سند ارتقا وضعیت زنان کیش راهکاری برای برون رفت مشکلات این قشر است

رییس اداره امور زنان سازمان منطقه آزاد کیش گفت: سند ارتقای زنان راهکاری برای برون رفت از مشکلات این قشر در جزیره است.

به گزارش فرینا، عالمه خسروی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این سند مسایل کلیدی حوزه زنان را مشخص و راهکارهای لازم آن را نیز ارایه می‌کند تا عاملی در راستای تحقق عدالت جنسی و بهبود شاخص های آن باشد.

خسروی اضافه کرد: این سند در راستای شناسایی وضع موجود زنان و خانواده در جزیره کیش بر مبنای اطلاعات پایه مستند، ارزیابی وضع موجود بر اساس مقایسه داده ها با میانگین کشوری با لحاظ تفکیک جنسی و احصای مسائل کلیدی زنان و خانواده و فهرست بندی مشکلات و فرصتهای مهم تدوین شده است.

وی یادآور شد: از دیگر اهداف تدوین این سند تجزیه و تحلیل علل اصلی مسائل و خلاء های ظرفیتی و اولویت بندی مسائل، تدوین نتایج مورد انتظار از توسعه جهت حل مسائل با استفاده از زبان تغییر و تهیه برنامه تغییر و برنامه عملیاتی مکان محور برای بهبود وضعیت زنان و خانواده است.

رییس اداره امور زنان سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه میزان اهمیت و اعتباری به زنان از مهمترین معیارها جهت سنجش درجه توسعه یافتگی یک کشور است افزود: توسعه پایدار و موزون مشارکت تمامی گروهها و اقشار جامعه را طلب میکند اما علیرغم تاکید مؤکد اسناد بالادستی توسعه در ایران نظیر قانون اساسی و برنامه های توسعه اقتصادی و اجتماعی پنج ساله این نقش گاها نادیده گرفته می شود به همین دلیل پرداختن به موضوع ارتقاء جایگاه زنان در جامعه از ضرورت و اهمیت بیشتری برخوردار است.

خسروی گفت: به همین دلیل با توجه به مواد قانونی مرتبط در برنامه ششم توسعه و تهیه سند ارتقاء وضعیت زنان و خانواده در کشور توسط معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، پرداختن به این موضوع، علاوه بر غنا بخشیدن به ادبیات توسعه و زنان، با گام نهادن در تحقق عدالت جنسیتی، توسعه ظرفیت های منطقه می تواند گامی مؤثر در فرآیند توسعه پایدار و همه جانبه ی جزیره کیش به عنوان اصلی ترین مرکز اقتصادی و گردشگری منطقه خلیج فارس باشد.

** مشارکت بانوان کیش در عمده شاخص ها از میانگین کشوری بالاتر است

وی با اشاره به اینکه کیش در بسیاری از شاخص های حوزه بانوان از میانگین کشوری بالاتر است یادآور شد: مهم ترین نتایج مرحله اول در بحث تحلیل بافت بوده که بالاتر بودن نرخ مشارکت اقتصادی و اجتماعی، بالاتر بودن نرخ تحصیلات تکمیلی و نرخ باسوادی زنان نسبت به مردان در جزیره کیش و کشور نسبت به میانگین کشوری از جمله شاخص هایی بود که در بر اساس این سند به آنها آگاهی پیدا کردیم.

رییس اداره امور زنان سازمان منطقه آزاد کیش افزود: پایین بودن سهم مدیریتی زنان شاغل در جزیره کیش به نسبت سهم 25 درصدی که طبق قانون باید به مدیران زن اختصاص داده شود و کوچکتر بودن عدد تعداد خانواده ها با سرپرست زن در قیاس با میانگین کشوری طی سالهای 94 الی 98 نیز چالش های شناسایی شده بر اساس مطالعات این سند است.

خسروی براساس قوانین موجود در منشور حقوق و مسئوولیت‌های زنان تاسیس شده است.

این منشور توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و در سال 83 ابلاغ گردیده و برعدالت جنسیتی که باید در حوزه های مختلف برای ایجاد تعادل بین جامعه مردانه و زنانه حاکم باشد تاکید دارد.

بر اساس سرشماری نفوس و مسکن 1395 حدود 18 هزار نفر از جمعیت 42 هزار نفری کیش را بانوان تشکیل می دهند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو