مدیر نفت و انرژی منطقه آزاد قشم مطرح کرد؛

موافقت برای ایجاد 5 پالایشگاه در جزیره قشم/ برنامه وزارت نفت برای قطب اول بانکرینگ کشور

مدیر نفت و انرژی منطقه آزاد قشم گفت: موافقت وزارت نفت برای ایجاد 5 پالایشگاه با خوراک نفت خام سنگین و فوق سنگین در قشم با رقم سرمایه گذاری 850 میلیون دلار، نشان از آینده توسعه‌ای جزیره با تمرکز بر این صنعت استراتژیک دارد.

مهدی نصیری؛ مدیر نفت و انرژی منطقه آزاد قشم در گفتگو با خبرنگار اقتصاد 24 درباره آخرین اقدامات سازمان منطقه آزاد قشم در حوزه نفت و گاز و انرژی توضیح داد.

*حمایت از تولید داخل، اهمیت ویژه‌ای در سیاست‌گذاری‌های چند سال اخیر منطقه آزاد قشم داشته است. در این رابطه در پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها چه اقدامات کلی صورت گرفته است؟

با اقدامات صورت گرفته در منطقه آزاد قشم برای ایجاد زیرساخت و سرمایه‌گذاری بیش از 13 میلیارد دلار در پنج حوزه پالایشگاه، پتروشیمی، نیروگاه، ذخیره سازی و سوخت‌رسانی، قشم به عنوان سومین هاب نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی ایران معرفی شده است.

موافقت وزارت نفت برای ایجاد 5 پالایشگاه با خوراک نفت خام سنگین و فوق سنگین در قشم با رقم سرمایه گذاری 850 میلیون دلار، نشان از آینده توسعه‌ای جزیره با تمرکز بر این صنعت استراتژیک دارد.

نخستین واحد پالایشگاهی در این حوزه، در سال 1395 عملیات احداث برای تولید 70 هزار بشکه قیر در دو فاز 35 هزار بشکه‌ای آغاز کرده که فاز نخست با سرمایه گذاری 133 میلیون دلار در ماه آینده تولید خود را با محصولات قیر و نفت سبک شروع می‌نماید و هم زمان عملیات اجرایی فاز دوم شروع گردید.

در سایت پالایشگاهی کاوه همزمان 2 طرح پالایشگاهی و 3 واحد پایین دستی پتروشیمی با حدودا 30 درصد پیشرفت فیزیکی در دست احداث است.

*در شرایط امروز کشور صادرات محصولات نفتی و ایجاد زیرساخت برای آن از جمله سیاست‌های دولت بوده است. در منطقه آزاد قشم برای صادرات محصولات نفتی و پتروشیمی چه اقداماتی صورت گرفته است؟

با توجه به صدور مجوز ساخت 5 مجتمع پتروشیمی در منطقه آزاد قشم توسط وزارت نفت و صنایع پتروشیمی ایران و تصویب تخصیص روزانه 25 میلیون متر مکعب خوراک گاز برای این صنعت، که عملیات اجرای خط 30 اینچ انتقال گاز از خط هفتم سراسری از بندر عباس به قشم به طول 57 کیلومتر شروع شده است و اکنون 48 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و طبق برنامه تا پایان سال 1401 تکمیل می‌گردد. همچنین با توجه به نهایی شدن هاب نفت، گاز و پتروشیمی سلخ، در حال حاضر منطقه آزاد قشم بهترین مکان برای سرمایه گذاری و حضور علاقمندان به صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی و صنایع پایین دست آن است.
با راه اندازی این 5 واحد، علاوه بر ایجاد سرمایه گذاری بالغ بر 12 میلیارد دلاری، جزیره خواهد توانست سالانه 10 میلیون تُن محصولاتی مانند متان، متانول، پروپیلین و پلی پروپیلن و محصولات پایین دستی پتروشیمی تولید و صادر نماید.

فاز نخست واحد ذخیره سازی نفت خام و فرآورده‌های نفتی با ظرفیت 3.2 میلیون بشکه نفت خام با حجم سرمایه گذاری 217 میلیون دلار به بهره برداری رسیده است و فاز دوم این طرح با ظرفیت 3.2 میلیون بشکه نیز در حال اجراست و تا پایان سال جاری اماده بهره برداری است؛ و همزمان فاز سوم تا ظرفیت 10 میلیون بشکه در درست برنامه است.

این سایت ذخیره سازی نفت خام و فرآورده‌های نفتی از طریق خط انتقال به شبکه نفت سراسری کشور متصل است؛ و با خط انتقال و ایجاد SPM در ساحل جنوبی جزیره در پهنه خلیج فارس برای عملیات صادرات این محصولات با کشتی‌های ظرفیت بالا در دست اقدام است.

*عملیات سوخت رسانی و خدمات به کشتی‌های عبوری در خلیج فارس با چه ظرفیتی انجام می‌گیرد؟ زیرساخت‌های این حوزه در چه وضعیتی است؟

یکی از مهمترین برنامه دولت و وزارت نفت، موضوع بانکرینگ در قشم است که بعنوان قطب اول بانکرینگ کشور نیز تصویب شده است. با اقدامات انجام شده در ساخت اسکله در بندر سلخ برای عملیات سوخت رسانی و خدمات به کشتی‌های عبوری در خلیج فارس با ظرفیت 50 هزار تن و سرمایه گذاری بالغ بر 45 میلیون دلار که در منطقه هاب سلخ در ماه جاری به مرحله بهره برداری رسید و اکنون در حال خدمات رسانی در این صنعت استراتژیک است.

همچنین منطقه آزاد قشم و وزارت نفت یک مجوز دیگر واحد سوخت رسانی با ظرفیت 50 هزار تُن به همراه تمامی طرح‌های جانبی صادر نموده و عملیات اجرایی آن شروع شده است.

زیرساخت دیگر در دست احداث این منطقه، ساخت یک اسکله نفتی با ظرفیت 14.5 میلیون تُن در سال با 53 میلیون یورو سرمایه گذاری در سایت پالایشگاهی کاوه است که به منظور تامین واردات خوراک پالایشگاه‌های قشم و بارگیری فرآورده‌های نفتی صادراتی در حال اجراست؛ که فاز نخست آن با ظرفیت 30 هزار تنی در مرحله بهره برداری می‌باشد؛ و فاز دوم ان با ظرفیت 70 هزار تنی با پیشرفت فیزیکی بالای 70 درصدی برابر برنامه تا پایان سال جاری قابل بهره برداری است.

*در راستای کمک به تولید انرژی پاک در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی در منطقه آزاد قشم چه اقداماتی شده است؟

طرح ایجاد دو نیروگاه سیکل ترکیبی با توان تولید هر کدام 500 مگاوات برق و 100 هزار متر مکعب آب شیرین در روز، بخش دیگری از تلاش‌های سازمان منطقه آزاد قشم در راستای خودکفایی جزیره در بخش تامین انرژی است که یک واحد با 340 مگاوات تولید به بهره برداری رسیده و وارد مدار شبکه سراسری برق قرار گرفته است.

واحد دیگر نیز با ظرفیت 320 مگاواتی با پیشرفت فیزیکی 85 درصدی پیشرفت فیزیکی طبق برنامه در مرحله تکمیل است.

به منظور عمل به تعهدات و مسئولیت‌های اجتماعی در برابر جامعه و نسل‌های آینده نیز، سازمان منطقه آزاد قشم در حوزه تولید انرژی پاک از منبع پایان ناپذیر خورشیدی، ضمن راه اندازی واحدی با توان تولید 10 مگاوات برق از انرژی خورشیدی در سال 1396، یک طرح نیروگاه خورشیدی دیگر با توان 2 مگاوات را با پیشرفت فیزیکی 72 درصد در دست اقدام دارد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :