سرمقاله

یادداشت | مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در برنامه هفتم توسعه

در سیاست های برنامه هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور که در تاریخ 21شهریور 1401 ابلاغ شد، به رشد اقتصادی کشور با نرخ متوسط 8 درصد برنامه های دولت اشاره شده است؛ میزان رشدی که علاوه بر افزایش بهره وری عوامل تولید مانند منابع انسانی، سرمایه، فناوری و مدیریت مورد تاکید قرار گرفته است. آمار شاخص های اصلی نشان می دهد که برنامه سوم از دیگر برنامه های توسعه موفق تر بوده است. پلتفرم برنامه ای توسعه هفتم، علاوه بر اینکه فرصتی را پیش روی اقتصاد توسعه کشور در پنج سال آینده قرار داده است، به منزله فرصتی پیش روی فعالیت های توسعه ای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پنج سال منتهی به پایان سند چشم انداز نیز به شمار می رود.

چابهار، پیشقراول رشد تولید

امیر مقدم، مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چابهار در یادداشتی از برنامه های این منطقه در راستای تحقق شعار سال گفته است.

تاسیس پارک لجستیک تهران و پکن سکوی افزایش ظرفیت ترانزیت به ایران؛ افتتاح دفاتر تجاری ایران در چین

راه اندازی پارک لجستیک در سرخس از سوی ایران و چین با هدف افزایش ظرفیت ورود کالا از آسیای میانه به ایران و تاسیس دفاتر تجاری در چین نشانه عزم جزم این دو شریک راهبردی برای مهندسی نوین روابط است.

تجربه نوروزی خاطره انگیز در منطقه خانواده ها، منطقه آزاد انزلی

نخستین منطقه آزاد شمال کشور با بهره مندی از موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی مناسب که ناشی از قرار گرفتن آن در جوار سواحل جنوبی دریای کاسپین و استان سرسبز گیلان است؛ تا پیش از این میزبان طبیعت گردان بوده و یکی از قطب های اکوتوریسم ایران شناخته می شد و این در حالی است که ظرف سالهای اخیر، با ایجاد و ارتقای زیرساخت ها، امکانات و خدمات در حال ارائه و برگزاری رویدادهای مختلف فرهنگی، هنری،گردشگری و ورزشی به یکی از مراکز توجه گردشگران و خانواده ها تبدیل شده، به حدی که منطقه آزاد انزلی ظرف دوازده ماهه سال 1401 میزبان حدود 10 میلیون گردشگر بود.

صنایع خلاق مکمل اقتصاد دانش بنیان

«صنایع خلاق فرهنگی» یکی از ریشه‌دارترین صنایع در ایران و جهان هستند که از همگرایی صنایع فرهنگی، تکنولوژی و خلاقیت‌های انسانی شکل می‌گیرد. ویژگی بارز این صنایع آن است که برای تولید کالا، به جای بهره‌گیری عمده از مواد اولیه‌ طبیعی و معدنی، عمده منابع از بروندادهای فکری و ذوقی انسان که ماهیت هنری و فرهنگی دارد، تأمین می‌شوند.

گردشگری مناطق آزاد در مسیر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

مناطق آزاد کشور به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی از جاذبه های بی نظیری در عرصه گردشگری برخوردار است تا جایی که از نظر تعداد و کیفیت ظرفیت ها می توان آن را برابر توان کل کشور در نظر گرفت؛ همین امر باعث شده است؛ انواع مختلف گردشگری فرهنگی، تجاری، سلامت، طبیعت گرا، گردشگری مذهبی و ورزشی،در این مناطق اجرا گردد.

ادغام چابهار با کریدور شمال ـ جنوب؛ برگ برنده تهران

ایجاد مسیرهای تجاری جدیدتر از طریق بندر چابهار به عنوان قطب غالب، هم شکوفایی و هم اهرم دیپلماتیک را برای ایران در آسیای مرکزی به ارمغان خواهد آورد.

برنامه هفتم توسعه، فرصتی برای دست یابی و تعریف اهدافی جدید در مناطق آزاد

«عیسی فرهادی» مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با نگارش یادداشتی در خصوص فرصت های مناطق آزاد تجاری صنعتی در زمینه تحقق سیاست های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری درباره برنامه هفتم توسعه، برنامه هفتم توسعه را فرصتی برای دست یابی و تعریف اهدافی جدید در مناطق آزاد عنوان کرد.

معافیت تحریمی بندر چابهار فرصتی برای توسعه اقتصادی

معافیت بندر چابهار از تحریم‌های آمریکا، به دلیل موقعیت استراتژیک، موقعیت ویژه‌ای را برای کاهش تأثیرات تحریم های اقتصادی فراهم کرده است که باید از این فرصت استفاده کرد.

ایران غیر قابل تحریم با بهره‌مندی از ظرفیت مناطق آزاد

با استقرار تفکر خودباورانه در دولت سیزدهم، دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی کوشیده‌ است در راستای همراهی حداکثری با اهداف عالیه‌ دولت محترم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، ضمن بازنگری در الگوها و سیاستگذاری‌ها، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران را به‌مثابه بازیگران پرظرفیت اقتصاد ملی معرفی نموده و متناسب با ظرفیت‌های ذاتی آنها و نیز فرصت‌های قانونی مترتب بر آن، برای ایجاد توسعه پایدار و متوازن، برنامه‌هایی راهبردی و تحول‌آفرین را در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی برای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی طراحی و اجرا نمایند.
11 - 20 of 510

آخرین اخبار آرشیو