سایت موزه شهر تاریخی حریره کیش افتتاح شد

سایت موزه شهر تاریخی حریره کیش همزمان با روز جهانی موزه افتتاح شد.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، این موزه روز سه شنبه در محوطه تاریخی شهر حریره احداث شده و 25 اثر  تاریخی کشف شده از محوطه این شهر تاریخی را در خود جای داده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در آیین افتتاح این موزه با اشاره به اینکه درخت سبز و شهرتاریخی حریره مهمترین مشخصه این جزیره است گفت: این نمادهای فرهنگی به واسطه توسعه اقتصادی به ورطه فراموشی رفته بودند اما امروز با افتتاح این موزه ریشه کهن کیش احیا شده است.
جعفر آهنگران افزود: باور داریم موزه به تنهایی باعث رونق گردشگری نمی شود و در این راستا باید معاونت گردشگری سازمان با همکاری بخش خصوصی به دنبال ایجاد جاذبه های بیشتر از جمله محل فروش و عرضه صنایع دستی را در این محل راه‌اندازی کند.
آهنگران تنوع بخشی به گردشگری در بخش های مختلف فرهنگی و اجتماعی را از محورهای اصلی توسعه در این جزیره اعلام کرد و افزود: در این راستا ایجاد زیرساخت های مختلف در جزیره از جمله تاسیس موزه ها دنبال می شود.
وی با اشاره به سفر چند روز گذشته وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به کیش و ارایه پیشنهاد تاسیس اداره کل مستقل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از سوی وی در این جزیره اضافه کرد: با وجود اینکه انتظار می رود این وزارتخانه اختیارات بیشتری به سازمان منطقه آزاد در حوزه ماموریتی خود محول کند اما این پیشنهاد باید توسط معاونت های توسعه، فرهنگی و اجتماعی ومیراث فرهنگی هرچه سریعتر مورد بررسی قرار بگیرد.
معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش نیز گفت: موزه شهر تاریخی حریره در برگیرنده 25 اثر تاریخی است که حدود یک هشتم آثار کشف شده در کاوش های محوطه این شهر تاریخی است.
خسرو نشان یادآور شد: گستردگی آثار کشف شده در این جزیره به گونه ای است که اگر هر 2 ماه یک عوض شوند در طول یکسال قابلیت تعویض دارند.
نشان افزود: این آثار کشف شده گواه از تمدن 800 تا یک هزار سال در این جزیره را به اثبات رسانده و امیدوار هستیم در کاوش های پیش رو به آثاری با قدمت بیشتری نیز دست پیدا کنیم.

گفتنی است؛ شهر تاریخی حریره با 120 هکتار وسعت در شمال جزیره کیش قرار دارد و یکی از 6 اثر تاریخی ثبت شده این جزیره در فهرست آثار تاریخی و میراث فرهنگی کشور است.
جزیره کیش دارای 6 اثر تاریخی و محوطه باستانی ثبت شده در فهرست آثار تاریخی کشور بوده که شهر تاریخی حریره، کاخ مرجان، بازار فرانسوی ها، کاخ الیت، مسجد امیر و ماشه آثار باستانی ثبت شده ای جزیره است.
کیش از جزیره های خلیج فارس در شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان است، این جزیره بیضی شکل 91 کیلومتر مربع وسعت دارد که در سال 1349 هیاتی از مشاوران ایرانی و آمریکایی این منطقه را مورد بازدید قرار دادند و به دلیل ویژگی های طبیعی، سواحل زیبای مرجانی و آب زلال اطراف، آن را به عنوان مرکز گردشگری بین المللی ایران انتخاب کردند.
این جزیره از زمان هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان تحت تسلط ایران بوده و با گسترش اسلام این جزیره به دست خلفای اموی افتاده است اما حاکمیت معنوی ایران بر کیش از نامه های نگاشته شده توسط ایشان به زبان پهلوی در دوران مختلف کاملا مشهود است.
از دوران حکومت آل بویه کیش مجددا به حکومتی ایرانی بر می گردد و بعدها در زمان سلجوقیان، اتابکان فارس، ملکوک هرمز آل مظفر و تیموریان این وضع ادامه دارد و در دوره سلجوقیان کیش به بزرگترین مرکز تجاری خالیج فارس تبدیل می شود.
جزیره کیش هم اکنون 44 هزار نفر جمعیت دارد و در 18 کیلومتری کرانه باختری ایران واقع شده و از سال 1369 به عنوان منطقه آزاد شناخته شده است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو