معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی چابهار:

حضور سرمایه گذاران هندی در بندر چاربهار

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی چابهار گفت: به احتمال زیاد تا دو هفته آینده، قرارداد جدیدی تبادل می‌شود و هندوستان با رویكرد قدرتمندتری در حوزه سرمایه گذاری محدوده مكران حضور پیدا خواهد كرد.

به گزارش فرینا، محمد هدایی معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی چابهار در مصاحبه تلفنی با برنامه «گفتگوی اقتصادی» رادیو گفت وگو درباره حضور دولت هندوستان در سرمایه گذاری در محدوده چاربهار اظهار كرد: خوشبختانه وزارت راه جمهوری سلامی و دولت هندوستان اخیراً به توافقاتی رسیدند.

هدایی با اعلام این خبر كه قرارداد بلند مدت همكاری سرمایه گذاری هندوستان از چهار روز قبل در دستوركار وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر قرار گرفته و پیشرفت خوبی هم داشتند افزود: به احتمال زیاد تا دو هفته آینده یك قراداد جدید تبادل می‌شود و هندوستان با رویكرد قدرتمندتری در سرمایه گذاری در محدوده مكران كه بخش عمده‌ای از آن در بنادر چابهار است حضور خواهد داشت.

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: منطقه آزاد چابهار و بنادر آن می‌تواند موتور توسعه مكران باشد چراكه سواحل بسیار گسترده‌ای در این منطقه وجود دارد و منطقه جنوب استان سیستان و بلوچستان از نظر مواهب الهی، بسیار برخوردار است و لذا می‌تواند كمك بزرگی به توسعه سواحل مكران كند.

هدایی با تأكید بر اینكه توسعه سواحل مكران اقتصاد ایران را متحول خواهد كرد اظهار داشت: مساحت جغرافیایی منطقه آزاد چابهار حدود 82 هزار كیلومتر مربع است و بالغ بر 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری در حال اجرا و در شرف انعقاد قرارداد دارد كه 15 میلیارد دلار آن در حال اجراست و 5 میلیارد دلار هم در حال انعقاد قرارداد است كه به زودی اجرایی خواهد شد.

وی گفت: این سرمایه گذاری‌ها و قراردادهای سرمایه گذاری می‌تواند طلایه دار موفقیت‌های جنوب استان سیستان و بلوچستان و سواحل مكران باشد.

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد چابهار با بیان اینكه منطقه سواحل مكران نیازمند حمایت بیشتر توسط دولت مركزی و نظام جمهوری اسلامی است افزود: یكی از مشكلات اساسی ما در جذب سرمایه گذاری، عدم ثبات در قوانین و مقررات و تغییر مكرر قوانین است لذا لازم است یك سری قوانین و مشوق‌ها در محدوده مكران با توجه به شرایط جغرافیایی آن تصویب و حدأقل یك عمر ده ساله هم برای آن تضمین شود.

هدایی تأكید كرد: قانون گذار باید برای منطقه سواحل مكران قانونی را وضع كند كه حدأقل برای 10 سال تغییر نكند.

وی خاطرنشان كرد: اهمیت و ضرورت توجه به اقتصاد دریا محور سالهاست كه از سوی مقام معظم رهبری مطرح می‌شود و ما باید برنامه ریزی‌ها را به این سمت و سو ببریم كه در عین جهانی سازی سیاست‌های مناطق آزاد، سواحل مكران را نیز جهانی كنیم و سرمایه گذاران خارجی را جذب نماییم.

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: ما در راستای توسعه نرم افزارها و تدوین قوانین و مقررات برای منطقه سواحل مكران، نیازمند مدیریت واحد و باثبات نیز هستیم.

هدایی با بیان اینكه ستاد توسعه سواحل مكران در سند آمایش سرزمینی به موضوع گردشگری سلامت نیز توجه كرده است تصریح كرد: وقتی زیرساخت‌های اساسی مانند مسكن و كار و اشتغال و برق و آب و گاز این منطقه هنوز تهیه نشده، مسئله گردشگری سلامت باید در گام بعدی دنبال شود بنابراین دولت در گام نخست باید به ایجاد زیرساخت‌های توسعه راه، راه آهن، فرودگاه و ارتقای زیرساخت‌های بهداشتی بپردازد تا جمعیت به این سمت جذب شوند.

وی، از احداث بوم گردی و هتل‌های متناسب با اقلیم سواحل مكران خبرداد و عنوان كرد: پیش بینی ما برای گردشگری سواحل مكران برای افق 1405 این است كه 4 میلیون گردشگر داشته باشیم.

معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد چابهار، مجموع تولیدات منطقه آزاد چابهار را 50 میلیون دلار در سال اعلام كرد و گفت: پیش بینی امیدوار كننده این است كه با به بهره برداری رسیدن پروژه‌های مذكور تا سال 1405 این رقم به 3. 5 میلیارد دلار افزایش پیدا خواهد كرد.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :