سرمقاله

ایران غیر قابل تحریم با بهره‌مندی از ظرفیت مناطق آزاد

با استقرار تفکر خودباورانه در دولت سیزدهم، دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی کوشیده‌ است در راستای همراهی حداکثری با اهداف عالیه‌ دولت محترم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، ضمن بازنگری در الگوها و سیاستگذاری‌ها، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران را به‌مثابه بازیگران پرظرفیت اقتصاد ملی معرفی نموده و متناسب با ظرفیت‌های ذاتی آنها و نیز فرصت‌های قانونی مترتب بر آن، برای ایجاد توسعه پایدار و متوازن، برنامه‌هایی راهبردی و تحول‌آفرین را در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی برای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی طراحی و اجرا نمایند.

نبض اقتصاد 5 تریلیون دلاری در چابهار می‌زند

مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار در یادداشتی برگزاری رویداد روز چابهار 2022 در بمبئی را نشان از آن دانست که هندوستان مسیر چابهار را جایگزین پاکستان نکرده است ولی یادآور شد که هند تا ابد معطل چابهار نمی‌ماند.

بودجه ملی و تفویض اختیارات؛ دو اصل مغفول مانده در مناطق آزاد

در اواخر دهه60 هجری شمسی در ایران، تصمیم بر آن شد که نقاطی از کشور را براساس مزیت‌ها و شاخص‌های بین‌المللی، تبدیل به منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی نمایند تا از کریدورهای این مناطق بتوان توسعه تولید، صادرات، گسترش تعاملات خارجی و همچنین آبادانی را در کشور محقق نمود.

ظرفیت‌های پیدا و پنهان اقتصاد دریا محور / «چابهار» انتخابی طلایی

توسعه «دریامحور» که اخیرا بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته، ضرورتی بی بدیل در تحقق اقتصادی پویا و مقاومتی برای استان هایی چون سیستان و بلوچستان و بدنبال آن کشورمان است

چابهار بهشت آبزی‌پروری کشور و منطقه آزاد، کلید تکمیل زنجیره تولید

چابهار بهشت آبزی‌پروری کشور و منطقه آزاد، کلید تکمیل زنجیره تولید به شمار می‌رود. صید سنتی و شناورهای فرسوده، جدیی‌ترین چالش صیادان بلوچ است و رفع این مشکلات، بهره‌وری صید را افزایش می‌دهد.

منطقه آزاد انزلی، طلایه دار توسعه مراودات فرامنطقه ای ایران در قرن پانزدهم

مهدی کاظمیان، سخنگو و مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی با انتشار یادداشتی در خبرگزاری فارس، منطقه آزاد انزلی را طلایه دار توسعه مراودات فرامنطقه ای ایران در قرن پانزدهم عنوان کرد.

مفهوم و مزایای کمیسیون تعیین ارزش افزوده برای واحدهای تولیدی مستقر در مناطق آزاد

کمیسیون تعیین ارزش افزوده برای تولیدی مستقر در مناطق آزاد هفتگانه چیست و چه مزایایی برای مناطق آزاد و فعالین اقتصادی دارد.

صنعت نسل 4 و مناطق آزاد تجاری | اهمیت مناطق آزاد در تجارت الکترونیک

اهمیت مناطق آزاد تجاری را می توان در سطوح اولیه در کاهش مشکلات معمول تجارت از جمله مالیات گمرکی، مالیات بر ارزش افزوده و آزادی عمل بیشتر در راه اندازی و توسعه کسب و کار دانست. اما در سطوح بالاتر مناطق آزاد تجاری و صنعتی در نگاه تصمیم گیرندگان نقش مهمی در پیاده سازی طرح های کلان از جمله طرح های توسعه تجاری و دیپلماتیک بین کشور مبدأ با همسایگان و سطح جهان دارند.

نبض اقتصاد دوشنبه در چابهار می‌زند!

تاجیکستان طی دو دهه گذشته همواره سعی بر برقراری ارتباط حسنه با کشورهای جنوبی خود داشته تا از این طریق بتواند با هزینه کمتری به آب‌های آزاد دست یابد، تردیدی نیست که آینده اقتصاد کشور تاجیکستان در گرو توسعه روابط با ایران و البته بهره گرفتن از معبری مهم به نام منطقه آزاد چابهار است.

مـزایای عضویت دائــم ایـران در سـازمان همکاری شانگهای با اشاره به ایجاد ظرفیـت‌های بالقوه برای منطقه آزاد مـاکـو

سازمان همکاری شانگهای، بعنوان یکی بزرگترین و موثرترین سازمان های بین المللی مطرح است؛ تا جایی که برخی سیاسیون آن را ناتوی شرق نیز نام گذاری کرده اند. این سازمان با در برداشتن شصت میلیون کیلومترمربع وسعت و سه میلیارد نفر جمعیت، بزرگترین مجمع جهانی محسوب می شود که منابع عظیم انرژی و بازار مصرفی بی نظیری را در اختیار دارد.
21 - 30 of 511