مناطق ویژه

منطقه ویژه اقتصادی بیرجند

نزدیک ترین منطقه ویژه اقتصادی ایران به شاهراه حلقوی افغانستان و همجواری با 460 کیلومتر مرز مشترک ایران و افغانستان واقع شدن در مرکزثقل چهارراه ترانزیتی کریدورهای منطقه ای و بین المللی تنها منطقه ویژه اقتصادی ایران دارای سایت اصلی در مجاورت مرکز استان و قطعه منفصله در نقطه صفر مرزی فاصله منطقه ویژه اقتصادی تا اولین ولسوالی فراه 80 کیلومتر و فاصله تا مرکز ولایت فراه 120کیلومتر حضور پرشور مردم افغانستان در قطعه منفصله مرزی بدون نیاز به اقدامات کنسولی پسکرانه و بندرخشک (dryport) کریدورشرق و شمال جنوب ( مشهور به بندرابونصرفراهی برای مردم افغانستان پل ارتباطی بین بنادر مهم خاورمیانه و آسیای میانه به منظور دپوی مواداولیه ، کالاهای ترانزیتی و مرکز ثقل دپو و توزیع کانتینرهای خالی وجود فرودگاه بین المللی بیرجند به عنوان مرز مجاز هوایی در مجاورت منطقه ویژه اقتصادی وجود گمرک و پایانه مرزی ماهیرود تسهیل روابط کارگری وکارفرمایی به دلیل مستثنی بودن از شمول قانون کار و تبعیت از قوانین کار و بیمه مناطق آزاد کشور حضور نیروی انسانی تحصیلکرده،ماهر،متعهد و ارزان به دلیل واقع شدن در قطب دانشگاهی و فرهنگی شرق کشور فراهم بودن کلیه ی زیرساخت های سرمایه گذاری صدور تمامی مجوزهای موردنیاز سرمایه گذاری به صورت رایگان و در کمتر از 72ساعت و توسط یک سازمان امکان سرمایه گذاری خارجی بدون مشارکت داخلی و بدون هیچ گونه محدودیت ورود آزاد و بدون حقوق گمرکی ماشین آلات ،قطعات یدکی ،مواد اولیه و مصالح ساختمانی جهت احداث واحدهای تولیدی،تجاری مشمولیت معافیت مالیاتی براساس قانون رفع موانع تولید و معافیت از پرداخت هر نوع عوارض معمول در کشور ارزانترین نرخ تخصیص زمین نسبت به سایر مناطق ویژه اقتصادی کشور ، اعطاء سند مالکیت و امکان ترهین اسناد جهت اخذ تسهیلات بانکی

منطقه ویژه اقتصادی دوغارون

ایجاد مکانی کاملاً امن برای جذب سرمایه های داخلی و خارجی ایجاد کانونی فعال برای همکاری های مشترک اقتصادی بین المللی در همه زمینه های سرمایه گذاری( تولید، تجارت وخدمات بازرگانی) کاهش هزینه های تولید به منظور ورود به بازارهای رقابتی جهانی ایجاد فرصت های شغلی جدید و ارتقای سطح اشتغال منطقه اجرای سیاست های توسعه منطقه ای و ایجاد قطب های اقتصادی و صنعتی ارتقاء سطح تکنولوژی و بهره گیری از فن آوریهای برتر و نوین اقتصادی اجرائی کردن بند الف6-اولین کارگروه مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان در اسفند 1383 مبنی بر ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در جوار مرز مشترک

منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی

پشتیبانی از فعالیت‌های اقتصادی و برقراری ارتباط تجاری بین‌المللی تشویق سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای ورود به عرصه تولید توسعه صادرات و محصولات تولیدی و ایجاد تحرک در صنعت، تجارت و اقتصاد منطقه‌ای رشد و توسعه اقتصادی استان و بهره‌گیری از توانایی‌های بالقوه استان و کشور جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر در محصولات پایه ایجاد بستر مناسب برای حضور در بازار‌های جهانی و تولید و پردازش کالا و افزایش صادرات غیر نفتی، صادرات مجدد، عبور خارجی (ترانزیت) و انتقال کالا (ترانشیب) جذب و تولید دانش و انتقال فناوری از طریق همکاری علمی و صنعتی با شرکت‌های بین‌المللی دانش بنیان و فناور داخلی حمایت از صنایع و صنعتگران داخلی و ایجاد تسهیلات برای آن‌ها اقدام عملی در جهت ایجاد اشتغال مولد و کاهش نرخ بیکاری

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان

فراهم بودن امکانات واگذاری زمین به مدل های متعدد به منظور ایجاد کاربری های مختلف صنعتی، تجاری، شیمیایی، اداری، خدماتی، فلزی و ... صدور مجوزهای قانونی برای ساخت و ساز، تولید، پردازش، تعمیر، تکمیل، تفکیک و بسته بندی مواد و کالاهای خارجی برای تأمین نیازهای داخلی و صادرات مجدد حق مالکیت حقیقی و حقوقی عرصه و اعیانی برای سرمایه گذاران ایرانی توسط منطقه فراهم و تضمین سرمایه¬گذاری خارجی در چارچوب مقررات قانون حمایت از سرمایه گذار خارجی توسط دولت تأمین می¬گردد. اعطای سند مالکیت شش دانگ به سرمایه گذارانی که نسبت به ساخت و ساز اقدام می نمایند و امکان ترهین اسناد مذکور جهت اخذ تسهیلات بانکی سرمایه گذاری در زمینه های گوناگون با توجه به در اختیار داشتن رتبه اول تنوع تولید در کل مناطق ایران بکارگیری تمهیدات لازم جهت پوشش بیمه ای کالاهای وارده تجار از زمان ورود تا خروج بلامانع بودن خرید و ساخت و اجاره و یا واگذارى انبار اختصاصى در بخش انبارهاى منطقه هزینه بسیار پایین انبارداری نسبت به سایر گمرک ها دسترسی آسان به نیروهای متخصص به لحاظ نزدیک بودن به مراکز جمعیتی کشور و به خصوص تهران نزدیک ترین منطقه ویژه اقتصادی به مراکز مصرفی کشور و همچنین شرکت های تولیدی بزرگ بکارگیری تمهیدات کافی در حفاظت فیزیکی منطقه به گونه ای تاکنون هیچ گونه مشکلی جهت فعالیت در منطقه حادث نگردیده و همچنین کنترل کلیه بخش های اجرایی منطقه از طریق سامانه مانیتورینگ شبکه دوربین های مدار بسته معافیت های مالیاتی برای واحدهای تولیدی تا 7 سال پس از بهره برداری

بندر شهید رجایی

برخورداری از امتیازات مناطق ویژه اقتصادی وجود اراضی قابل واگذاری برای فعالیت پشتیبانی، صنعتی، نفتی و خدماتی به صورت BOOT ،اجاره کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت وجود شبکه های آب، برق، تلفن، IT و سیستم دفع آب های سطحی امکان استفاده بهینه از شبکه ارتباطی داخلی و بین المللی دریایی، راه آهن و جاده ای قرار گرفتن در مسیرهای اصلی کریدورهای ترانزیتی نظیر شمال و جنوب، شرق و غرب جهت تسهیل ترانزیت کالا به کشورهای آسیای میانه، حوزه خلیج فارس و دریای عمان ، افغانستان ، پاکستان و عراق دسترسی به آب های آزاد و حداکثر استفاده از مزیت های حمل و نقل دریایی مجاورت با مراکز و قطب های اصلی تولیدی، صنعتی و پتروشیمی کشور وجود شبکه های بانکی ، اعتباری ، بیمه ای، گمرک و سایر مؤسسات خدماتی مرتبط امکان استفاده از تسهیلات اعتباری و بانکی وجود ترمینال های اختصاصی ، ترانزیت سوخت و بانکرینگ ، کانتینری ، عمومی و فرآورده های نفتی و مواد معدنی

منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس

منطقه پارس 1 (پارس جنوبی): این منطقه با 14 هزار هکتار وسعت شامل 16 فاز فرآوری گاز و 15 مجتمع پتروشیمی و نیز صنایع پایین دستی پتروشیمی، صنایع مختلف مرتبط و صنایع نیمه سنگین است که فازهای 1 تا 10 به بهره برداری رسیده است و فازهای 15، 16، 17، 18، 20 و 21 نیز در این منطقه در حال ساخت می باشد. منطقه پارس 2 (پارس کنگان): اراضی منطقه پارس 2 (پارس کنگان) به وسعت 16 هزار هکتار، شامل 8 فاز پالایشگاهی و یک طرح LNG می باشد. ساخت فازهای 11، 12، 13، 14، 19، 22، 23 و 24 و کارخانه ی (IRAN LNG) در این منطقه برنامه ریزی شده است. منطقه پارس 3 (پارس شمالی): اراضی پارس شمالی 16 هزار هکتار است که به منظور پشتیبانی از طرح توسعه برخی میادین مهم هیدروکربوری اختصاص یافته است. میدان های گازی پارس شمالی، گلشن، فردوسی و فرزاد A و B در این حوزه عملیاتی قرار دارند.

منطقه ویژه اقتصادی یزد

در بخش صنعت اشخاص حقیقی وحقوقی که در منطقه به کار تولید کالا وخدمات فعالیت دارند، برای فعایت در محدوده منطقه از پرداخت هر گونه عوارض معمول در کشور معاف می‌باشند (عوارض خدمات گمرکی توسط منطقه اخذ خواهد شد که واحدهای تولیدی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی یزد به مقدار درصد صادراتی که از کل محصول تولیدی خود در منطقه انجام می دهند، از پرداخت هزینه ثابت عوارض خدمات گمرکی منطقه معاف خواهند بود). مبادلات بازرگانی منطقه با خارج از کشور و یا با سایر مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد تجاری- صنعتی پس از ثبت در گمرک از حقوق گمرکی، سود بازرگانی و کلیه عوارض ورود و صدور تحت هر عنوان معاف بوده و مشمول محدودیت ها و ممنوعیت های مقررات واردات و صادرات به استثنای محدودیت ها و ممنوعیت های قانونی و شرعی نمی شود توقف کالا در منطقه در بخش واحدهای تولیدی و صنعتی محدودیت زمانی نداشته و صاحبان مراکز تولیدی و صنعتی می‌توانند مواد اولیه و قطعاتی از داخل کشور و یا خارج کشور را به هر میزان و ارزشی در بخش تولیدی و یا صنعتی خود با تشخیص مدیریت منطقه دپو و نگهداری نمایند. ورود کلیه ماشین آلات خط تولید و لوازم و قطعات مورد مصرف در منطقه از خارج کشور، اعم از نو و مستعمل مجاز و از پرداخت هرگونه حقوق و عوارض گمرکی معاف می‌باشد. عدم نیاز به ثبت سفارش برای ورود کلیه مواد اولیه و قطعات خارجی به منطقه و نیز برای ورود محصول تولیدی از منطقه به داخل کشور. معاف بودن ضایعات مواد اولیه و قطعات تولید از پرداخت حقوق ورودی پرداخت حقوق ورودی مواد اولیه و قطعات تولید پس از تولید و در زمان خروج کالا از منطقه امکان صدور گواهی مبدا توسط منطقه برای کالاهایی که از منطقه ویژه خارج می شوند با تایید گمرک ایران گمرک جمهوری اسلامی ایران مکلف است تقاضای صاحبان کالا را برای ترانزیت کالا و حمل مستقیم از سایر مبادی ورودی به مناطق، پذیرفته و تسهیلات لازم را از این جهت فراهم نماید. امور اشتغال نیروی انسانی، بیمه و تأمین اجتماعی کارکنان شاغل در واحدهای صنعتی و تولیدی مستقر در منطقه ویژه، تابع قانون مصوب در مناطق آزاد تجاری - صنعتی می‌باشد. در بخش تجارت مبادلات بازرگانی مناطق با خارج از کشور و یا با سایر مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد تجاری-صنعتی مجاز و مستلزم ارایه اظهار نامه گمرکی بدون هیچگونه تشریفات دیگر می باشد (تضمین سازمان منطقه برای یکبار و یا سالیانه نیز مورد قبول گمرک ایران خواهد بود). مبادلات بازرگانی منطقه (کالا، مواد اولیه، لوازم و قطعات یدکی و ماشین‌آلات خط تولید و ...) با خارج از کشور و یا با سایر مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری- صنعتی پس از ثبت در گمرک، از حقوق گمرکی، سود بازرگانی و کلیه عوارض ورود و صدور تحت هر عنوان معاف می‌باشد. کلیه وارد کنندگان کالا می توانند به هر میزان و بدون محدودیت اقدام به وارد نمودن کالا از خارج کشور به داخل منطقه نموده و به هر مدت بدون هیچگونه محدودیتی درمنطقه با تشخیص مدیریت منطقه، نگهداری کنند و در هر زمان تمام و یا قسمتی از کالای خود را براساس قانون منطقه ویژه به هر فردی اعم از ایرانی و یا خارجی واگذار نمایند. واردکنندگان کالا به مناطق می توانند تمام یا قسمتی از کالاهای خود را در مقابل قبض انبار تفکیکی قابل معامله (NWRR) که توسط سازمان منطقه صادر خواهد شد به دیگران واگذار نمایند. در این صورت دارنده قبض انباره تفکیکی، صاحب کالا محسوب خواهد شد. صادرکنندگان کالا می‌توانند از داخل کشور کالای خود را به منطقه صادر نمایند و در فرصت مناسب به کشور مورد نظر خود ارسال کنند. این قبیل صادرکنندگان می‌توانند از مزایای مشوق‌های صادراتی کشور نیز برخوردار شوند. وارد کنندگان کالا میتوانند با حداقل تشریفات نسبت به ترانزیت کالاهای وارداتی به منطقه به سایر مناطق ویژه اقتصادی و یا مناطق آزاد تجاری - صنعتی و یا خارج از کشور اقدام نمایند. وارد کنندگان می‌توانند برای کالاهای صادراتی و یا ترانزیتی خود با تسلیم گواهی مبدا ء اولیه به مدیریت منطقه، گواهی مبداء های متعدد (قابل پذیرش سیستم بانکی کشور) اخذ نمایند. وارد کنندگان کالا به منطقه می‌توانند اشخاص ایرانی و یا خارجی باشند و برای این منظور نیز می‌توانند نسبت به تأسیس شرکت به هر میزان سهم مشارکت که خودشان بخواهند در منطقه اقدام نمایند. صاحبان کالا می‌توانند از کلیه مبادی ورودی کشور نسبت به ترانزیت کالای خود به منطقه ویژه اقتصادی اقدام نمایند و گمرکات مرزی موظف‌اند پس از ارائه درخواست صاحبان کالا، نسبت به تشریفات ترانزیت با فراهم نمودن تسهیلات لازم برای این قبیل صاحبان کالا اقدام کنند. منطقه ویژه اقتصادی، با فراهم کردن امکان تخلیه-بارگیری، نگهداری و حراست کالا در اماکن مسقف، این امکان

منطقه ویژه اقتصادی ری

نزدیکی به پایتخت مجاورت با فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) به عنوان بزرگترین دروازه ورود هوایی مسافر به کشور نزدیکی به فرودگاههای مسافربری مهرآباد در تهران و مسافربری و باری پیام ( فرودگاه بین المللی و همزمان منطقه ویژه اقتصادی ) در کرج مرکز استان البرز قرار داشتن منطقه ویژه اقتصادی ری در دو سوی آزادراه تهران – قم ( آزادراه خلیج فارس ) به عنوان شریان اصلی و شاهراه مواصلاتی ایران و اتصال چهار جهت ایران به یکدیگر وجود جاده قدیم تهران – قم ( جاده مهم ترانزیتی برای خودروهای باری کشور در مسیر شمال به جنوب ایران ) در ضلع غربی منطقه ویژه اقتصادی ری وجود کمربندی در حال ساخت آبیک استان قزوین به "چرم شهر" ورامین در استان تهران ( جاده مهم ترانزیت خودروهای مسافربری و باربری در مسیر غربی - شرقی کشور ) در ضلع جنوبی منطقه ویژه اقتصادی ری ؛ لازم به توضیح است که این جاده راهبردی تا پایان سال 1399 به بهره برداری می رسد. نزدیکی به بزرگراه تهران - ساوه عبور راه آهن سراسری ایران از میان منطقه ویژه اقتصادی ری و ساخت ایستگاه در مجاورت منطقه ( در دست ساخت ) مجاورت با شهرک صنعتی " شمس آباد " ( یکی از بزرگترین و فعالترین شهرکهای صنعتی استان تهران) قرار گرفتن رودخانه "شور" با آبدهی در همه فصول سال در ضلع جنوبی منطقه اخذ مجوز برای تامین آب ، برق ، گاز ، ارتباطات و ساخت انشعاب خط راه آهن در منطقه

منطقه ویژه اقتصادی لرستان

جذب سرمایه های خارجی و تجویز سرمایه های داخلی افزایش صادرات کالا و نیز صادرات خدمات ایجاد فرصتهای شغلی جدید و ارتقاء سطح اشتغال کاهش هزینه های وارداتی مواد اولیه برای کشور و کمک به جهانی شدن تولیدات داخلی اجرای سیاست های توسعه منطقه ای و ایجاد قطب های اقتصادی فرصتهای سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی لرستان: وجود شرایط اقلیمی مناسب برای فعالیتهای صنعتی وتجاری درتمام فصول سال دسترسی آسان به خدمات شهری و امکانات ارتباطی ارزان در منطقه وجود گمرک در منطقه مجهز به سیستم آسیکودا وجود معادن غنی و بی نظیر از قبیل سنگ و فولاد در منطقه و تولید و عرضه به بازارهای خارجی کاهش فوق العاده هزینه های تولید و توزیع به سبب قرار گرفتن واحدهای صنعتی در کنار معادن غنی منطقه دسترسی به نیروی انسانی ماهروارزان وبهره گیری از تجربیات آنها و سهولت دسترسی به ماشین آلات وابزار قرار گرفتن در سه راهی خوزستان – اصفهان – تهران همجواری با راه آهن تهران – خوزستان امکان استفاده از تسهیلات بلند مدت استقرار دفترشرکت بین المللی حمل و نقل درمرکز کسب و کار پیگیری ایجاد ایستگاه راه آهن در منطقه مشوق های سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی لرستان: واگذاری زمین و هزینه های انتفاع از تاسیسات بصورت نقد و اقساط بخشودگی قسمتی ازهزینه های انتفاع ازتاسیسات برای واحدهایی که زودتراز زمان پرداخت اقساط به بهره برداری می رسند. عدم نیازمتقاضیان ایجاد واحدهای تولیدی و صنعتی به کسب مجوز از ادارات و سازمان های متعدد از قبیل محیط زیست، منابع طبیعی وغیره. منطقه ویژه و شهرکهای صنعتی از قانون شهرداریها مستثنی هستند. صدور مجوز ساخت و ساز و پایان کار در محدوده اختیارات شهرک های صنعتی و در کوتاهترین زمان ممکن و به صورت رایگان انجام می شود. هزینه های سرمایه گذاری به دلیل استفاده ازخدمات مشترک سازماندهی شده توسط شهرک های صنعتی از جمله آب وبرق و تلفن و گاز و تصفیه خانه کاهش می یابد. معافیت مالیاتی ماده 132 قانون مالیاتی، مشمول واحدهایی می شود که در منطقه ویژه و شهرکهای صنعتی مستقر می شوند .

منطقه ویژه اقتصادی سیرجان

عدم نیاز به دریافت مجوزهای رایج از ادارات مختلف برای فعالیت‌های اقتصادی، عمرانی ساختمانی، فرهنگی، آموزشی و خدماتی در درون منطقه ویژه سازمان مسئول منطقه ویژه اقتصادی به استناد قانون جایگزین تمامی دستگاه‌های اجرایی ذیربط بوده و مجوزهای لازم را با توجه به سیاست‌های عمومی دولت رأساً صادر می‌نماید. مجاز بودن ثبت شرکت سهامی برای فعالیت در منطقه ویژه با هر میزان مشارکت سهامدار خارجی مستثنی بودن فعالیت‌های تولیدی و خدماتی از شمول قانون کار و تبعیت از قوانین و مقررات مناطق آزاد کشور در امور مربوط به اشتغال نیروی انسانی و روابط کار، بیمه و تأمین اجتماعی معافیت تولید‌کنندگان کالا و خدمات برای فعالیت در محدوده منطقه ویژه از پرداخت هر نوع عوارض معمول در کشور معافیت از پرداخت حقوق ورودی کالای تولید شده به میزان ارزش افزوده و ارزش مواد اولیه و قطعات داخلی به کار رفته در آن بلامانع بودن ورود و عدم نیاز به ثبت سفارش و گشایش اعتبار آن بخش از کالای تولیدی در منطقه ویژه که به عنوان سهم مجاز ورود کالا به سرزمین اصلی تعیین می‌شود. ورود کالای مازاد بر سهم مجاز ورود کالا به سرزمین اصلی تابع ضوابط خاص خود می‌باشد عدم نیاز به پرداخت حقوق ورودی مواد اولیه خارجی بکار رفته در تولید کالا، مادامی که کالای تولید شده از درب خروج گمرک منطقه ویژه به مقصد داخل کشور خارج نشده است. بلامانع بودن واگذاری تمام یا بخشی از کالاهای خارجی وارده به منطقه ویژه به دیگران در مقابل ارائه قبض انبار تفکیکی قابل معامله که توسط سازمان مسئول منطقه ویژه صادر می‌شود. بلامانع بودن توقف طولانی مدت انواع کالا و مواد اولیه خارجی وارده به منطقه ویژه و نبود نگرانی از بابت متروکه شدن آنها پایین بودن هزینه‌های انبارداری کالاهای وارداتی در مقایسه با هزینه‌های انبارداری در بنادر جنوبی امکان ترانزیت و صادرات مجدد برای کالاهای وارده به منطقه ویژه با حداقل تشریفات اداری صدور کارت بازرگانی، پروانه اشتغال به کار اتباع خارجی و همچنین گواهی مبدأ قابل قبول برای نظام بانکی کشور توسط سازمان مسئول منطقه ویژه به منظور تأمین تسهیلات تفریحی – ورزشی، مجموعه استخر به مساحت تقریبی 1500 متر مربع در محدوده 50 هکتاری تفریحی – توریستی منطقه ویژه احداث گردیده است. همچنین منطقه ویژه با در اختیار داشتن مهمانسرای مدرن و همچنین رستوران لوکس تمامی خدمات رفاهی را برای سرمایه گذاران فراهم آورده است.
11 - 20 of 29

آخرین اخبار

آیین کلنگ زنی احداث مدرسه 4 کلاسه روستای وشنام مرید برگزار شد
دوغارون-چابهار؛ مسیر باز شدن قفل اقتصاد شرق ایران
شتاب‌گیری ایجاد گمرکات تخصصی در مناطق آزاد در پی توافقات دبیرخانه شورای‌عالی و گمرک جمهوری اسلامی ایران
تسریع در روند انتقال شهرک صنعتی تایباد به منطقه آزاد دوغارون
رایزنی ایران و ارمنستان برای افزایش همکاری‌های اقتصادی در بازار اوراسیا

یادداشت

اینچه‌برون؛ دروازه ایران به راه ابریشم و اوراسیا
مانیفست تازه دولت برای احیای مناطق آزاد
ارس؛ گذرگاه استراتژیک ایران به اوراسیا: فرصت ها و چشم اندازها
چرا ترامپ به دنبال بازآفرینی نظم نوین جهانی است؟
مناطق آزاد پایلوت هم پیوندی اقتصاد ملی و بین‌المللی