مدیر پارک زیست فناوری خلیج فارس قشم؛

ریزجلبک تولیدی قشم، رقیب جدی گونه وارداتی است

مدیر پارک زیست فناوری خلیج فارس قشم گفت: شرکت زیست پالایشگاه ریزجلبک قشم با تولید سه گونه تجاری و بیش از 15 گونه آزمایشگاهی در غربی‌ترین روستای جزیره، رقیب جدی گونه وارداتی است.

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز خلیج فارس؛ محمد شریف رنجبر با اعلام این مطلب عنوان داشت: شرکت زیست پالایشگاه ریزجلبک قشم با بیش از 50 حوضچه زیرکشت و ویژگی‌هایی مانند تازگی، دسترسی و نیم بها بودن نرخ تمام شده آن، جایگزین مناسبی برای واردات این محصول است.

رنجبر افزود: یکی از برتری‌های ریزجلبک تولید شده در قشم نسبت به گونه وارداتی، حفظ رنگدانه‌های سرشار از آنتی اکسیدان‌ قوی ضد سرطانی در این محصول است که در دسترس مصرف کننده قرار می گیرد اما در گونه وارداتی آن، رنگدانه‌ها به طور کلی جداسازی می‌شوند.

وی ادامه داد: این شرکت دانش بنیان یکی از 12 شرکت زیرمجموعه پارک زیست فناوری خلیج فارس قشم است که با داشتن 40 نیروی متخصص در بخش‌های آزمایشگاه، کشت، نگهداری و برداشت ریزجلبک، ماهانه حدود یک تن محصول برداشت می‌کند.

مدیر پارک زیست فناوری خلیج فارس قشم تاکید کرد: میزان تولید ریزجلبک ها در این شرکت، تا پایان امسال به دو هزار 500 تُن در ماه افزایش می‌یابد.

به گفته رنجبر، اصلی‌ترین محصول تولیدی این شرکت، ریزجلبک اسپیرولینا نام دارد که به علت دارا بودن پروتئین فراوان، انواع ویتامین ها، آهن، کلسیم و رنگدانه‌های گوناگون، مکمل غذایی بسیار سودمندی برای انسان، دام، طیور و آبزیان است.

مدیر پارک زیست فناوری خلیج فارس قشم افزود: چند گونه از ریزجلبک‌های موجود در بانک شرکت زیست پالایشگاه، بومی جزیره قشم است که از غار نمکدان و اطراف آن برداشت شده و در مرحله تحقیق و توسعه قرار گرفته است.

گفتنی است؛ این شرکت از سال 1393 در روستای دوستکو (Doostakoo) در صد کیلومتری شهر قشم مشغول به فعالیت شده و بیش از 70 درصد از نیروی کار متخصص آن بومیان هرمزگانی هستند.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :