مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار:

باارزش‌ترین امتیاز ایران، نقش لجستیکی و ارتباط است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، در آیین افتتاح نمایشگاه و همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی‌های تجدیدپذیر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور IFEEX2021 که سوم آبان‌ماه با حضور دبیرشورای عالی مناطق آزاد و نمایندگان مناطق آزاد در مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش برگزار شد، با اشاره به شرایط اقتصادی کشور اظهار داشت: مرور اسناد تاریخی و توجه به گذشته‌های اقتصادی در طول تاریخ، بیانگر این است که مهم‌ترین ویژگی کشور ما، نقش لجستیکی و ظرفیت ارتباطی آن است و نگاه به نقشه‌ی جهان و جغرافیای ایران و محوریت اتصال شمال و جنوب، موید همین مطلب است.

به گزارش فرینا، عبدالرحیم کردی با بیان این مطلب که در صده‌ی گذشته با مرور زمان و شکل‌گیری حضور نفت در اقتصاد و منابع طبیعی، ماموریت و نقش اصلی ارتباطی کشورمان به فراموشی سپرده شده است، گفت: با توسعه‌ی صنعت در دو سه دهه‌ی گذشته و یکسانی در تکنولوژی و شکاف‌های مرتبط با منابع طبیعی و نیروی کار، نقش و اهمیت لجستیک به کشور بازگشت.

کردی با بیان این مطلب که در دیپلماسی اقتصادی منطقه، از کریدورهای جهات مختلف و اتصالاتی که می‌تواند از طریق ایران و همسایگان ما برقرار شود سخن زیاد به عمل می‌آید، افزود: در شرایطی که کشوری مانند چین برای تبدیل شدن به قدرت منطقه، ابتکار خود را جاده و کمربند عنوان می‌کند؛ تلاش کشور و بازگشت مزیت رقابتی آن به معنای اهمیت یافتن دسترسی بازارها، فصل جدیدی از حضور در بازار رقابتی را رقم می‌زند که همزمان با آغاز دهه‌ی سوم نسل اول مناطق آزاد "کیش، قشم و چابهار" است.

وی با اشاره به لقب "گنج پنهان" که از طرف مقام معظم رهبری به چابهار اطلاق شده است، افزود: چابهار امروزه در شرایطی موردتوجه اقتصاد دنیا می‌باشد که اهمیت کریدورهای ارتباطی آن هم از تنها بندر اقیانوسی ایران با توجه به بحران‌ها و تهدیدهای خلیج‌فارس، اهتمام دولت‌ها را در یک دهه‌ی گذشته برای توسعه‌ی این بندر متوجه خود ساخته است تا به نقطه‌ی تلاقی دو سند مهم: "سند توسعه‌ی محور شرق با ماموریت تجارت و لجستیک و ارتباط جنوب به شمال" و "سند توسعه‌ی سواحل مکران" که شکوفایی این گنج را نوید می‌دهد، بیانجامد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با تاکید بر اینکه می‌توان به چابهار به عنوان یکی از 4شهر مهم لجستیکی کشور در اسناد بالادستی پرداخت، گفت: ماموریت‌هایی که در توسعه‌ی صنایع نفت و گاز و پتروشیمی به منطقه سپرده شده نیز در همین حوزه قرار می‌گیرد.

کردی با تاکید بر پایه‌گذاری سومین هاب انرژی کشور در چابهار گفت: هم‌اکنون اولین شهرک پتروشیمی در چابهار با وسعت 1200 هکتار، پذیرای همه‌ی سرمایه‌گذاران در حوزه‌های پتروشیمی می‌باشد و سه مجموعه تولید متانول در این راستا در حال استقرار هستند.

وی افزود: اولین مجموعه در پایان 1401، و متعاقب آن واحدهای دیگر به بهره‌برداری خواهند رسید.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، میانگین قیمت واردات محصولات پتروشیمی را حدود 1700 دلار در تن و میانگین صادرات این محصولات را 470 دلار در تن عنوان کرد و افزود: این بدان معناست که ما در حوزه پتروشیمی که ماموریت ما در هاب سوم پتروشیمی در چابهار می‌باشد همچنان در حال خام‌فروشی هستیم و ظرفیت ارتقای بیش از سه‌برابری این مقدار را دارا هستیم.

کردی با تاکید بر کمترین ارزش افزوده‌ی متانول در زنجیره‌ی محصولات نفتی و گازی در حوزه‌ی پتروشیمی، گفت: تکمیل این زنجیره و رسیدن به محصولات نهایی، با تمرکز بر جغرافیای ارزشمندی که ما را به بازار منطقه متصل می‌کند؛ فرصتی مهم برای حضور در بازارهای منطقه‌ای است.

وی با تاکید بر برخورداری مزیت رقابتی انرژی و منابع نفت و گاز ایران در مقایسه با کشوری مانند پاکستان با بیشترین جمعیت میان همسایگان، تصریح کرد: سهم تجارت با پاکستان در بین تجارت با همسایگان در ایران، یک‌درصد است و نیمی از جمعیت همه‌ی همسایگان ما، یک‌درصد تجارت ما را به خود اختصاص داده است و این رویکردی‌است که با طرح توسعه‌ی مناطق آزاد چابهار و تخصیص حدود شش هزار و سیصد هکتار در مرز پاکستان و با تمرکز با بازار نیاز پاکستان فراهم شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با تاکید بر تامین بستر مناسبی که در حوزه زیرساختی و تامین گاز فراهم شده، بتوان زنجیره‌ی تولیدات محصولات پتروشیمی را در چابهار را کامل کرده و به صادرات محصول نهایی آن برسیم.

کردی همچنین توسعه‌ی بندر شهید بهشتی با ظرفیت پذیرش نامحدود ناوکشتی و بهره‌برداری خط ریل در نیمه سال1401 و اتصال خط گاز در ماه‌های آینده را بستری مناسب برای سرمایه‌گذاری‌های کلان در حوزه‌ی پتروشیمی و تخصصی در حوزه‌های نفتی و گازی عنوان کرد.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو