احداث 70 هکتار بارانداز تجاری در مرز شلمچه/ قرارداد احداث 30 هکتار دیگر در حال نهایی شدن است

لینک کوتاه: freena.ir/detail/66609
ساعت 08:12 شنبه 30 ارديبهشت 1402
معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند از افزایش مساحت 70 هکتاری باراندازهای پایانه مرزی شلمچه به 100 هکتار خبر داد.

به گزارش فرینا، روح‌الله خزایی، در گفت‌وگویی تلویزیونی با برنامه بازتاب از سیمای مرکز آبادان پیرامون مشکلات مرز شلمچه، بیان کرد: اگر به 13 سال گذشته بازگردیم، ورودی مرز شلمچه بر روی پل نو بود و پس از نقطه آن امکان تردد عمومی وجود نداشت.

خزایی با بیان اینکه پس از استقرار منطقه آزاد و تحویل گرفتن مرز شلمچه، اولین بارانداز توسط سازمان منطقه آزاد اروند ایجاد شد، گفت: در 13 سال گذشته تمام مسیر شلمچه تا نقطه صفر مرزی از محیط‌های 30 سانتیمتری تا یک متری، وجب به وجب مین‌زدایی شد و باراندازهای موجود احداث شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 70 هکتار بارانداز تخصصی توسط سازمان منطقه آزاد اروند در مرز شلمچه ایجادشده است، تصریح کرد: این میزان بارانداز در هیچ‌یک از مرزهای غربی مشترک با عراق وجود ندارد.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند ادامه داد: غالب این باراندازها توسط سازمان منطقه آزاد اروند ایجاد شده و برخی نیز توسط سرمایه‌گذاران، احداث شده است. در حال حاضر نیز قرار بر این است که بالغ بر 30 هکتار بارانداز جدید نیز به این حجم افزوده شود که قرارداد احداث آن در حال نهایی شدن است.

خزایی افزود: علیرغم مشکلاتی که در این مرز وجود دارد، شلمچه دارای مؤلفه‌هایی از جمله دسترسی آسان به بندر بصره، وجود خط ریلی تا نقطه صفر مرزی و مسیر سهل‌الوصول تردد زمینی است که این مرز را از سایر مرزهای غربی کشور متمایز ساخته است.

وی، در خصوص تأخیر در استقرار ایکس ری در مرز شلمچه و میزان تعامل میان‌بخشی میان دستگاه‌هایی همچون مرزبانی، گمرک، اتاق بازرگانی و سازمان منطقه آزاد اروند در این مرز، یادآور شد: اگر همه دستگاه‌ها همکاری نکنند کاری پیش نخواهد رفت، تمام اقدامات لازم در خصوص استقرار ایکس ری در مرز شلمچه انجام گرفته و امورات ابتدایی در جهت تحویل آن نیز در حال صورت گرفتن است و تمامی هزینه‌های آن نیز به‌طور کامل پرداخت شده است.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند، خاطرنشان کرد: عمده کالایی که در مرز شلمچه مراوده می‌شود، عمدتاً در بارانداز 13 و 7 هکتاری صورت می‌پذیرد که غالباً شامل سیفی‌جات است. تخلیه بارگیری این کالا روش دیگری ندارد و به همین روش صورت می‌پذیرد، اما در بخش مربوط به صادرات تولیدات که توسط خط ریلی به نقطه صفر مرزی منتقل می‌شود، با ماشین‌آلات تخصصی خود بارگیری شده و وجود ایکس ری نمی‌تواند نقش عمده‌ای در صادرات از مرز شلمچه ایفا کند.

خزایی با اشاره به مشکلاتی که در مسیر ترانزیت کالا وجود دارد، ادامه داد: بر روی اصلاح و ایجاد جاده ترانزیتی تمرکز لازم ایجاد و پیمانکار آن نیز به کار گمارده شده تا هرچه زودتر از مشکلات در این حیطه نیز کاسته شود. در خصوص روشنایی بخش‌های دیگر نیز، در تمام باراندازها تا نقطه صفر مرزی، مسئله روشنایی حل شده است.

وی، در خصوص استقرار پاسگاه نیروی انتظامی جهت تأمین امنیت مسیر ترانزیتی مرز شلمچه، یادآور شد: سازمان منطقه آزاد اروند تفاهم‌نامه‌ای را با فراجا منعقد کرده که بر اساس آن، پاسگاهی در روزهای آینده در دو نقطه به صورت 24 ساعته در ورودی 55 هکتاری و بارانداز تجاری مستقر خواهد شد و امنیت این منطقه را تأمین می‌کند.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند در پایان با اشاره به مشکلات کارگران بخش تخلیه بارگیری فعال در پایانه مرزی شلمچه، خاطرنشان کرد: طرف قرارداد حیطه تخلیه و بارگیری با سازمان منطقه آزاد اروند نیست و موضوع مربوط به کارگران در اتحادیه‌های مربوطه پیگیری می‌شود.

آخرین اخبار

زیست‌بوم بین‌المللی اقتصاد دیجیتال منطقه آزاد انزلی ایجاد می‌شود / تبدیل منطقه آزاد انزلی به هاب منطقه‌ای استارتاپ‌های تكنولوژی و اقتصاد هوشمند
ماکو به قطب نوظهور تولیدات دامی و باغی شمال‌غرب کشور تبدیل می‌شود
کشاورزی محور اصلی توسعه ماکو است
نشست راهبردی فراکسیون کشاورزی پویا و امور عشایر مجلس در منطقه آزاد ماکو برگزار شد
بیستمین جشنواره ملی زیبایی اسب كاسپین در منطقه آزاد انزلی برگزار شد

یادداشت

اینچه‌برون؛ دروازه ایران به راه ابریشم و اوراسیا
مانیفست تازه دولت برای احیای مناطق آزاد
ارس؛ گذرگاه استراتژیک ایران به اوراسیا: فرصت ها و چشم اندازها
چرا ترامپ به دنبال بازآفرینی نظم نوین جهانی است؟
مناطق آزاد پایلوت هم پیوندی اقتصاد ملی و بین‌المللی