طرح برگزیده بنای شاخص توسعه بندر شهید ذاکری قشم انتخاب شد

سرپرست مدیریت شهرسازی و معماری سازمان منطقه آزاد قشم از انتخاب طرح برتر توسعه بندر شهید ذاکری قشم از میان 7 طرح ارسالی از سوی برترین طراحان معمار کشور (در قالب مسابقه محدود) خبر داد.

به گزارش فرینا، نورالله کرمی با اعلام این خبر گفت: ساختمان و محوطه جدید پایانه مسافری دریایی شهید ذاکری باهدف ایجاد یک بنای شاخص در دروازه ورودی اصلی به شهر قشم بااعتباری بالغ‌بر یک هزار و 350 میلیارد ریال  طراحی و ساخته خواهد شد.
کرمی به دستور اکید مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم مبنی بر لزوم ارتقا فضاهای ورودی و گردشگری جزیره اشاره کرد و افزود: بندر شهید ذاکری به‌عنوان یکی از پرترددترین مبادی ورودی قشم، یکی از شاخصه‌های ارزیابی منطقه آزاد قشم است که ارتقا خدمات در آن حاکی از درجه اهمیتی است که این سازمان برای ساکنان، گردشگران و مسافران قائل بوده و خواهان ارایه خدمات با بالاترین سطح استاندارد به استفاده‌کنندگان است.
به گفته وی، ساختمان این بندر با بهره‌گیری از درون‌مایه‌های تاریخی و مرتبط با عملکرد پایانه مسافری، استفاده از چوب و فرم خاص دیوارهای جانبی، یادآور بدنه چوبی لنج ها و شناورهای سنتی خلیج‌فارس است که تاریخی کهن در این منطقه دارد. استفاده از الگوی از الگوهای بومی و کهن بناهای ایرانی و منطقه در ساخت محوطه بندر مذکور، از دیگر پایه‌های شکل‌گیری ایده طرح بوده است.
سرپرست مدیریت شهرسازی و معماری سازمان منطقه آزاد قشم ادامه  داد:  این طرح در زمینی به مساحت 87 هزار و 409 مترمربع به اجرا درمی‌آید و مساحت زیربنای پایانه مسافری آن  9 هزار و 900 مترمربع پیش‌بینی‌شده است.
کرمی با اشاره به کاربری‌های سايت این بندر گفت: پارک عمومي شامل کافه‌ها و فروشگاه‌های محلي و غرفه‌های صنایع‌دستی و بومي، محل بازی کودکان،  پارک ساحل، سکوی نظاره در دو سمت بنا در لبه ساحلي و درروی بام باغ و پارکینگی با ظرفیت 362 خودرو از امکانات پیش‌بینی‌شده در این بندر مسافری می‌باشد.
وی اضافه کرد: کاربری‌های بنای اصلي نیز شامل؛ پایانه اصلی(سالن ورودی اصلي و فضاهای باز انتظار)، گیشه‌های فروش بلیت، دفاتر اداری، بخش‌های امنیتي و گمرکي، فروشگاه‌های کوچک باز، کافه‌ها، فضاهای خدماتي و پشتیباني، نمازخانه و سرویس‌های بهداشتي می‌شود.
 سرپرست مدیریت شهرسازی و معماری سازمان منطقه آزاد قشم همچنین، ظرفیت خدمات‌دهی این پروژه در روزهای عادی را دو هزار و 500 نفر و در روزهای اوج ورود گردشگر، 15 هزار نفر عنوان کرد و افزود:  این اسکله ظرفیت پهلوگیری 10 شناور در کنار پنج پانتون را داشته و افزون بر آن چهار شناور را در طرح توسعه، پشتیباني خواهد کرد.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو