چابهار آسان‌ترین و ارزان‌ترین مسیر حمل کالا برای تجار کشور قزاقستان است.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، نصرالله ابراهیمی در نشست با مدیران بندری و اقتصادی قزاقستان در محل سازمان منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: راه چابهار باتوجه به موضوع انتقال کالا و تبادلات تجاری در حوزه حمل و نقل بین کشور چین و هندوستان از طریق کریدور جنوب به شمال، مسیر ترانزیت کالا برای قزاقستان را تا هفت هزار کیلومتر کاهش می‌دهد.

ابراهیمی افزود: دوستی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان سابقه دیرینه و تاریخی دارد و این دوستی می‌تواند شرایطی را بوجود بیاورد که از مسیر ترانزیتی منطقه چابهار تا منطقه آسیای میانه و کشور قزاقستان با ارزان‌ترین و سهل‌ترین حمل و نقل جاده‌ای و ریلی، انتقال کالا انجام شود.

وی بیان داشت: طبق توافقنامه بین سازمان اقتصادی کشورهای عضو اکو، مقرر شده زمینی را در چابهار به اعضای اکو ازجمله قزاقستان اختصاص داده شود تا در جهت تحقق اهداف اقتصادی بین اعضای اکو شرایط تسهیل لجستیک کالا فراهم شود.

مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: همواره بر این باوریم که پیوند اقتصادی میان کشورها، زمینه‌ساز تقویت ارتباطات سیاسی است و سرمایه گذاران همه کشورها را در کمال صلح و دوستی و روابط متقابل پذیرا هستیم.

ابراهیمی تصریح کرد: طبق قوانین جاری مصوب کشور در مناطق آزاد از جمله چابهار معافیت 20 ساله مالیاتی و گمرکی و همچنین تسهیل در فرآیندهای سرمایه گذاری در حوزه تولید و صادرات وجود دارد که این بزرگ‌ترین تشویق در راستای جذب فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به‌شمار می‌رود.

وی با اشاره به اهمیت راه‌آهن قزاقستان - ترکمنستان و ایران در بحث تسهیل تبادلات کالا، اظهار داشت: امیدوارم با مذاکراتی که انجام دادیم زمینه شرایط سازنده و سودمندی بین دو کشور ایران و قزاقستان در سفر مقامات عالی‌رتبه قزاقستان به ایران فراهم شود.

به گفته مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار؛ موقعیت راهبردی بندر چابهار و بندر آکتائو و کوریک در تبادلات تجاری ایران و قزاقستان دارای اهمیت است.

آبای توریکپنبایف رئیس بندر آکتائو قزاقستان نیز اظهار داشت: سفر ما در راستای استفاده از مسیرهای ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران است.

هیات بندری و اقتصادی قزاقستان، همچنین از بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار بازدید کردند و با امکانات و چگونگی فعالیت‌ها در این بنادر آشنا شدند.

این هیات به ریاست آبای توریکپنبایف رئیس بندر آکتائو قزاقستان  با همراهی نمایندگان راه آهن و حمل و نقل این کشور از زیر ساخت‌های منطقه چابهار بازدید کردند.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو