معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم تاکید کرد؛

ضرورت رعایت ضوابط دلفین نگری از سوی قایقرانان آب های جزیره قشم

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم با تاکید بر ضرورت رعایت ضوابط دلفین نگری از سوی همه قایقرانان در آب های جزیره قشم از برگزاری کارگاه آموزشی دلفین نگری برای 30نفر از قایقرانان اسکله گردشگری کندالو واقع در جوار روستای دیرستان این جزیره خبر داد.

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری موج، مهدی زارعی این ضوابط را بر گرفته از ضوابط و استانداردهای بین‌المللی در این زمینه دانست و گفت: این ضوابط مطابق با آخرین بروزرسانی علمی دراین زمینه با بهره گیری از متخصصان بین‌المللی حوزه پستانداران دریایی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) تهیه و تدوین شده است.
زارعی مهم ترین مطالب مطرح شده دراین کارگاه را رعایت فاصله درهنگام بازدید از دلفین‌ها، بایدها و نبایدها درهنگام بازدید از دلفین‌ها، سرعت مجاز در هنگام دلفین‌نگری، خودداری از غذا دادن به دلفین‌ها، خودداری از تماس و شنا کردن با دلفین‌ها و مدیریت زباله‌ها اعلام کرد.
براساس این گزارش مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم هم هدف از برگزاری این کارگاه را تاکید و یادآوری ضوابط دلفین‌نگری برای قایقرانان اسکله‌ گردشگری کندالو خواند و گفت: بخش اول از این نوع کارگاه‌ها در روستای دیرستان در تاریخ 7 مهر ماه آغاز شد و 30 نفر از قایقرانان این منطقه ضوابط مربوطه را فرا گرفتند و تعداد باقیمانده نیز در کارگاه بعدی آموزش خواهند دید. 
سیدمحمد هاشم داخته با اشاره به اینکه درپایان این دوره‌ها به شرکت کنندگان مدارک حضور در دوره ارایه خواهد شد، تصریح کرد: شرکت دراین دوره‌ها برای قایقرانان از الزامات مدیریت محیط‌ زیست و مدیریت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و افرادی که در این دوره‌ها شرکت نکنند درآینده حق فعالیت دراین زمینه را نخواهند داشت.
داخته درباره گونه های دلفین در آب های جزيره هنگام به عنوان یکی از جزایر سه گانه قشم هم گفت: جزیره هنگام و بستر مرجاني اطراف آن پناهگاهي امن و غني براي انواع پستانداران دریایي از جمله دلفين بيني بطري (Tursiops aduncus) محسوب می شود.
به گفته وی این دلفین از گونه‌هايي است كه بواسطه شرايط خاص زيستي كه در سواحل غربي جزيره هنگام شكل گرفته دراين منطقه حضور دائمي دارد و اين قسمت از سواحل جنوبي قشم بعنوان زيستگاه و چراگاه آنها به حساب مي‌آيد.
گفتنی است؛ خليج دلفين‌ها شاهد حضور بيشترين دلفين‌ها در آب‌هاي اطراف جزيره قشم است و به همين دليل به اين نام معروف شده است. دلفين‌هاي بيني‌بطري بطور دائم و دلفين‌هاي گوژپشت و ديگر پستانداران به صورت مهاجر دراين منطقه مشاهده مي‌‌شوند. برنامه حفاظت و حمايت از خليج دلفين‌ها از سال 1389 آغاز شده و درسال 1391 به عنوان اثر طبیعی در فهرست آثار ملی سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :